شایع ترین شرایطی که در میانسالی بر کیفیت خواب تان تاثیر می گذارند

با وجودی که بسیاری از افراد تصور می کنند با افزایش سن، نیاز به خواب شان کاهش می یابد، اما میزان خواب مورد نیاز در سنین بالا باید به همان اندازه قبل باشد و تنها کاهش بسیار کوچکی پیدا کند. برای بسیاری از افراد میانسال 65 سال به بالا، تحقق 7 تا 8 ساعت خواب شبانه امری غیر ممکن به نظر می رسد. چنانچه کل خواب شبانه یک فرد میانسال مختل شود و در تمام طول شب قادر به خوابیدن نباشد، می توان آن را با یکی از مشکلات پزشکی که ادامه شرح داده ایم، مرتبط دانست.

 

بی خوابی

بی خوابی
بی خوابی

بزرگسالان سالمند بیشتر از هر گروه سنی دیگری در طول شب از خواب بیدار می شوند. این وقوع بی خوابی ممکن است ناشی از تغییر ریتم شبانه روزی باشد که می تواند موجب خواب آلودگی در اوایل شب و زود بیدار شدن در سحرگاه شود. چنانچه بی خوابی شبانه بدین گونه باشد، اجتناب از مصرف کافئین و چرت زدن طولانی در طول روز می تواند به حفظ ریتم شبانه روزانه خواب تان کمک کند.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

 

خروپف و آپنه خواب

اختلالات خواب
آپنه انسدادی خواب

حدود 90 میلیون نفر در شب خروپف می کنند. با وجودی که برخی از خروپف های گاه به گاه ممکن است نگرانی عمده ای در پی نداشته باشند، اما خروپف با صدای بلند می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب  باشد. آپنه خواب وضعیتی که در آن تنفس به طور موقت قطع می شود و فشار خون بالا می رود. در صورتی که آپنه خواب درمان نشود، می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. یک متخصص اختلالات خواب می تواند تعیین کند که آیا فردی به آپنه خواب مبتلا است یا خیر و گزینه های درمان مناسب را ارائه می دهد. از آنجا که این اختلال، یک عامل خطر بزرگ برای بیماری های قلبی، سردرد و افسردگی محسوب می شود، اقدام به موقع برای تشخیص و درمان آن الزامی است.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

 

سندرم پای بی قرار (RLS)

آر ال اس
سندرم پای بی قرار

تکان دادن و وول خوردن اندام ها در طول شب و حین خواب به هیچ وجه خوب نیست. از هر 10 بزرگسال، 1 نفر به سندرم پای بی قرار مبتلا است و احتمال ایجاد این اختلال با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. برخی از داروهایی که افراد سالخورده مصرف می کنند، از جمله داروهایی که برای فشار خون بالا، بیماری های قلبی و افسردگی تجویز شده اند نیز می توانند این وضعیت را بدتر کنند. برای مقابله با سندرم پای بی قرار، متخصص خواب ممکن است توصیه کند مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید، مکمل آهن مصرف کنید و یک برنامه ورزشی هدفمند را دنبال کنید.

 

سایر بیماری های شایع

عوامل بی خوابی
بیماری ریفلاکس معده

آسم، دیابت و بیماری ریفلاکس معده (GERD) می توانند به راحتی بر تنفس تاثیر سو بگذارند و موجب آن شوند که خواب برای بزرگسالان سالخورده چالش برانگیز و دشوار گردد. بیماری هایی مانند پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس نیز ممکن است بر کیفیت خواب افراد مسن تاثیر داشته باشند. با این حال، عادت های سالم خواب می تواند به کاهش اثرات منفی این بیماری ها بر خواب تان کمک کند. این عادات شامل پیروی کردن از یک برنامه غذایی منظم، انجام ورزش مداوم و قرار گرفتن در معرض نور در اوایل روز برای کمک به بازنشانی ساعت داخلی بدن تان است.

چنانچه از بی خوابی و سایر اختلالات خواب رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس بگیرید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا