آیا خروپف می کنید؟ با این روش درمان شگفت زده می شوید! + فیلم

آیا در تمام طول شب همسر تان را با صدای خروپف تان بیدار نگه می دارید؟ شما ممکن است صدای خروپف خود را نشنوید، اما اطرافیان قطعا می شنوند. یک سری راهکار های ساده برای برطرف نمودن خروپف جزئی وجود دارد، اما این اقدامات همیشه موثر نیستند. نادیده گرفتن خروپف یا به کار گیری درمان های پیش پا افتاده به هیچ وجه کار درستی نیست، چرا که دلایل بسیاری وجود دارد که مربوط به سلامت کلی هستند و موجب می شوند افراد مختلف خروپف می کنند. یکی از راه حل های رفع خروپف که بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند یا از آن اطلاعی ندارند، چیزی نیست جز: رینوپلاستی (که همچنین به عنوان “عمل بینی” نیز شناخته می شود). اما چگونه عمل بینی به رفع این مشکل کمک می کند، و آیا این راه حل مناسبی برای خروپف شبانه به شمار می رود یا خیر؟

 

علل خروپف

رفع خرخر
رفع خروپف

خروپف، نشانه وجود یک مشکل است که معمولا از نوع تنفسی است. انسداد هایی که باعث مشکلات تنفسی می شوند، اغلب منجر به خروپف و بی خوابی های شبانه می شود. برخی از مشکلات رایج عبارتند از: انحراف بینی یا وجود زائدات گوشتی بزرگ در بینی که می تواند موجب کاهش یا انسداد جریان هوا در بینی شود. شکستگی بینی، بزرگ بودن آدنوئید ها و پولیپ بینی نیز ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی شود. سایر علل خروپف عبارتند از:

چاقی، بارداری و عوامل ژنتیکی

بافت اضافی در گلو می تواند با تنفس هوا در خواب به ارتعاش درآید و موجب بروز خروپف در شما شود. افرادی که اضافه وزن دارند، چاق یا باردار هستند، اغلب دارای بافت های بزرگی در گلو هستند. عوامل ژنتیکی که می توانند موجب خروپف شوند، شامل وجود بافت های اضافی در گلو و همچنین بزرگ شدن لوزه ها، آدنوئید های بزرگ، کام نرم بلند و یا بلند بودن زبان کوچک است.

آلرژی، احتقان و برخی ناهنجاری های بینی

هر چیزی که مانع از نفس کشیدن از طریق بینی تان می شود، موجب بروز خروپف خواهد شد. این می تواند شامل احتقان ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا، آلرژی یا ناهنجاری های بینی مانند انحراف بینی باشد.

الکل، سیگار کشیدن، افزایش سن و مصرف برخی داروها و ترکیبات، از جمله شل کننده های عضلانی

ممکن است زمانی که گلو و یا ماهیچه های زبان تان شل شده اند، خرخر کنید. ترکیباتی که می توانند این ماهیچه ها را شل کنند ممکن است موجب خرخر کردن شما نیز شوند. این موارد شامل الکل، شل کننده های عضلانی و داروهای دیگر است. روند طبیعی افزایش سن و اثرات طولانی مدت سیگار کشیدن نیز می توانند عضلات گلو و زبان تان را شل کنند.

 

علائم خروپف

علت خرخر در آقایان
علائم خروپف

بدون شک، علائم اولیه خروپف شامل صداهای بلند، خشن و آزار دهنده ای است که در هنگام خواب می توانید تولید کنید. سایر علائم ممکن است بیدار شدن از خواب با گلودرد یا خشکی دهان باشد.

چنانچه علائم زیر را دارید، ممکن است آپنه خواب داشته باشید:

  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • خفگی یا نفس نفس زدن در حین خواب
  • ایجاد وقفه در تنفس
  • سردرد صبحگاهی
  • دشواری در تمرکز
  • بی حوصلگی، تحریک پذیری یا افسردگی
  • نیاز مکرر به ادرار کردن در طول شب

در ویدئوی زیر ببینید: چگونه می توان خروپف را درمان کرد؟

عمل بینی چگونه می تواند به رفع مشکل خروپف کمک کند؟

رفع خروپف
عمل بینی یا رینوپلاستی

عمل بینی یک روش جراحی برای تغییر شکل بینی است که می تواند فرم و یا عملکرد بینی را تغییر دهد. در حالی که اکثر افراد عمل بینی را یک جراحی زیبایی تلقی می کنند، اما بسیاری از بیماران جهت کاهش مشکلات تنفسی خود به دنبال این عمل هستند، بدین معنا که برای رفع انحراف بینی (جدا کردن جداره داخل بینی)، کاهش زائدات گوشتی بزرگ یا بهبود ساختار کلی بینی برای عملکرد بهتر دست به این عمل می زنند. عمل بینی همچنین می تواند در صورت لزوم با جراحی زیبایی بینی ترکیب شود و به بیماران فرصتی برای رسیدگی به همه نگرانی های خود را در قالب یک عمل جراحی بدهد.

تاثیر عمل بینی در درمان خروپف از زبان دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب در ویدئوی زیر:

فرایند جراحی و ریکاوری

رفع خروپف
فرایند جراحی بینی

این جراحی معمولا با بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی با آرامبخش انجام می شود. برش های کوچکی در داخل بینی یا به صورت افقی بین سوراخ های بینی ایجاد می شود که به جراح اجازه می دهد تا پوست را عقب بکشاند و به ساختار بینی دسترسی پیدا کند. عمل بینی بسیار پیچیده ای است و شامل تکنیک های مختلفی نظیر پیوند غضروف، دستکاری ساختار استخوانی و موارد دیگر، بسته به نیاز و اهداف شخصی بیمار است.

هنگامی که عمل جراحی به اتمام رسید، به مدت چند روز برای کمک به نگه داشتن ساختارها و محافظت از بینی، یک آتل کوچک بر روی بینی قرار می گیرد. تورم قابل توجهی وجود دارد و اغلب کبودی در اطراف چشم ایجاد می شود که بیش از 1-2 هفته باقی می ماند. اکثر بیماران پس از 7-10 روز پس از جراحی می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند. تورم به مدت چند ماه باقی خواهد ماند و در اکثر موارد پس از 4-6 ماه رفع می شود. تورم باقی مانده ممکن است تا یک سال پس از جراحی یا بیشتر ادامه داشته باشد، اما نتایج بعد از چند ماه قابل رویت هستند.

 

عمل بینی نه تضمینی است و نه برای همه مناسب است!

متاسفانه، همانند بسیاری از موارد دیگر در زندگی، عمل بینی برای همه مناسب نیست. در حالی که این روش می تواند در برخی موارد به رفع خروپف کمک کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که خروپف به طور کامل متوقف شود. با این حال، اگر شما و جراح پلاستیک تان به این توافق رسیدید که کاندید مناسبی برای انجام این جراحی تلقی می شوید و همه خطرات و مزایا را به خوبی درک کرده اید، می توان گفت که رینوپلاستی یک راه حل مناسب برای شما باشد.

آیا پوشش بیمه ای دارد؟

گرفتن پوشش بیمه ای برای عمل بینی عموما یک ترفند و حقه محسوب می شود، چرا که بسیاری از افراد به دلیل مشکلات ساختاری و زیبایی دست به عمل جراحی می زنند. همانطور که ممکن است تصور کنید، شرکت های بیمه معمولا هیچ گونه جراحی زیبایی را تحت پوشش خود قرار نخواهند داد، حتی در مواردی که مشکل بینی ساختاری باشد. بیمار، خود مسئول این هزینه ها از جیب خود است. در هر صورت، شما باید پیش از اقدام برای عمل بینی با بیمه نامه شخصی خود این موضوع را مطرح کنید.

 

خواب راحت تر

بیولوژی خواب
خواب خوب و راحت

علاوه بر مزایایی که عمل بینی بر تنفس در طول روز و کاهش خروپف دارد، افرادی که مشکلاتی ساختاری بینی خود را با عمل بینی بهبود می بخشند، اغلب به طور کلی بهتر می خوابند و در نتیجه کیفیت زندگی شان بهبود می یابد. خواب برای سلامت کلی همه ما ضروری است، و تنفس آسان تر در شب می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر دیگر جنبه های زندگی داشته باشد.

 

با یک جراح پلاستیک مشورت کنید

متخصص درمان آپنه خواب
مشاوره با متخصص

چنانچه علاقمندید در مورد رینوپلاستی اطلاعات بیشتری کسب کنید، وقت آن است که به دنبال یک مشاور جراح پلاستیک ماهر باشید. مشاوره با یک متخصص، شما را از ساختار بینی خود، مسائل بالقوه و اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای این روش هستید یا خیر، آگاه می سازد. همچنین می توانید فرصتی برای مطرح کردن پرسش ها بیابید  و اهداف خود را از عمل بینی مورد بحث قرار دهید.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از خروپف رنج می برید و این موضوع موجب آزردگی عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید تا شما را در رفع این مشکل یاری دهیم.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا