آیا بین سردرد و آپنه خواب ارتباطی وجود دارد؟!

تحقیقات زیادی مبنی بر ارتباط بین سردرد و آپنه خواب انجام شده است. اما آیا سردرد می تواند بر آپنه خواب تاثیر بگذارد یا برعکس؟ به نظر می رسد این مطلب به خوبی به بررسی این موضوع پرداخته باشد.

 

مطالعات در مورد ارتباط آپنه خواب و سردرد میگرنی

ارتباط آپنه خواب و سردرد میگرنی
ارتباط آپنه خواب و سردرد میگرنی

در حال حاضر، بسیاری از افراد مبتلا به آپنه خواب می دانند که سردرد بد صبحگاهی می تواند شاخص اولیه این باشد که یک مشکل عمده وجود دارد.

از آن جایی که مغز در زمانی که تنفس قطع می شود، از اکسیژن محروم می شود، ممکن است در این حین بیدار شوید و متوجه درد و انقباضی در سر خود شوید.

اگر تا کنون از حیث اختلالات خواب بررسی نشده اید، این نشانه ای است که هرگز نباید نادیده گرفته شود و اولین قدم، مراجعه به پزشک است.

 

سردرد میگرنی

ارتباط آپنه خواب و سردرد میگرنی
سردرد میگرنی

اما در مورد میگرن چه؟ همانطور که بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن نیز می توانند تصدیق کنند، میگرن به مراتب فراتر از یک سردرد معمولی است و اختلالی است که زندگی را به طور کامل تحت تاثیر قرار می دهد.

زمانی که درگیر میگرن باشید، پرداختن به امور و عملکرد در طول روز امری غیر ممکن است و شدت آن می تواند بسیار چشمگیر باشد.

خوب، آن گونه به نظر می رسد، بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن اغلب بیشتر از آنچه که به یک پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنند، با یک متخصص اختلالات خواب یا مشاوره کنند و دلیل خوبی هم برای این ترجیح وجود دارد؛ سردرد میگرنی را می توان با آپنه خواب مرتبط دانست.

از آن جایی که کمبود اکسیژن در آپنه خواب اتفاق می افتد، قطعا در این رابطه نقش مهمی ایفا می کند و می تواند در افزایش استرس تاثیر گذار باشد.

 

ریسک بالا

اختلالات خواب
آپنه خواب

آپنه خواب مطمئنا سطح استرس فرد مبتلا را افزایش می دهد که به نوبه خود بر فرکانس و شدت سردرد میگرنی نیز تاثیر می گذارد.

مطالعات اخیر نشان داده است که تقریبا 40٪ از بیماران مبتلا به سردرد میگرنی در معرض خطر بالای آپنه خواب قرار دارند که باعث شده است پزشکان به افراد مبتلا به سردرد میگرنی توصیه اکید کنند که از نظر اختلالات خواب مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند.

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

 

چگونه میگرن و آپنه خواب بر مغز تاثیر می گذارند؟

خطرات خروپف
آپنه خواب و سردرد

مسئله مهم این است که وقتی این دو شرایط در ترکیب با یکدیگر قرار می گیرند، می توانند خسارات جبران ناپذیری وارد کنند.

علیرغم این واقعیت که سردرد های میگرنی دارای طبیعت عصبی هستند، برخی ویژگی های مشترکی نیز با آپنه خواب دارند. هر دوی این شرایط می توانند به علت گردش پایین خون رسانی به مغز موجب آسیب مغزی شوند که می تواند به مشکلات بزرگ تر از جمله از دست دادن حافظه و افزایش خطر سکته مغزی بیانجامد.

هم آپنه خواب و هم سردرد های میگرنی، می توانند به طریقی در مغز ما تغییراتی ایجاد کنند.

در آپنه خواب، میزان اکسیژن خون در مغز به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در معرض قطع شدن قرار می گیرد و این سناریو با میگرن نیز همخوانی دارد.

به عبارت ساده تر، بیماران مبتلا به میگرن یا آپنه خواب در معرض خطر ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی (افزایش استرس، مشکلات قلبی و غیره) هستند، اما هنگامی که این دو شرایط در ترکیب با هم قرار می گیرند، عامل خطر برای سایر مشکلات قابل توجه تر خواهد شد.

 

چه کاری می توان انجام داد؟

خبر خوب درباره ارتباط بین این دو این است که وجود سردرد می تواند تشخیص آپنه خواب را آسانتر کند.

عموما علائم آپنه خواب را به سختی می توان تشخیص داد، به این دلیل که علائم آپنه خواب می تواند شاخص بسیاری از مشکلات پزشکی و شرایط بهداشتی دیگر نیز باشد.

ممکن است لزوما برای موارد کوچک به پزشک مراجعه نکنید (برای مثال، در مواردی که در طول روز احساس خستگی کنید، اما دقیقا مطمئن نیستید علت آن چیست).

اما اگر صبح خود را با هجوم یک سردرد عظیم شروع کنید، یا یک حمله میگرنی روز تان را مختل سازد، قطعا به پزشک مراجعه خواهید کرد.

پزشکان به راحتی متوجه ارتباط بین سردرد و آپنه خواب می شوند، به ویژه هنگامی که بیماران به مواردی اشاره می کنند که در کنار سردرد، علائم دیگری دارند که ممکن است شاخص های آپنه خواب باشد. این علائم می تواند خروپف، خستگی، نوسانات خلقی، سردرد صبحگاهی و غیره باشد.

 

چطور باید این موضوع را تشخیص داد؟

بهترین راه برای تشخیص این اختلالات چیست؟ اگر دچار سردرد یا میگرن هستید، بدیهی است که ابتدا باید جهت تشخیص به یک پزشک مراجعه کنید.

اما در اولین ملاقات با پزشک خود حتما به هر چیزی که غیر عادی است، و حتی اگر به نظر می رسد هیچ ارتباطی به موضوع ندارد، اشاره کنید.

  • آیا همسرتان از خروپف شما شکایت کرده است؟
    • آیا در طول روز احساس خستگی یا اضطراب زیادی دارید؟

این ها ممکن است موارد کوچکی به شمار روند، اما شاخص خوبی جهت تعیین این است که آپنه خواب موجب تشدید سردرد میگرنی تان شده است یا بر عکس.

لازم به ذکر است که خوشبختانه درمان ها اغلب غیر مستقیم، آسان و اغلب تحت پوشش بیمه درمانی شما است.

بنابراین هرگز سردرد خود را نادیده نگیرید – به ویژه اگر متوجه علائم دیگری شوید که اغلب با آپنه خواب مرتبط هستند.

با مراجعه به پزشک و به کار گیری یک روش درمان آسان می توانید خود را از هر گونه ریسک بالای مشکلات بغرنج ایمن سازید.

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

 

ما می توانیم به شما کمک کنیم!

چنانچه شما نیز از علائم آپنه خواب یا سردرد رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید تا شما را راهنمایی کنیم.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا