قرص ضد خروپف چیست و آیا در درمان خروپف موثر است؟!

خروپف چیست و چه زمانی رخ می دهد؟

قرص ضد خروپف
خروپف و آپنه خواب

خروپف، زمانی اتفاق می افتد که شما در طول خواب نمی توانید هوا را آزادانه از طریق بینی و گلو خود عبور دهید. این امر باعث می شود که بافت های اطراف به ارتعاش درآمده و صدای آشنای خروپف را تولید می کند. افرادی که خرخر می کنند معمولا دارای بافت اضافی یا بافت “فلاپی” در گلو یا بینی خود هستند که بیشتر در معرض لرزش است. موقعیت زبان تان نیز می تواند در نحوه نفس کشیدن تان موثر باشد.

از آنجایی که مردم به دلایل مختلف خرخر می کنند، درک و شناسایی علل نهفته در پس این ماجرا بسیار اهمیت دارد. هنگامی که متوجه شوید علت خروپف تان چیست، می توانید راه حل های مناسبی جهت خواب آرام و عمیق تر برای خود و شریک زندگی تان بیابید.

اما شایع ترین علل خروپف عبارتند از:

  • سن. با رسیدن به میانسالی ​​و فراتر از آن، گلوی تان باریک تر می شود و تون عضلانی در گلوی تان کاهش می یابد. از آن جایی که شما نمی توانید کاری برای متوقف ساختن روند پیری انجام دهید، تغییر سبک زندگی، عادات زمان خوابیدن و تمرین های گلو همه می توانند به جلوگیری از خروپف کمک کنند.
  • داشتن اضافه وزن و چاقی. بافت چربی و تون عضلانی ضعیف می تواند منجر به خروپف شود. حتی اگر شما به طور کلی اضافه وزن نداشته باشید، حمل وزن بیش از حد در ناحیه گردن یا گلو می تواند باعث خروپف شود. گاهی اوقات ورزش کردن و از دست دادن وزن می تواند به خرخر کردن شما پایان دهد.
  • ساختار و فیزیک شما. مردان دارای راه های هوایی باریک تری نسبت به زنان هستند و احتمال بیشتری دارند که خرخر کنند. گلوی باریک، شکاف کام، بزرگ شدن آدنوئیدها و سایر خصوصیات فیزیکی که به خروپف می انجامند، اغلب ارثی هستند. باز هم، از آن جایی که شما هیچ کنترلی بر فیزیک و یا جنسیت خود ندارید، می توانید خروپف خود را با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، روال های خواب و تمرینات گلو، کنترل کنید.
  • مشکلات بینی و سینوس. راه های هوایی مسدود شده یا بینی پر از انسداد، نفس کشیدن را دشوار می سازد و باعث ایجاد خلأ در گلو می شود که به خروپف می انجامد.
  • مصرف الکل، سیگار و داروها. مصرف الکل، کشیدن سیگار و بعضی استفاده از داروها، مانند آرام بخش هایی مانند لورازپام و دیازپام (والیوم)، می تواند آرامش عضلانی را افزایش دهد که منجر به خروپف بیشتر می شود.
  • حالت خوابیدن. خوابیدن به پشت باعث می شود که گوشت گلو شل شده و راه هوایی را مسدود کند. در این شرایط تغییر پوزیشن خواب می تواند کمک کننده باشد.

 

همه چیز درباره قرص ضد خروپف

قرص ضد خرخر
قرص ضد خروپف

در طب غربی، تقریبا برای هر بیماری، دارویی وجود دارد، بنابراین به دنبال دارو بودن برای درمان خانگی مشکلات شایع افراد یکی از عادی ترین رویدادها در آمریکا محسوب می شود. خروپف یکی از این مشکلات به شمار می رود.

به دلیل افزایش روز افزون این تقاضا، بسیاری از شرکت های داروسازی فراتر پیش رفته اند و این فرصت را برای ارائه داروی خروپف در شکل قرص غنیمت شمردند. این شرکت ها ادعا می کنند که مصرف یک یا دو قرص قبل از خواب به شما و همسر تان اجازه می دهد از خواب آرام شبانه بدون صدای خروپف لذت ببرید. حال سوال این است که آیا قرص ضد خروپف واقعاً موثر است و یا این که مانند روغن مار، یک داروی عجیب و غریب و بی اثر به شمار می رود؟ ما قرص های ضد خروپف را به دقت بررسی کرده ایم و توصیه های مان را در قالب این مطلب به اطلاع شما می رسانیم.

 

قرص ضد خروپف چیست؟

درمان خروپف
قرص ضد خروپف

قرص ضد خروپف تحت نام های مختلف مانند Snorestop، Snoring Shush و Snorez در دسترس قرار دارد. اکثر شرکت های داروسازی ادعا می کنند که قرص ضد خروپف، یک درمان هومئوپاتی بوده و بسیار ایمن و بی خطر است. با این حال توصیه شده پیش از تهیه آن ها با داروساز و پزشکان مشورت نمایید. برخی از شرکت ها حتی ادعا می کنند که تحقیقات پزشکی اثربخشی آن ها را اثبات و تأیید کرده است.

اما قرص ضد خروپف محتوی چه موادی است که قادر است خروپف را متوقف سازد؟ با وجودی که بسیاری از تولید کنندگان دارو، مواد تشکیل دهنده خود را بر روی محصول فهرست می کنند، اما شرکت های سازنده محصولات ضد خروپف، هیچ اطلاعاتی را ذکر نمی کنند و اعلام دارند که مواد تشکیل دهنده آن ها به طور اختصاصی در انحصار سازنده است.

اکثر داروها و قرص های ضد خروپف حاوی ترکیبات گیاهی هستند که به نحوی شگفت انگیز با هم ترکیب شده اند. نمونه هایی از مواد تشکیل دهنده ای که اغلب در قرص های خروپف یافت می شوند عبارتند از: بلادونا، افدرا ولگاریس، هیستامینوم هیدروکلریکوم، هیدراستیس، منیزیم استارات، گامبیر و کاسیا. برخی از ترکیبات مانند بلادونا در سطوح بالا می توانند سمی باشند، هرچند که معمولا برای استفاده در داروها رقیق می شوند.

قرص ضد خروپف معمولا ارزان بوده و جهت مصرف در یک دوره 30 روزه عرضه می شود.

 

عملکرد قرص ضد خروپف چگونه است؟

قرص ضد خروپف
قرص های ضد خروپف

شاید این سوال در ذهن بسیاری از شما نقش بسته باشد که داروهای ضد خروپف چگونه قادر به متوقف ساختن خرخر می شوند؟ این ادعایی است که از سوی تولید کنندگانی که چنین محصولاتی را عرضه می کنند، می شود.

در برخی موارد، خروپف ناشی از التهاب راه های بینی و هوایی است. به دلیل وجود التهاب، اغلب تنفس محدود می شود و عملا منجر به تولید صدای خروپف می شود. این اتفاق زمانی می افتد که هوا سعی دارد راه خود را در مسیر تنگ و باریکی باز کند، و همین امر موجب می شود که بافت اطراف راه هوای با یکدیگر برخورد پیدا کنند. برخی از مواد گیاهی که اغلب در پشت این گونه محصولات ذکر شده اند به کاهش این نوع التهاب کمک می کنند. هنگامی که التهاب برطرف شود، راه هوايی باز می شود و صدای خروپف متوقف می گردد.

سایر محصولات ادعا می کنند که با کاهش مقدار موکوس (مخاط) در راه های هوایی و بینی، عمل می کنند. دلیل این که این روش ممکن است موثر باشد، این است که مخاط، به خصوص مخاطی که بیش از حد و غلیظ باشد، در داخل راه هوایی است، اما ممکن است در واقع موجب چسبندگی بافت راه هوایی به یکدیگر شود.

 

آیا مصرف قرص ضد خروپف موثر است؟

علت خروپف
خروپف

این ادعا چقدر صدق می کند؟ آیا یک ترکیب گیاهی که سبب کاهش التهاب و پیشگیری از تجمع مخاط می شود، واقعاً می تواند به کاهش یا از بین بردن خروپف کمک کند؟ پاسخ این است که بله ممکن است، اما بعید به نظر می رسد که در همه افراد موثر واقع شود. زیرا در حالی که کاهش التهاب و مخاطی به خروپف کمک می کند، قرص های خروپف قادر به مقابله با شایع ترین منطقه که خروپف رخ می دهد.

در اکثر موارد، خروپف زمانی به وجود می آید که تنفس به دلیل مسدود شدن بخشی از راه هوایی که جریان هوا را عبور می دهد، محدود می شود. دلایل متعددی وجود دارد که منجر به شل شدن راه های هوایی می شود، با این حال افزایش سن و وزن جزء بیش ترین عاملان محسوب می شوند. با بالا رفتن سن، عضلات داخل راه هوایی به خصوص در زمانی که خواب هستیم، تون خود را از دست می دهند. اضافه وزن بالا، به ویژه در ناحیه گردن، فشار بیشتری را در مسیر هوایی ایجاد می کند. چاق بودن و اضافه وزن، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به خروپف قرار می دهد.

قرص ضد خروپف، همچون داروی گیاهی تنها می تواند التهاب راه هوایی را کاهش دهد، با این حال قادر به باز کردن راه هوایی که اساسا به علت ریلکس شدن فک و زبان به وجود آمده است، نمی باشد.

 

جایگزین قرص ضد خروپف

ابزار دهانی برای جلوگیری از خروپف
ابزار دهانی برای جلوگیری از خروپف

اصلاح مشکل خروپف با توجه به منطقه مشکل ساز که در آن خروپف به طور معمول توسعه یافته است، شروع می شود. ابزار های پیشرفته دهانی یا دستگاه های ضد خرخر جایگزین های مناسبی برای دارو محسوب می شوند.

دستگاه های ضد خرخر معمولا از مواد ترموپلاستیک ساخته می شوند و ابزار دهانی ای هستند که اغلب توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که آنها ممکن است به نظر یک شکل برسد، اما زمان طراحی در اشکال کاملا متفاوت ساخته می شوند.

گارد های دهانی ورزشکاران به سادگی به عنوان یک بافر بین دندان ها عمل می کند تا از آسیب ناشی از تماس با دندان ها در هنگام ورزش جلوگیری شود. ابزار دهانی که به طور خاص برای جلوگیری از خروپف طراحی شده است، فک را کمی جلو نگه می دارد تا راه هوایی باز شود و مانع از مقاومت فک می شود. عضلات در این منطقه منقبض می شوند، راه هوایی محدودیت خود را از دست می دهد و بافت ها رها می شوند. بدین ترتیب، دیگر نه مسدودیتی در کار خواهد بود و نه خروپف.

یک محصول مشابه به نام دستگاه نگهدارنده زبان وجود دارد که در واقع زبان را در جلو نگه می دارد و عملکردی مشابه را انجام می دهد. هر دو محصول دارای تحقیقات پزشکی زیادی هستند که اثربخشی آن ها را تأیید می کند.

اما این دستگاه ها چقدر موثر هستند؟ اکثر مطالعات انجام شده نشان می دهد که ابزار های دهانی در کارایی و اثربخشی، حداقل 75٪ و یا بیشتر موثرند و در حال حاضر موثر ترین راه حل  قابل دسترس در زمینه خروپف است.

اگر وزن اضافه وزن دارید، طبیعتاً بهترین راه برای جلوگیری از خروپف، کم کردن وزن است. چربی که در ناحیه گردن ذخیره می شود، فشار زیادی را به راه هوایی که قبلا به دلیل بالا رفتن سن کاهش یافته است، وارد می سازد. افرادی که دارای اضافه وزن هستند معمولا با کاهش 10٪ وزن بدن خود، به طور چشمگیری شاهد کاهش خروپف خواهد بود. علاوه بر کمک به مشکل خروپف، کاهش وزن همچنین ممکن است به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی نیز کمک کند. کاهش وزن باید هدف نهایی باشد، اما در این میان کمک های خروپف می تواند راهی مفید برای کنترل خروپف باشد.

 

آیا می توانم قرص ضد خروپف مصرف کنم؟

با نگاهی به هزینه پایین و سهولت استفاده از قرص های خرخر، شاید ترغیب شوید که آنها را امتحان کنید، اما آیا این قرص ها ارزش امتحان کردن دارند؟

استفاده از قرص ضد خروپف ممکن است علائم سینوسی مانند تجمع بیش از حد مخاط و برخی از التهاب ها را کاهش دهد که در واقع می تواند به خروپف کمک کند. اما متاسفانه، احتقان سینوسی یکی از کمترین احتمالاتی است که به خروپف منجر می شود. به زبان ساده تر، بعید به نظر می رسد که قرص ضد خروپف مشکل تان را حل کنند.

به استثنای مواردی که شما قادر به یافتن تولید کننده ای هستید که در صورت عدم رضایت، تضمین عودت هزینه را ارائه می دهد، توصیه می کنیم قرص ضد خروپف و ابزار های دهانی را خریداری نکنید، مگر این که از لحاظ بالینی اثبات شده باشند. بر اساس آزمایشاتی که ما بر روی چندین ابزار دهانی صورت داده ایم می توانیم ادعا کنیم که برخی از آنها واقعاً عمل می کنند.

 

آیا قرص ضد خروپف بی خطر است؟

به طور کلی باید بگوییم که در هنگام خرید قرص های ضد خروپف (و در واقع برای هر نوع قرص دیگری) باید شرط احتیاط را رعایت کنید، زیرا بسیاری از قوانین وجود دارد که دولت های همه کشورها تنظیم نمی کنند و برای برخی مواد شیمیایی، قوانین مرزی بسیار نا مشخصی وجود دارد. اغلب با قرص های خروپف یا سایر داروهای دیگر ممکن است جزء آن دسته داروهایی باشند که همه مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب آن ها نوشته نشده یا در تحت عنوان «ترکیبی یا فرمول انحصاری» قرار دارند. این امر به ویژه در خصوص داروهای اخیر بسیار صدق می کند.

 

چه چیزی می تواند شاخص خوبی برای ایمنی قرص ضد خروپف باشد؟

یکی از راه های محافظت از خود این است که مبانی نحوه درمان قرص های ضد خرخر را به صورت تئوری درک کنید تا چنانچه بعدا با این ادعای برخی شرکت های سازنده مواجه شدید که اذعان دارند کاملا متفاوت عمل می کنند، نشان دهنده این است که باید مراقب باشید. همانطور که در بطن مطلب توضیح داده شد، قرص ضد خروپف عمدتا بر روی برطرف کردن احتقان و کاهش التهاب تمرکز می کند، بنابراین این دو مورد مهم ترین و یا در واقع تنها مواردی هستند که می توانید پیش از خرید از این نوع دارو انتظار داشته باشید. حال اینطور نیست که بگوییم ممکن است راه دیگری وجود نداشته باشد، اما در حال حاضر تنها راه شناخته شده همین است، بنابراین هر محصولی که ادعا می کند، ابتدا باید ثابت کند به شیوه درستی عمل می کند.

 

هر چه نظرات در مورد قرص ضد خروپف مثبت تر باشد، برای شما امن تر است

چنانچه در صدد خرید یک قرص ضد خروپف هستید، ابتدا نام آن را در سایت های دارویی معتبر جستجو کنید. سپس بازخورد ها و نظرات مختلف مردم در خصوص مصرف آن را مطالعه کنید. هر چقدر افراد نظرات مثبتی در خصوص آن مطرح کرده باشند، پس احتمال بیشتری وجود دارد که از امنیت بیشتر و بالاتری برخوردار باشد. بنا براین همیشه نظرات مشتریان و مصرف کنندگان را در نظر بگیرید، نه تبلیغات شرکت سازنده را.

 

آیا اقدامات ایمنی دیگری وجود دارد؟

همیشه راه های بیشتری وجود دارد که می توانید شانس ایمنی خود را افزایش دهید. شما می توانید:

  • در مورد مصرف قرص ضد خروپف با پزشک خود مشورت کنید.
  • با داروساز که معمولا با تمجید ها و شکایت های دست اول مردم آشناست در خصوص دارویی که قصد خرید آن را دارید، مشورت کنید.
  • به صورت آنلاین به انجمن های آپنه خواب و خروپف مختلف سر بزنید و تبادل نظر افراد مختلف را مورد بررسی قرار دهید. شاید در این بین به سوال شما نیز پاسخ داده شده باشد.
  • در نهایت، می توانید از دوستان یا خانواده سوال کنید که آیا ممکن است مورد مشابه یا اخبار مربوط به آن قرص خاص را شنیده باشند یا خیر.

با در نظر گرفتن همه موارد می توان نتیجه گیری کرد که قرص های ضد خروپف قطعا یک راه حل مفید برای خروپف محسوب می شوند، اما باید به طرز محتاطانه تری در دسترس قرارگرفته شوند، زیرا برخی شرکت های سودجو می توانند یک سری ترکیبات نامربوط به این قرص ها بیفزایند. اما هنگامی که یک فرمول اثبات شده از آن استخراج شود و همه چیز شفاف و واضح باشد، می توان آن را گزینه مناسبی برای خرید و درمان خروپف در نظر گرفت.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا