چرا بعضی ها با دهان باز میخوابند؟ علتش را اینجا بخوانید!

معمولا یک متخصص گوش و حلق و بینی یا یک متخصص اختلالات خواب به راحتی می تواند شواهد عینی تنفس با دهان باز را از طریق یک معاینه بالینی ساده به سرعت پیدا کند. علائم قابل توجه در بیماران مختلف، اغلب متفاوت است، بسیاری از افراد از خستگی و انرژی کم و همچنین خواب ناآرام شکایت می کنند.

خروپف یکی از برجسته ترین و مهم ترین علت های این شکایات و تنفس با دهان باز محسوب می شود. همانطور که در ادامه شرح داده شده است، این اختلال از آنچه که بسیاری از افراد تصور می کنند، واقعاً خطرناک تر است.

خروپف رابطه تنگاتنگی با علائم آپنه خواب دارد. یک سری نشانه های هشدار دهنده در مورد خروپف وجود دارد که معمولا پزشک می تواند آن ها را شناسایی کند. این علائم ممکن است مربوط به یک اختلال خواب مانند آپنه انسدادی خواب باشد.

علائم دهان و دندان آپنه خواب می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دندان قروچه
  • خواببدن با دهان باز
  • استخوان فک کوچک و باریک و كام بلند
  • درد فک یا اختلالات تمپورومندیبولار (TMJ)
  • افزایش حساسیت دندان ها و یا درد دندان
  • درد غیر قابل توضیح صورت
  • خشکی دهان
  • بیماری لثه پیشرفته
  • ریفلاکس یا بازگشت اسید به مری
  • فرسایش مینا

اگر خروپف را به هر یک از این شرایط اضافه کنید، باید هر چه زود تر به دندانپزشک، پزشک عمومی یا متخصص خواب مراجعه کنید تا از شما یک تست خواب گرفته شود.

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

 

کمبود اکسیژن و علل خروپف

خروپف
خروپف

همه خروپف ها خطرناک نیستند. اما چه موقع خروپف طبیعی است و آیا خروپف باعث کمبود اکسیژن و اختلالات خواب می شود؟

مطالعات نشان می دهد که 60٪ مردان و 40٪ زنان با رسیدن به سن 60 سالگی دچار خروپف می شوند. 35٪ افرادی که خروپف می کنند، به آپنه خواب انسدادی مبتلا هستند. علائم اولیه آپنه خواب، بروز وقفه های تنفسی در خواب است. این وقفه ها با خروپف و کاهش اکسیژن رسانی به مغز در طول خواب مرتبط هستند.

دلایل خروپف از شل شدن عضلات گلو در هنگام خواب تا موارد دیگر دارای طیف متنوعی است. کاهش حجم راه هوایی می تواند به این معنی باشد که عضلات شل شده گلو موجب ارتعاش می شود. و این، همان علت اصلی خروپف (چه در موارد طبیعی و چه غیر طبیعی) به شمار می رود.

همه نوع خروپفی را نمی توان آپنه خواب در نظر گرفت. گاهی اوقات، سر و صدای تنفسی یا همان خروپف می تواند کاملا طبیعی باشد.

اما تنفس با دهان باز و وقفه های تنفسی در خواب می تواند نشان دهنده وجود یک اختلال خواب باشد. اگر معمولا به پشت می خوابید، زبان تان به عقب می افتد و می تواند راه هوایی تان را مسدود سازد.

اگر این وقفه تنفسی به مدت 10 ثانیه طول بکشد، آن را آپنه می نامند. این همان جایی است که واژه ی آپنه معنا پیدا می کند. اما باید این را در نظر داشته باشید که آپنه خواب با علل طبیعی خروپف تفاوت دارد.

 

آیا خوابیدن با دهان باز طبیعی است؟

علل خروپف
خوابیدن با دهان باز

برای تنفس بهینه، ما باید از طریق بینی نفس بکشیم. آپنه خواب وضعیتی است که در آن بدن تان دچار اختلال تنفس در طول خواب می شود.

تنفس از راه بینی از کمبود اکسیژن جلوگیری می کند. اکسید نیتریک ماده ای است در سینوس تولید می شود. این عمل موجب افزایش جریان خون و انتقال اکسیژن به ریه ها می شود. هوا نیز در سینوس ها گرم و مرطوب می شود. هنگامی که شما از طریق دهان خود تنفس می کنید، در حقیقت هوای سرد و خشکی را تامین می کنید که ممکن است باعث کمبود اکسیژن شود.

زبان یکی از عوامل اصلی خروپف و خوابیدن با دهان باز است. همچنین می تواند نشان دهنده علائم آپنه خواب باشد.

زبان شما هم شامل بزرگترین گروه عضلات در بدن است و هم بدان ها متصل است.

زبان مانند یک بند در استخوان تحتانی فک قرار گرفته است. اما ماهیچه های زبان با اتصال به فک، گردن و پایه جمجمه از راه های هوایی حمایت می کنند. زبان به استخوان هیوئید (استخوان U شکلی که از راه هوایی تان پشتیبانی می کند) متصل شده است.

وقتی که خواب هستید، عضلات اصلی زبان و گلوی تان شل می شوند. این عضلات در طول چرخه خواب عمیق (REM) فلج می شوند. فقط چشم و دیافراگم تان در طول این مرحله از خواب فعال است.

برای باز نگه داشتن راه هوایی تان، عضلات پشتیبان گلو باید شرکت داشته باشند.

وضعیت طبیعی زبان آن است که بر خلاف بخش فوقانی دهانی قرار گرفته باشد. این موقعیت، عضلات پشتیبان گلو و راه هوایی تان را به جریان می اندازد.

خوابیدن با دهان باز به منزله این است که زبان تان از راه هوایی تان پشتیبانی نمی کند. بنابراین، زبان می تواند روی راه هوایی بیفتد و مانع از تنفس طبیعی شود.

تنفس با دهان باز همچنین می تواند باعث کمبود اکسیژن و آپنه خواب شود.

 

ورزش زبان برای جلوگیری از خوابیدن با دهان باز

یکی از راه های جلوگیری از خروپف و خواب بهتر، تنفس روزانه و ورزش زبان است. تنفس با دهان یاز به طور روزانه نمی تواند عضلات گلو را به جریان بیندازد. این ها عضلاتی هستند که در طول شب، راه هوایی را باز نگه می دارند.

تقویت عضلات زبان می تواند علائم خروپف و آپنه خواب را بهبود بخشد.

برای تقویت عضلات زبان خود، این تمرینات را دو بار در روز تکرار کنید. این تمرینات به شما کمک می کند در طول شب زبان خود در بخش فوقانی دهان تان قرار دهید. این ورزش عضلات را آموزش خواهد داد تا راه های هوایی را در طول شب باز نگه دارد.

در هر یک از این تمرینات، پایه زبان و طرفین آن باید خسته شود. این نشانه آن است که شما تمرینات را به درستی انجام می دهید.

 

برای جلوگیری از خروپف:
روش های رفع خروپف
خوابیدن به پهلو

در رختخواب در موقعیت خوابیدن به پهلو قرار بگیرید تا زبان تان به عقب نیافتد. هدف از این کار، این است که مانع از خوابیدن با دهان باز شوید.

 

تمرین زبان برای بهبود خروپف:
روش های رفع خروپف
ورزش زبان
  1. زبان خود را در پشت دو دندان جلویی نگه دارید. این نقطه فقط در مقابل دو خط سفت و برجسته روی کام تان قرار دارد. زبان تان را به سمت بالا فشار دهید و برای مدت 3 دقیقه در این حالت نگه دارید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.
  2. زبان را در پشت دندان های تان قرار دهید و کلمه “توت” را تکرار کنید. این کار را 20 بار و برای پنج بار در روز تکرار کنید.
  3. زبان را پشت دندان ها بر روی کام بکشید، درست در نقطه پشت دندان های جلوی تان. نقطه بالای قوس کام تان را فشار دهید و سپس آن را تا جایی که می توانید به سمت عقب دهان حرکت دهید. این کار را ده مرتبه و برای دو بار در روز تکرار کنید.
  4. یک قاشق را در بالای دهان خود نگه دارید، یا می توانید از چوب بستنی نیز استفاده کنید. این کار را با فشار به مدت 2 دقیقه نگه دارید و دو بار در روز این تمرین را تکرار کنید.

آیا تا کنون این تمرینات را انجام داده اید؟ آیا انجام آنها خروپف شما یا اطرافیان تان را بهبود بخشیده است؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

 

یک توصیه از ما به شما

دکتر متخصص درمان خروپف
دکتر مصطفی امیری متخصص اختلالات خواب

اگر در مورد تنفس با دهان باز، خروپف یا آپنه خواب سؤالی دارید، با متخصص خواب خود مشورت کنید تا وضعیت و گزینه های موجود برای درمان تان را مورد بحث قرار دهید. پیگیری منظم در یک کلینیک خواب این اطمینان را حاصل خواهد کرد که درمان شما با موفقیت پیش می رود.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از تنفس با دهان باز و آپنه خواب یا خروپف رنج می برید، می توانید همین امروز با کلینیک خواب ما نیز تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا