روغن اسانس آویشن برای رفع خروپف – آیا واقعاً موثر است؟

هنگامی صحبت از درمان تقریبا هر نوع بیماری به میان می آید، به نظر می رسد روغن های اسانس، آخرین راه حلی است که به نظر ما می رسد.

آیا سرما خورده اید؟ یک روغن اسانس برای آن وجود دارد. سردرد دارید؟ برای این هم یک روغن اسانس دیگر وجود دارد. دچار بی خوابی می شوید؟ درست حدس زدید، روغن اسانسی وجود دارد که قادر است این مشکل را نیز درمان کند.

با نگاهی به برآوردها، نزدیک به نیمی از جمعیت بزرگسالان خروپف می کنند و این وضعیت نه تنها می تواند خواب اطرافیان شما را مختل کند، بلکه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد و باعث افزایش فشار خون تان شود.

چنانچه با مشکل خروپف دست و پنجه نرم می کنید، قطعا با درمان های مختلفی مواجه شده اید که می توانند مشکل خروپف را برطرف نمایند. یکی از این گزینه ها که کمترین هزینه درمان و کمترین میزان تهاجمی بودن را داراست، اسانس آویشن است.

 

استفاده از روغن اسانس آویشن برای درمان خروپف

درمان خروپف
روغن اسانس آویشن برای درمان خروپف

اگر یک جستجوی سریع در مورد روغن های اسانس برای درمان خروپف در اینترنت انجام دهید با فهرست بلند بالایی از روغن هایی که به نظر می رسد انتخاب های خوبی برای خروپف باشند، مواجه خواهید شد. حتی چند دستورالعمل وجود دارد که می توان در آن از مخلوط روغن های مختلف استفاده کرد.

با وجودی که چندین نوع روغن مختلف برای انتخاب وجود دارد، اما آویشن اغلب به عنوان یکی از بهترین روغن های اسانس برای درمان خروپف محسوب می شود. اما آویشن دقیقا چیست؟ چگونه برای درمان خروپف از آن استفاده می شود؟ و در نهایت، آیا خروپف را واقعاً درمان می کند؟

در ادامه این مطلب به بررسی روغن اسانس آویشن و پاسخ به سوالات شما جهت رفع خروپف تان پرداخته ایم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

 

آویشن چیست؟

درمان خروپف
آویشن

آویشن فراتر از یک گیاه است که در آشپزی استفاده می شود؛ خواص جادویی آن می تواند به مقابله با عفونت، بهبود خلق و خو، سرکوب سرفه و حتی جلوگیری از خروپف کمک کند.

آویشن، گیاهی است که به آسانی رشد می کند و در بیش از 350 نوع مختلف موجود است و به دلیل طعم و عطر قوی و در عین حال منحصر به فردش شناخته شده می شود و گاهی اوقات به آن لقب “فاتح بر همه چیز” داده شده است.

یکی از دلایلی که آویشن برای درمان خروپف مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل توانایی شناخته شده آن در تضمین سلامت دستگاه تنفسی می باشد. برخی از افراد از این گیاه برای تسکین مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت، سینوزیت و آسم استفاده می کنند. حتی گفته می شود که آویشن دارای خواص ضد باکتریایی نیز می باشد.

 

نحوه استفاده از آویشن برای رفع خروپف

روش های رفع خروپف
آویشن برای رفع خروپف

از آن جایی که خروپف معمولا در مسیر هوایی ایجاد می شود و آویشن برای حفظ سلامتی دستگاه تنفسی به خوبی شناخته شده است، این نکته کاملا قابل اعتماد است که این گیاه بتواند در درمان خروپف موثر باشد.

اگر به دنبال استفاده از آویشن برای درمان خروپف هستید، چند چیز وجود دارد که باید قبل از استفاده، آن را بدانید:

  • اول این که روغن آویشن را نباید به طور مستقیم بر روی پوست اعمال کرد، زیرا باعث تحریک پوست می شود. ابتدا باید آن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون، روغن مرزنگوش، روغن هسته انگور، روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • از تماس آن با چشم ها، بینی و گوش ها اجتناب کنید، زیرا روغن، این مناطق حساس را تحریک می کند.
  • چنانچه باردار هستید یا فشار خون بالایی دارید، ابتدا باید قبل از استفاده از آویشن یا استفاده از آروماتراپی با پزشک خود صحبت کنید.

روش های مختلفی وجود دارد که در آن می توان از آویشن برای درمان خروپف استفاده کرد:

  • روش اول، مخلوط کردن روغن آویشن با روغن حامل و استفاده از آن بر روی مچ دست و زیر شست پا به در اوایل شب است. حتما می پرسید حالا چرا “انگشت شست پا” ؟ بله، این منطقه ناحیه ی رفلکس گردن است و درست همان ناحیه ای که در آن خروپف ایجاد می شود.
  • راه دیگری برای استفاده از این اسانس با استفاده از یک دستگاه بخور یا رطوبت ساز در اتاق خواب تان است که از روغن اسانس آویشن پر می شود. استنشاق درمانی، یک روش مطبوع و محبوب در خصوص مصرف انواع روغن های اسانس مانند آویشن است.

 

آیا واقعاً روغن اسانس آویشن به درمان خروپف کمک می کند؟

رفع خروپف شبانه
روغن اسانس آویشن

آیا استفاده از روغن آویشن واقعاً در درمان خروپف موثر است یا این مورد هم مانند روغن مار یک باور اشتباه است؟

مانند هر راه حل دیگر در درمان خروپف، آویشن هم در 100٪ موارد موثر نمی باشد. مواردی وجود دارد که این گیاه در آن تاثیری ندارد.

با این حال، مصرف کنندگانی وجود دارند که به اثربخشی روغن اسانس آویشن قسم می خورند و ادعا می کنند که خروپف آن ها را بسیار کاهش داده و در بسیاری از موارد حتی از بین برده است.

تنها راه بررسی این که آیا روغن آویشن موثر است یا خیر، این است که آن را امتحان کنید. شیشه های کوچک آن که معمولا هزینه کمی هم دارند در بازار موجود است. با صرف یک هزینه کوچک (در مقایسه با هزینه سایر محصولات ضد خروپف) می توانید اثربخشی آن را بر روی خود محک بزنید.

اگر روغن های اسانس مانند آویشن را امتحان کردید و خروپف تان تسکین پیدا نکرد، می توانید به طور موقت از یک دستگاه دهانی رفع خروپف استفاده کنید کنید. چنین دستگاه هایی مورد مطالعه قرار گرفته اند و در کاهش یا رفع کامل خروپف موثرند. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد این محصولات پیدا خواهید کرد.

محصولات ضد خروپف مختلف دیگری وجود دارد که وعده های جسورانه برای پیشگیری از خروپف داده اند، مانند حلقه ها، بالش ها، چانه بند ها، اسپری های گلو، نوار بینی، قرص ها و داروهای گیاهی که در شکل ها و اسامی مختلف وجود دارند. اما آیا هر کدام از این محصولات واقعاً موثر واقع می شوند؟

متاسفانه باید بگوییم که اکثر این محصولات نه تنها مشکل اصلی را حل نمی کنند، حتی در برخی موارد می توانند موجب تشدید آن نیز شوند.

مسیر علمی و صحیح برای درمان خروپف این است که به کلینیک خواب مراجعه نمایید تا ارزیابی فیزیکی انجام شود و در صورت لزوم، درمان تخصصی با روش های کمک تنفسی و یا جراحی و… انجام شود.

نکته حائز اهمیت این است که درمان خروپف در همه افراد یکسان نیست و کاملا بستگی به نتیجه تست خواب شبانه و معاینه پزشک متخصص اختلالات خواب دارد.

در ویدئوی زیر، دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب، توضیحات جامعی در خصوص تست خواب ارائه داده اند:

تست خواب شبانه یا پلی سومنوگرافی، آزمونی است که در آن مجموعه ای از تجهیزات شما به متصل می شود تا اطلاعات متنوعی از فعالیت مغز، حرکات چشم، ضربان قلب، فشار خون، حرکات بدن و موارد دیگر ثبت و اندازه گیری شود. در پلی سومنوگرافی علی رغم مشکل خروپف، تقریبا تمام اختلالات خواب از جمله اختلالات تنفسی حین خواب مانند آپنه انسدادی خواب، اختلالات حرکتی خواب، اختلالات ریتم خواب و بیداری، پاراسومنیا ها، پرخوابی، بی خوابی و بسیاری موارد دیگر تشخیص داده می شود.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا