درمان خروپف و آپنه خواب با نمک درمانی

وزن و آپنه خواب
رفع خروپف و وقفه تنفسی

نمک درمانی که با نام هالوتراپی (Halotherapy) نیز شناخته می شود، از قرن 18 میلادی پا به عرصه گذاشت؛ اگر چه تا سال 1843 شناخته نمی شد تا این که یک پزشک لهستانی به نام فلیکز بوکووسکی، به کشف جالبی دست یافت که موجب محبوب شدن این نوع درمان شد.

بوکووسکی متوجه شد که معدنچیان نمک کمتر از مشکلات تنفسی رنج می برند و موارد ابتلا به مشکلات ریوی در آن ها به نسبت افرادی که شغلی غیر از این داشتند، بسیار ناچیز بود.

نکته: هالو در زبان یونانی به معنای نمک است.

تقریبا یک قرن بعد، در جنگ جهانی دوم، نمک درمانی توسط فردی به نام کارال هرمن اسپاناگل کشف شد. کشف او به این صورت بو که مشاهده می کرد هنگامی که سربازان آسیب دیده و زخمی، برای جلوگیری از حملات سنگین توپخانه، خود را در غار های نمک پنهان می کنند، بهبود قابل توجهی در سلامت آن ها حاصل می شود.

هنگامی که مفهوم مزایای استفاده از نمک درمانی همه گیر شد، طولی نکشید که ایده ی ارائه نمک درمانی به عموم مردم در سراسر اروپا، آلمان و در نهایت ایالات متحده هم رسید. امروزه اتاق هایی که به شکل غار های نمک شبیه سازی شده اند، ایجاد شده و علاقه مندان می توانند هر جلسه با پرداخت هزینه ای از این درمان بهره مند شوند. هالوتراپی امروزه به عنوان یک درمان غیر تهاجمی، بدون نیاز به داروی تجویز شده است که ادعا می کند درمانی برای بسیاری از بیماری ها است.

نمک خشکی که در این درمان استفاده می شود، همانند آنچه در معادن نمک یافت می شود، غلظت بسیار بیشتری به نسبت نمک دریا دارد که در آب و هوای اقیانوس یافت می شود. در حقیقت، نمک معدن 10 تا 15 برابر قوی تر از نمک دریایی است، به این معنی که یک جلسه 45 دقیقه ای در اتاق نمک معادل 3 روز قرار گرفتن در معرض نمک دریایی است.

امروزه حتی دستگاه هایی وجود دارد که می توانند برای مصارف خانگی خریداری و استفاده شوند که همان شرایط قرار گیری در معرض نمک معدن را شبیه سازی می کنند.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

 

نمک درمانی چه فوایدی برای سلامت ما دارد؟

درمان خروپف
درمان خروپف با نمک درمانی

گفته می شود ذرات نمک میکروسکوپی از مزایای زیادی برای سلامت برخوردارند. چند مورد از فواید و مزایای نمک درمانی عبارتند از: کاهش التهاب در ریه، رقیق کردن مخاط و از بین بردن میکروارگانیسم ها. نمک خشک حاوی 84 عنصر و همچنین عناصر کمیابی است که معمولا در بدن یافت می شوند.

گفته شده است که افراد مبتلا به آلرژی، احتقان سینوسی، آسم، برونشیت، خروپف و حتی بیماری مزمن ریوی نیز می توانند از هالوتراپی بهره مند شوند.

علاوه بر این، این روش درمانی می تواند سردرد و استرس را کاهش و توانایی بهبود انرژی، سم زدایی بدن و مقابله با سرماخوردگی را افزایش دهد.

افرادی که از مشکلات پوستی رنج می برند نیز ممکن است از برخی از مزایای آن بهره مند شوند. علاوه بر این که نمک می تواند پوست را آب رسانی کند، حاوی مواد معدنی دیگری است که می تواند پوست را جوان سازی کند و به بهبود بثورات، آکنه، پسوریازیس و اگزما کمک کند.

 

آیا می توان خروپف را با کمک نمک درمانی برطرف کرد؟

هالوتراپی
رفع خروپف با نمک درمانی

در حالی که مطالعات علمی وجود ندارد که ارتباط مستقیم بین نمک درمانی و خروپف را نشان دهد، اما خواص ضد التهابی و رقیق کنندگی مخاط هالوتراپی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به مشکل خروپف مفید واقع شود، که البته بستگی به نوع خروپفی که می کنید دارد.

خروپف در یکی از این دو ناحیه ایجاد می شود: گلو یا بینی.

افرادی که خروپف را در اثر مسیر های باریک بینی تجربه می کنند، در دسته خروپف از بینی در نظر گرفته می شوند. این تنگی و باریکی ممکن است بنا به دلایل مختلفی رخ دهد که التهاب ناشی از آلرژی یکی از آنها است.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

برای افرادی که از بینی خروپف می کنند، نمک درمانی می تواند با مرطوب کردن گذرگاه های بینی به رفع احتقان و التهاب کمک کند، و در عین حال، مخاط بینی را رقیق تر سازد.

از سوی دیگر، افرادی که از طریق دهان خروپف می کنند، بسیار بیشتر از افرادی هستند که با بینی خرخر می کنند. خروپف با دهان، راه هوایی را محدود می کند و موجب سایش بافت ها به یکدیگر شده که در نهایت ایجاد صدای خروپف می کنند.

به عبارت دیگر، برای دانستن این که آیا شما می توانید از مزایای درمانی هالوتراپی بهره مند شوید، ابتدا باید تعیین کنید که خروپف تان از کدام نوع است.

 

چگونه متوجه شویم از راه بینی خروپف می کنیم یا دهان؟

علت خروپف
خروپف

تعیین دقیق محلی که خروپف تان از آن شروع می شود، همیشه آسان نیست. در اینجا یک آزمون ساده است که می توانید در خانه امتحان کنید:

  • هنگامی که بر روی کمر دراز کشیده اید، صدای خروپف ایجاد کنید.
  • در حالی که فک خود را چند میلی متر جلوتر نگه داشته اید، به خروپف کردن ادامه دهید.
  • به هر گونه تغییر در صدا و یا شدت خروپف تان به دقت گوش کنید.

اگر هنگامی که فک خود را به جلو حرکت می کنید، صدای خروپف تان کاهش می یابد یا متوقف می شود، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که خروپف شما از گلو آغاز می شود. تقریبا 90٪ از افرادی که خرخر می کنند، تجربه خروپف از گلو را دارند.

اگر اختلاف قابل توجهی در صدا در هنگام نگه داشتن فک به جلو وجود نداشته باشد، احتمالا شما فردی هستید که از بینی خروپف می کنید.

 

آیا نمک درمان واقعاً ارزش امتحان کردن دارد؟

درمان خروپف
نمک درمانی یا هالوتراپی

نمک درمانی قطعا موثر است و می تواند در درمان برخی از بیماری ها مانند خروپف مفید باشد. با این حال از آن جایی که اکثریت افرادی که خروپف می کنند، تجربه خروپفی دارند که از راه هوایی آغاز می شود، بعید به نظر می رسد که چنین درمانی به اکثریت افراد کمک کند.

اگر اطمینان دارید که از بینی خروپف می کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشید که یکبار هالوتراپی را امتحان کنید.

طبق معمول همیشه، سعی کنید قبل از تلاش برای درمان خروپف و یا سایر بیماری ها با نمک درمانی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مسیر علمی و صحیح برای بیشتر افرادی که خروپف می کنند، این است که به کلینیک خواب مراجعه نمایید تا ارزیابی فیزیکی انجام شود و در صورت لزوم، درمان تخصصی با روش های کمک تنفسی و یا جراحی و… انجام شود.

نکته حائز اهمیت این است که درمان خروپف در همه افراد یکسان نیست و کاملا بستگی به نتیجه تست خواب شبانه و معاینه پزشک متخصص اختلالات خواب دارد.

تست خواب شبانه یا پلی سومنوگرافی، آزمونی است که در آن مجموعه ای از تجهیزات شما به متصل می شود تا اطلاعات متنوعی از فعالیت مغز، حرکات چشم، ضربان قلب، فشار خون، حرکات بدن و موارد دیگر ثبت و اندازه گیری شود. در پلی سومنوگرافی علی رغم مشکل خروپف، تقریبا تمام اختلالات خواب از جمله اختلالات تنفسی حین خواب مانند آپنه انسدادی خواب، اختلالات حرکتی خواب، اختلالات ریتم خواب و بیداری، پاراسومنیا ها، پرخوابی، بی خوابی و بسیاری موارد دیگر تشخیص داده می شود.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا