به خاطر انحراف بینی خروپف می کنم. باید چکار کنم؟!

خروپف سر و صدای ارتعاشی است که از جریان مختل شده هوا و انسداد ناشی از راه های هوایی فوقانی، معمولا یا در گلو یا در بینی نشات می گیرد. اگر راه هوایی به طور کامل مسدود شود، ممکن است منجر به بروز اختلالی به نام آپنه خواب شود. خروپف بسیار شایع است و علل بالقوه بسیاری دارد. این انسداد ممکن است با افزایش سن (از جمله رسیدن به سنین یائسگی)، افزایش وزن، مصرف الکل، و خوابیدن بر روی کمر تان تشدید شود. یک علت بالقوه خروپف، که اغلب از زمان تولد یا پس از آسیب بینی اتفاق می افتد، مشکلی است که به نام انحراف بینی شناخته می شود.

 

انحراف بینی چیست؟

علل خروپف
انحراف بینی

در حالت ایده آل، راه هوایی باید کاملا باز باشد و هوا بدون هیچ مشکلی به داخل و بیرون در گردش باشد. متأسفانه، گاهی اوقات این مسیر هوایی به طور جزئی مسدود می شود. این اتفاق ممکن است به دلیل بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئید ها، گرفتگی بینی، ملتهب و بزرگ شدن زائدات گوشتی داخل بینی در اثر آلرژی، وزن بیش از حد، منجر به تنگ شدن راه هوایی، و یا حتی تغییر در موقعیت خود شود که با نام انحراف بینی شناخته می شود.

بینی دارای بافت ساخته شده از غضروف است که سوراخ چپ و راست بینی را از هم جدا می کند. اگر انگشت خود را در سوراخ بینی خود قرار دهید، می توانید این بافت را که سپتوم یا تیغه بینی نام دارد در وسط بینی خود احساس کنید. متأسفانه گاهی اوقات، این بافت می تواند به یک طرف تغییر موقعیت دهد. این انسداد ممکن است جزئی یا کامل باشد.

تخمین زده شده است که تقریبا 80 درصد از افراد دارای انحراف در تیغه بینی هستند. در بسیاری از موارد این اختلال به دلیل تاثیرات ژنتیکی و یا مادرزادی، از بدو تولد ایجاد می شود. اختلال در کام سخت نیز ممکن است در ایجاد انحراف بینی دخیل باشد. همچنین ممکن است در اثر یک سانحه مانند شکستگی بینی رخ دهد. این انحراف می تواند موجب ایجاد انسداد جزئی در یکی از حفره های بینی شود، که منجر به دشواری در تنفس و به دنبال آن، خروپف می شود.

هنگامی که یکی از سوراخ های بینی به دلیل انسداد، مانع از جریان هوا شود، جریان هوا مختل شده و ممکن است تنفس بیشتر از طریق دهان رخ دهد. این امر ممکن است به خشکی دهان، خروپف و آپنه خواب منجر شود.

 

علائم انحراف بینی چیست؟

علت خروپف
خروپف

بعضی از علائم شایع در ارتباط با انحراف بینی عبارتند از:

  • مسدود شدن یک یا هر دو حفره بینی
  • گرفتگی بینی
  • خونریزی بینی
  • عفونت های سینوسی مکرر
  • خروپف
  • آپنه خواب

انحرافات کوچک در تیغه بینی ممکن است منجر به بروز هیچ نشانه ای نشود و ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد. با این حال، ممکن است منجر به بروز مشکلات قابل توجهی در تنفس شود و نیاز به درمان باشد.

 

سپتوپلاستی یا اصلاح انحراف تیغه میانی بینی

علت خروپف
انحراف بینی

اگر مشکلات تنفسی مانند خروپف یا آپنه خواب در اثر انحراف بینی اتفاق بیفتد، ممکن است ضرورت داشته باشد که عمل جراحی ای به نام سپتوپلاستی انجام شود. این جراحی شامل تغییر موقعیت تیغه میانی بینی برای باز کردن راه های هوایی در هر دو حفره است. این غضروف به واسطه جراحی شکسته و تغییر مکان داده می شود. سپس به تدریج بهبود می یابد. اگرچه انحراف ممکن است بهبود یابد، اما این امکان نیز وجود دارد که کمی انحراف جزئی باقی بماند. این موضوع اغلب منجر به بروز مشکلات تنفسی، از جمله خروپف می شود.

جراحی سپتوپلاستی عموما قابل تحمل است. مهم است که بحث در مورد اختلالات مرتبط، داروها و خطرات جراحی با جراح مشورت کنید. این عمل اغلب به صورت سرپایی و توسط متخصص گوش و حلق و بینی یا یک جراح پلاستیک انجام می شود. در بیشتر موارد، بهبودی به تدریج طی چند روز تا چند هفته اتفاق می افتد. بهبودی ممکن است حتی تا 1 سال نیز طول بکشد تا بافت ها به طور کامل بهبود یابند.

جایگزین مناسب برای عمل جراحی درمان خروپف ممکن است شامل استفاده از نوار بینی، گیره بینی یا استفاده از دستگاه فشار مداوم مثبت هوایی (CPAP) برای درمان آپنه خواب باشد. در برخی موارد، جراحی می تواند جایگزین خوبی برای CPAP باشد، زیرا برخی از افراد تحمل درمان با این دستگاه را ندارند.

تاثیر عمل بینی در درمان خروپف:

توصیه ما به شما

دکتر متخصص درمان خروپف
دکتر مصطفی امیری متخصص اختلالات خواب (برای تماس کلیک کنید.)

اگر نگران این موضوع هستید که ممکن است انحراف بینی داشته باشید، توصیه می کنیم در وهله اول به پزشک اولیه خود مراجعه کنید. پس از بررسی دقیق حفره های بینی با استفاده از یک دستگاه به نام اسپکولوم بینی، ممکن است پزشک تان شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع دهد تا در صورت لزوم عمل جراحی شوید. این مشکل اغلب با موفقیت درمان می شود، و موجب بهبود تنفس تان در خواب و در طول روز می گردد.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید، می توانید همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا