چرا در خواب عرق می کنیم؟!

اگر تا به حال پیش آمده که غرق در عرق از خواب بیدار شوید، ممکن است از خودتان پرسیده باشید: چرا در خواب عرق می کنم؟ اگر این امر به طور مکرر اتفاق می افتد، می تواند از سایر مشکلات پزشکی نشات گرفته باشد و ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشد. عرق کردن در شب می تواند به منزله مشکلات متنوعی در افراد مختلف از جمله کودکان و حتی در زنان در اثر یائسگی باشد. ما در ادامه این مطلب، در خصوص برخی از دلایل تعریق شبانه شرح مفصلی داده ایم.

 

دمای بدن و محیط خواب

آپنه خواب
عرق کردن در شب

اولین و شایع ترین علتی که ممکن است در شب عرق کنید، افزایش دمای بدن به دلیل محیط گرم اطراف است. اگر اتاق خواب تان دارای ترموستات است، اگر لباس هایی از جنس پشم گوسفند می پوشید، یا اگر خود را زیر پتو و روتختی پشم شیشه پنهان کرده اید، جای تعجب نیست اگر بیش از حد گرم تان شده است و شروع به عرق ریختن کرده اید. این موارد کاملا طبیعی هستند.

در طول خواب، تغییراتی طبیعی در دمای بدن نیز رخ می دهد. دمای پایه بدن بسیاری از افراد در حوالی صبح (اغلب در حدود ساعت 4 صبح) افت پیدا می کند. علاوه بر این، در مراحل خاصی از خواب، سیستم عصبی اتونومیک یا خودگردان (که مسئول کنترل دمای بدن، ضربان قلب، فشار خون و عوامل دیگر است) افزایش می یابد و منجر به عرق کردن در برخی افراد می شود.

 

آیا اختلالات خواب نیز منجر به عرق کردن در شب می شوند؟

علت خرخر در آقایان
آپنه خواب و خروپف

اصلا جای تعجب نیست که اختلالاتی که بر خواب تاثیر می گذارند، می توانند به همان اندازه در بروز تعریق شبانه نیز دخیل باشند. شایع ترین اختلال خواب، آپنه خواب است. اگر در طول خواب با وقفه های تنفسی مواجه می شوید، این امر به افزایش تلاش و تکاپو برای تنفس منجر خواهد شد. تصور کنید در طول یک مسابقه دو چقدر عرق می کنید و به سختی نفس می کشید! هر اپیزود از آپنه خواب نیز می تواند دقیقا همین کار را با بدن شما کند و موجب فوران ترشح کورتیزول (هورمون طبیعی استرس که بدن را تحریک می کند به طور طبیعی نفس بکشد) می گردد.

در کودکان و به ویژه کودکان نوپا، اختلالات خواب مرتبط با تنفس ممکن است منجر به تعریق شبانه شود. کودک ممکن است با صورتی قرمز و برافروخته و خیس از عرق بیدار شود. در این خصوص باید ارزیابی بیشتری انجام شود، به خصوص اگر خروپف و سایر علائم آپنه خواب نیز در کودک وجود داشته باشد.

زنان نیز ممکن است در مراحل اولیه یائسگی، از افزایش گر گرفتگی و تعریق شبانه در هنگام خواب رنج ببرند. شایان توجه است که خطر آپنه خواب انسدادی در این زمان، به دلیل از دست دادن هورمون های استروژن و پروژسترون، 10 برابر افزایش می یابد. بنابراین، عرق کردن در شب در زنان مسن ممکن است در نتیجه آپنه خواب ناشی از یائسگی باشد.

برخی از افراد نیز این تجربه را دارند که پس از نوشیدن الکل، دچار تعریق در خواب می شوند. الکل یک آرامبخش عضلانی است که می تواند بر روی عضلات راه هوایی فوقانی نیز تاثیر گذاشته و خروپف و آپنه خواب را تشدید کند. بنابراین، مصرف الکل ممکن است با تعریق شبانه ناشی از اختلالات خواب تنفسی مانند آپنه خواب ارتباط داشته باشد.

در نهایت، دیدن کابوس و اضطراب عمومی نیز ممکن است منجر به بروز حملات هراس و عرق کردن در طول خواب شود. در صورتی که شب ها به طور مکرر خواب بد می بینید، به ویژه در زمینه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، درمان های مربوطه ممکن است مفید واقع شوند. کودکان نیز ممکن است به دلیل هراس شبانه، شب ها عرق کنند.

اگر حدس می‌زنید که ممکن است یک نوع اختلال خواب داشته باشید، لازم است فورا برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. اختلالات خواب درصورتی‌که درمان نشوند، عوارض منفی ایجاد می‌کنند که می‌توانند به مشکلات سلامتی بیشتر منجر شوند. آنها می‌توانند بر عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارند، باعث تنش و کشمکش در روابط شوند و در توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کنند.

آشنایی با اختلالات خواب از زبان دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب:

 سایر علل پزشکی عرق کردن در خواب

عرق کردن در خواب
تعریق شبانه

چندین علت دیگر برای تعریق شبانه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. موارد گهگاه کمتر نگران کننده هستند اما عرق کردن مزمن و مکرر در شب ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشد. اگر علائم یا نشانه های دیگری مانند تب و کاهش وزن دارید، بسیار حائز اهمیت است که با پزشک تان در خصوص نیاز به آزمایشات بیشتر مشورت کنید. برخی از علل بالقوه عرق شبانه عبارتند از:

  • بیماری های عفونی (از جمله سل)
  • مصرف داروهای خاص (داروهای ضد افسردگی، داروهای جایگزینی هورمون، انسولین)
  • پرکاری تیروئید
  • دیابت (افت شدید فشار خون ناشی از مصرف داروها)
  • اختلالات اتونومیک یا خودگردان (تأثیر گذار بر روی مغز یا سیستم عصبی)
  • سایر علل

اگر در خصوص تعریق شبانه خود نگران هستید، با پزشک تان در مورد برخی از علل احتمالی عرق کردن در خواب مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که آیا به ارزیابی بیشتر به وسیله تست خواب یا آزمایش های دیگر نیاز دارید یا خیر.

روش انجام تست خواب را در ویدئوی زیر خواهید دید:

اسلیپ استادی یا تست خواب در کلینیک (in-lab sleep study)، کامل ترین آزمایش ارزیابی خواب است که توسط متخصص اختلالات خواب صورت می گیرد. برای انجام این تست لازم است یک شب را جهت خواب شبانه در کلینیک خواب سپری کنید.

در تست خواب در کلینیک که به آن پلی سومنوگرافی (polysomnogram) نیز گفته می شود، از امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب رکورد گرفته می شود. همچنین حرکات چشم، حرکات اندام ها و میزان اکسیژن در خون تان را ثبت می کند. این اطلاعات به پزشک تان در امر تشخیص کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمان مناسب را به شما اراده دهد.

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. محیط اتاق به گونه ای تنظیم شده است که شما احساس کاملا راحتی جهت گذراندن یک شب داشته باشید. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسورها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. شما می توانید جهت انجام این تست از اولین ساعات شب به کلینیک خواب مراجعه کنید.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از این مشکل رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا