حالت ستاره دریایی یا سقوط آزاد؟ کدام پوزیشن خواب بهتر است؟

سه پوزیشن خواب (حالات و موقعیت های خوابیدن) اصلی وجود دارد: به پهلو، به پشت و روی شکم، که هر یک دارای حالت های مختلفی است. متخصصان خواب توصیه می کنند برای آسایش و راحتی هر چه بیشتر و کاهش احتمال بروز مشکلات خواب، به پلو بخوابید.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب، این پیشنهاد ها و اقدامات را توصیه کرده است که می توانید بدون در نظر گرفتن پوزیشن خواب خود، آن ها را انجام دهید و کیفیت خواب تان را بهبود ببخشید.

 

خبر خوب برای افرادی که در حالت خوابیده به پهلو خروپف می کنند

با وجودی که پوزیشن های مختلفی از خوابیدن به پهلو وجود دارد که هر کدام برای کمک به کاهش خروپف، بی خوابی و محرومیت از خواب مزمن مفید هستند، اما راحت ترین موقعیت، حالت جمع کردن زانو ها به داخل سینه است. اگر در این حالت، موقعیت کمر تان نامناسب است، برای کاهش فشار بر روی مفصل ران و کمر تان، یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. خوابیدن به پهلو برای افرادی که از درد مفصل ران یا کمر درد رنج می برند، بسیار مناسب است. این پوزیشن خواب همچنین برای زنان باردار مناسب است، مخصوصا پهلوی سمت چپ شدیدا توصیه می شود.

 

خواب بهتر در موقعیت خوابیدن به پشت

اگر ترجیح می دهید به پشت بخوابید، مراقب باشید، زیرا ممکن است کمر درد و حتی اپیزود هایی از آپنه خواب را تجربه کنید که با خواب و استراحت تان مداخله می کند. با این حال، با ایجاد یک سری تغییراتی جزئی در این پوزیشن خواب می توانید راحت تر بخوابید: سعی کنید یک بالش نرم یا حوله ای را زیر زانو های خود قرار دهید تا به منحنی طبیعی ستون فقرات تان کمک کند.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

 

هشدار به افرادی که بر روی شکم می خوابند

اگر دوست دارید بر روی شکم خود بخوابید، باید به شما هشدار بدهیم که: متخصصان خواب توصیه هیچ گاه توصیه نمی کنند که بر روی شکم بخوابید. زیرا این پوزیشن باعث تحمیل فشار بر روی قسمت تحتانی کمر تان می شود و شرایط را برای گردن درد مساعد می سازد. افرادی که روی شکم می خوابند، از بی قراری ناشی از کلنجار رفتن های مداوم برای حصول احساس راحتی در رختخواب خود شکایت دارند. اگر بر روی شکم تان می خوابید، از یک بالش بسیار نرم و نازک استفاده و یا اصلا از بالش استفاده نکنید. بدین ترتیب، گردن تان در یک زاویه نا مناسب قرار نخواهد گرفت.

 

انواع پوزیشن خواب

 

پوزیشن خواب جنینی
حالت خواب جنینی
  • حالت جنینی: این طور که به نظر می رسد بسیاری از ما هنوز همان گونه که در رحم مادرمان بوده ایم، می خوابیم. حدود 47 درصد از افراد در این حالت انعطاف پذیر و منحنی می خوابند و این حالت، رایج ترین پوزیشن خواب محسوب می شود. خوابیدن زنان در این موقعیت نسبت به مردان بیشتر است (54٪ در مقابل 39٪) و 37٪ از افراد معتقدند که این بهترین موقعیت خواب است.
پوزیشن خواب سقوط آزاد
موقعیت سقوط آزاد
  • موقعیت سقوط آزاد: افرادی که بر روی شکم خود می خوابند و سرشان را در سمت چپ یا راست و بازو های خود در زیر بالش قرار می دهند، 17 درصد جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می دهند. علی رغم این که این پوزیشن، دومین موقعیت محبوب خواب محسوب می شود، اما حدود یک چهارم (26 درصد) از افراد، آن را بدترین موقعیت خواب تلقی می کنند.
پوزیشن خواب مشتاق
حالت مشتاق
  • حالت مشتاق: آیا تا کنون مناسب ترین پوزیشن خواب خود را پیدا نکرده اید؟ اگر مشتاق یک خواب خوب شبانه هستید، توصیه می کنیم حتما پوزیشن مشتاق را نیز امتحان کنید. تقریبا سومین (13٪ از افراد در این حالت می خوابند) حالت خواب رایج، حالت مشتاق است که خوابیدن به پهلو با دستانی کشیده به سمت مقابل می باشد.
پوزیشن سرباز
موقعیت سرباز
  • موقعیت سرباز: سرباز ممکن است فردی باشد که در ارتش خدمت می کند، اما نام چهارمین پوزیشن خواب رایج نیز است که توسط 11٪ جمعیت مورد مطالعه ترجیح داده می شود. کسانی که با دستان بسته در اطراف، به پشت می خوابند، نسبت به افرادی که در موقعیت های جنینی، سقوط آزاد یا مشتاق می خوابند، کمتر پیش می آید که حالت خود را در طول خواب تغییر دهند یا فقط یک بار موقعیت خود را عوض می کنند. آنها همچنین بیشتر بر این باورند که این پوزیشن دارای مزایای پزشکی نیز می باشد.
پوزیشن ستاره دریایی
موقعیت ستاره دریایی
  • موقعیت ستاره دریایی: افرادی که ترجیح می دهند به مانند این بی مهرگان دریایی بخوابند، 7٪ جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می دهند. مانند موقعیت کتابی و سرباز، افرادی که به این شکل می خوابند نیز اذعان دارند که به این دلیل این پوزیشن را دوست دارند که از مزایای پزشکی بسیاری برخوردار است. با این حال، افرادی که به این شکل بر روی کمر می خوابند و دست های خود را نزدیک به بازوی شان یا بالش قرار می دهند، و همچنین افرادی که در موقعیت کتابی می خوابند، بیشتر احتمال دارد که در خواب راه بروند.
پوزیشن کتابی
موقعیت کتابی یا کنده درخت
  • موقعیت کتابی (یا کنده درخت): کنده درخت فرا تر از یک تکه چوب است که شما آن را در آتش شومینه تان پرتاب می کنید تا گرم شوید. این حالت، در واقع یکی از شش موقعیت اصلی خواب نیز به شمار می رود و 6 درصد از افراد به این شکل می خوابند. علی رغم قرار گرفتن این پوزیشن در فهرست آخرین حالت خواب محبوب، افرادی که به صورت کتابی، به پهلو می خوابند و هر دو دست شان را پایین نگه می دارند، سالمتر از کسانی هستند که در موقعیت های خواب دیگر می خوابند.
چنانچه از مشکل بی خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می برید، همین امروز با کلینیک ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا