قابل توجه همسران: ارتباط بین خروپف و رضایت جنسی پایین!!!

دو عمل مهم وجود دارد که ما در تخت خواب انجام می دهیم: خواب و داشتن رابطه جنسی. آن طور که از شواهد و تحقیقات پیداست مورد اول می تواند نقش تاثیر گذاری بر رضایت مورد دوم داشته باشد. محققان سال ها پیش متوجه شدند که موارد شدید آپنه خواب انسدادی (زمانی که بافت انتهای گلو در طول خواب دچار افتادگی می شود باعث ایجاد تنگی نفس می شود) با اختلال عملکرد جنسی مرتبط است، اما آن ها نمی دانستند که شکل های خفیف اختلال خواب هم بر زندگی جنسی یک فرد تاثیر می گذارد.

افرادی که دچار خستگی مداوم هستند، بیش از حد مضطرب اند و این موضوع به به اختلال عملکرد جنسی می انجامد.مردان مبتلا به آپنه انسدادی خواب، به دلیل ناتوانی در نفس کشیدن کامل در طول خواب، معمولا کمبود میل جنسی و کاهش فعالیت جنسی را گزارش می کنند. این موضوع ممکن است با سطوح پایین تر تستوسترون در برخی از مردان ارتباط داشته باشد. تقریبا نیمی از افرادی که از آپنه خواب شدید رنج می برند، سطح تستوسترون غیر طبیعی و اندکی در طول شب تولید می کنند.

تاثير خروپف در عملكرد رابطه جنسي از زبان دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب از اسپانیا:

 

آنچه که تحقیقات نشان می دهد

ارتباط آپنه خواب و اختلال نعوظ
ارتباط خروپف و رضایت جنسی

برای کشف این موضوع، محققان 827 مرد (با سن متوسط ​​64 سال) را مورد بررسی قرار دادند که همه افرادی بودند که همسر داشتند. آن ها سوالاتی در مورد میل جنسی (لیبیدو)، اختلال نعوظ، انزال، رضایت از زندگی جنسی و غیره پرسیدند. آنها همچنین درباره عادات خواب و به طور خاص، خروپف نیز سوالاتی مطرح کردند. یافته های آنها در مجله پزشکی جنسی منتشر شد.

95 نفر از این افراد، به طور سنگین، 573 نفر به طور متوسط ​​و 159 نفر به طور خفیف خروپف می کردند، یا اصلا خروپف نمی کردند. هنگامی که میزان خروپف و میزان رضایت جنسی با یکدیگر مقایسه شد، مشخص شد مردانی که بیشتر خروپف می کنند، رضایت جنسی کمتری را گزارش می دهند. در واقع، افرادی که خروپف سنگین دارند 2.3 برابر بیشتر نسبت به افرادی که به طور خفیفی خروپف می کنند یا اصلا خرخر نمی کنند، رضایت جنسی کمتری دارند. این موضوع پس از حذف عواملی مانند وزن، عادت سیگار کشیدن و غیره صحت داشت.

 

چه ارتباطی بین خروپف و رضایت جنسی وجود دارد؟

ارتباط آپنه خواب و اختلال نعوظ
ارتباط آپنه خواب و اختلال نعوظ

محققان در این مطالعه بر این نکته تأکید نکردند که چه ارتباطی بین خروپف و رضایت جنسی وجود دارد. این می تواند به این دلیل باشد که افرادی که خروپف می کنند، معمولا خواب با کیفیتی ندارند و بنابراین خسته تر هستند. دلیل دیگر می تواند این باشد که همسران افرادی که خیلی سنگین خروپف می کنند نیز به خوبی نمی خوابند، به همین علت ممکن است به دلیل استرس ناشی از خرخر شبانه، میل جنسی کمتری داشته باشند. ما می توانیم به بسیاری از نظریه ها که باعث ایجاد این ارتباط می شوند اشاره کنیم، اما علت دقیق این امر هنوز شناخته شده نیست.

 

چگونه می توان خروپف را برطرف کرد؟

عوارض خروپف
نارضایتی جنسی

در صورتی که چاق هستید یا اضافه وزن دارید، کار را از دست دادن وزن شروع کنید. مقدار وزن و خروپف به شدت به یکدیگر وابسته است. سپس سعی کنید این عادت را در خود ترویج دهید که به پهلو بخوابید. این می تواند در برخی موارد به رفع خروپف کمک کند. اگر خروپف شما به علت احتقان ایجاد شده باشد، سعی کنید محرک های آلرژی احتمالی (مانند تشک های قدیمی، فرش های قدیمی، حیوانات خانگی) را از محیط خواب خود حذف کنید و با پزشک خود در مورد مصرف داروهای ضد احتقان مشورت کنید.

ممکن است تمایل داشته باشید سایر داروهای بدون نسخه (مانند نوارهای بینی) را امتحان کنید، اما در نظر داشته باشید که اثربخشی بسیاری از آنها هنوز اثبات نشده است.

در نهایت، اگر وضعیت خروپف تان بسیار بد است، می تواند نشان دهنده یک اختلال خواب در شما باشد. با پزشک خود مشورت کنید. شما ممکن است نیاز به ملاقات با یک متخصص خواب داشته باشید و برای تشخیص یا ارزیابی میزان مشکل خود باید تست خواب انجام دهید.

اسلیپ استادی یا تست خواب در کلینیک (in-lab sleep study)، کامل ترین آزمایش ارزیابی خواب است که توسط متخصص اختلالات خواب صورت می گیرد. برای انجام این تست لازم است یک شب را جهت خواب شبانه در کلینیک خواب سپری کنید.

در تست خواب در کلینیک که به آن پلی سومنوگرافی (polysomnogram) نیز گفته می شود، از امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب رکورد گرفته می شود. همچنین حرکات چشم، حرکات اندام ها و میزان اکسیژن در خون تان را ثبت می کند. این اطلاعات به پزشک تان در امر تشخیص کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمان مناسب را به شما اراده دهد.

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. محیط اتاق به گونه ای تنظیم شده است که شما احساس کاملا راحتی جهت گذراندن یک شب داشته باشید. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسورها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. شما می توان جهت انجام این تست از اولین ساعات شب به کلینیک خواب مراجعه کنید.

اختلالات خواب می تواند خطرناک باشد، و نه تنها به زندگی جنسی شما، بلکه به قلب شما نیز آسیب می رساند.

دوست عزیز، چنانچه از آپنه خواب، خروپف شدید یا اختلال نعوظ به طور همزمان رنج می برید و این موضوع موجب بروز مشکلات رابطه ای با همسر تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا