از ارتباط آپنه خواب و افسردگی آگاه باشید!!!

تحقیقات جدید نشان می دهد که مواردی چون خروپف کردن، نفس نفس زدن و یا تنگی نفس در طول خواب ممکن است با علائم افسردگی ارتباط داشته باشد.

طبق یک مطالعه دولتی بر روی نزدیک به 10،000 بزرگسال که به تازگی منتشر شده است، هر چه افراد بیشتر خروپف کنند، نفس نفس بزنند و تنفس شان در طول خواب قطع شود، بیشتر احتمال دارد که به علائم افسردگی دچار شده باشند.

با این حال، در این مطالعه که در نسخه ماه آوریل مجله Sleep به چاپ رسیده است، مشخص شد که خروپف به تنهایی با علائم افسردگی ارتباط ندارد.

محققان می گویند: “خواب ضروری است و خواب سالم هم درست مانند تغذیه سالم، فعالیت بدنی و ترک مصرف سیگار در ارتقای سلامت کلی ما نقش به سزایی دارد.

 

ارتباط آپنه خواب و افسردگی

ارتباط آپنه خواب و افسردگی
ارتباط آپنه خواب و افسردگی

“اختلالات تنفسی خواب” یا همان آپنه خواب که با خروپف کردن، نفس نفس زدن و یا تنگی نفس در طول خواب همراه است، مشخصه بارز آپنه خواب انسدادی است که در تحقیقات قبلی با افسردگی مرتبط است.

آن ، متخصص اپیدمیولوژیست مرکز ملی پیشگیری از بیماری های مزمن و ارتقاء سلامت، می گوید: مطالعات انجام شده تا کنون معمولا در ابعاد بسیار کوچک و متمرکز بر بیماران مبتلا به آپنه خواب در کلینیک های خواب بوده است.

همه چیز درباره افسردگی از زبان سمانه کاشفی، روانشناس بالینی:

ویاتون اولین فردی است که در مطالعات خود به بررسی ارتباط بین اختلال تنفسی حین خواب و افسردگی در یک نمونه ی ملی و بر روی بزرگسالان ایالات متحده پرداخته است. شرکت کنندگان از 2005 تا 2008 در بررسی ملی بهداشت و تغذیه شرکت کردند.

در این مطالعه گزارشاتی مبنی بر چگونگی خروپف کردن، تنگی نفس و نفس نفس زدن و همچنین وقفه های تنفسی شرکت کنندگان تهیه شد. شرکت کنندگان همچنین یک پرسشنامه جهت شرح مختصری درباره علائم افسردگی و اندازه گیری قد و وزن شان نیز تکمیل کردند.

نتایج این بررسی به شرح ذیل است:

  • 6 درصد مردان و 3 درصد زنان اذعان داشتند که پزشک شان آپنه خواب انسدادی را در آن ها تشخیص داده است.
  • 7 درصد مردان و 4 درصد زنان اذعان داشتند که حداقل پنج شب در هفته دچار وقفه تنفسی یا خروپف می شوند.
  • مردان و زنانی که مدعی بودند حداقل پنج شب در هفته دچار وقفه تنفسی یا خروپف می شوند، در مقایسه با افرادی که اذعان داشتند خروپف نمی کردند یا وقفه تنفسی حین خواب نداشتند، سه برابر بیشتر مستعد ابتلا به نشانه های عمده افسردگی بودند. این وضعیت، عوامل دیگر مانند وزن، سن، جنس و نژاد را نیز شامل می شود.

به گفته ویاتون احتمال دارد ارتباط بین آپنه خواب و افسردگی به دلیل کاهش اکسیژن رسانی به مغز و مختل شدن خواب است.

ویاتون همچنین می گوید برای تعیین این که آیا درمان افسردگی برای بیماران مبتلا به آپنه خواب، کیفیت زندگی شان را بهبود می بخشد یا این که درمان افراد مبتلا به افسردگی برای کاهش آپنه خواب خود نیاز دارند مصرف داروهای ضد افسردگی خود را کاهش دهند، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بسیاری از متخصصان خواب معمولا به طور مرتب فرد مبتلا به آپنه خواب را از حیث افسردگی بررسی می کنند. گاهی اوقات ممکن است افسردگی ناشی از عدم درمان اختلالات خواب باشد.

 

درک این ارتباط

ارتباط آپنه خواب و افسردگی
ارتباط آپنه خواب و افسردگی

تا این جا متوجه شدید که آپنه خواب با افسردگی در ارتباط است. این ارتباط به طور ویژه به این دلیل است که بی خوابی در بین بیماران افسرده بسیار شایع است.

افراد افسرده ممکن است از یک نوع بی خوابی رنج ببرند، از جمله:

  • سخت به خواب رفتن
  • مشکل در حفظ خواب
  • خوابی پس از بیداری با خستگی و کسالت همراه است
  • خواب آلودگی روزانه

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به افسردگی در میان افراد مبتلا به بی خوابی دو نوع اول بیشتر است. آپنه خواب انسدادی (OSA) نیز با افسردگی مرتبط است.

یک مطالعه برای ارزیابی کیفیت زندگی (QOL) بر روی بیماران مبتلا به آپنه خواب شدید انجام گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آپنه خواب شدید در مقایسه با افراد طبیعی کاهش یافته است. در نتیجه، کاهش کیفیت زندگی بیماران به شدت با افسردگی رابطه داشت. با این حال، نمره خواب آلودگی روزانه و توزیع اکسیژن در طول خواب نیز بر کیفیت زندگی تأثیر می گذاشت، اما تاثیر اثر آن کمتر بود.

 

کدام یک عامل اصلی است؟

ارتباط آپنه خواب و افسردگی
افسردگی

اما سوال کلیدی این است که آیا آپنه خواب واقعاً باعث افسردگی می شود. مطالعات جدید این معما را حل نکرده اند.

دکتر پاول مک کی، استادیار مقیم در مدرسه پرستاری و موسسه تحقیقات مغز و اعصاب UCLA می گوید: پاسخ دادن به این سوال به معنی سالیان سال پیگیری کردن افراد است که این نیز مستلزم هزینه هنگفتی است. با این حال به نظر وی، آپنه خواب مقدم تر است و ابتدا این وضعیت بر فرد عارض می شود و به دنبال آن نشانه های افسردگی پدیدار می شوند. از سوی دیگر مک کی خاطر نشان می کند هنوز شواهد محکمی دال بر این موضوع وجود ندارد و نمی توان به طور قطع آن را تایید کرد.

 

تشخیص و درمان آپنه خواب

عوارض و خطرات آپنه خواب
آپنه خواب

خبر خوب این است که درمان آپنه خواب می تواند موجب بهبود وضعیت افسردگی شود. در بسیاری از موارد نیز به این دلیل که علائم افسردگی اغلب با علائم آپنه خواب همراه است، ممکن است خطر تشخیص اشتباه وجود داشته باشد. در این موارد، به واسطه همکاری متخصص اختلالات خواب با مشاور بیمار می توان آپنه خواب و افسردگی را به درستی درمان کرد.

همه چیز در مورد آپنه خواب از زبان دکتر مصطفی امیری، فلوشیپ اختلالات خواب:

در افرادی که علائم افسردگی را تجربه می کنند، بسیار مهم است که از حیث آپنه خواب نیز بررسی شوند. علائم مندرج در فهرست ذیل می تواند نشانه ای از ابتلا به آپنه خواب و افسردگی به شکل همزمان باشد:

  • خروپف کردن
  • وقفه های تنفسی هنگام خواب
  • خواب مختل شده
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز

راه حل  رفع این مشکلات ساده است: اقدام هر چه سریع تر برای درمان آپنه خواب یا افسردگی. با درمان آپنه خواب، می توانید نه تنها به بهبود خواب خود کمک کنید، بلکه افسردگی تان نیز بهبود پیدا خواهد کرد. این که درمان افسردگی را انتخاب می کنید یا درمان آپنه خواب مهم نیست، نتیجه نهایی یکسان خواهد بود و آن چیزی نیست جر یک خواب شبانه بهتر و آسایش و فراغت بال بیشتر.

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

دوست عزیز چنانچه از علائم آپنه خواب یا افسردگی رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید تا شما را راهنمایی کنیم.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا