شوهرم شب ها در خواب حرف می زند و اسرارش را فاش می کند!!!

تشریح اختلال حرف زدن در خواب

Somniloquy
اختلال حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب (Somniloquy) نوعی اختلال خواب از دسته پاراسومنیا یا خواب پریشی محسوب می گردد. پاراسومنیا به وقایع ناخواسته ای اطلاق می شود که در حین خواب به وجود می آیند. در این اختلال، فرد با صدای بسیار بلند در طول خواب صحبت می کند. گاهی اوقات شنونده ای که صدای فرد را می شنود، قادر به تشخیص آنچه او می گوید، می باشد و گاهی اوقات نیز سخنان وی غیر قابل فهم است.

موضوعات مورد بحث در طول خواب معمولا بی ربط هستند. این سخنان گاهی اوقات به طور کل هیچ معنایی ندارند. در موارد دیگر، محتوای حرف زدن در خواب ممکن است برای شنونده توهین آمیز و به دور از ادب تلقی شود. حرف زدن در خواب ممکن است چندین مرتبه رخ دهد و صدای بسیار بلندی داشته باشد. این امر می تواند خواب شریک خواب فرد را مختل سازد.

این اختلال در هر مقطعی ای از خواب NREM (حرکت غیر سریع چشم) یا خواب REM (حرکت سریع چشم یا خواب عمیق) رخ می دهد. هنوز رابطه نزدیکی بین حرف زدن در خواب و آنچه در رویا دیده می شود، کشف نشده است.

حرف زدن در خواب اختلالی بسیار شایع است و در حدود 50 درصد از کودکان گزارش شده است. حدود 5 درصد از بزرگسالان نیز گزارش داده اند که حین خواب حرف می زنند. نرخ بروز این اختلال در زنان و مردان برابر است. به نظر می رسد حرف زدن در خواب یک وضعیت موروثی در بین خانواده ها محسوب می شود.

این اختلال می تواند به خودی خود یا به عنوان یک ویژگی مرتبط با یک اختلال خواب دیگر بروز یابد. برخی از این اختلالات خواب عبارتند از:

 

تشخیص و درمان

حرف زدن در خواب

جهت تشخیص حرف زدن در خواب به هیچ آزمایش خاصی نیاز نیست. اما چنانچه این اختلال خواب شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز مشکلات اساسی در شما شده است، ممکن است لازم باشد تست خواب انجام دهید. این نوع تست، یک پلی سومنوگرافی است. تست خواب، بهترین روش برای ارزیابی خواب شماست. این تست، نمودار امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب را نشان می دهد. همچنین حرکات دست و پا را ثبت می کند. تست خواب نشان خواهد داد که آیا شما به سایر اختلالات خواب مبتلا هستید یا خیر. نمونه هایی از این اختلالات شامل آپنه خواب و اختلال حرکتی اندام ها است. این روش، همچنین شدت مشکل را نشان می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در این خصوص با کلینیک بهرست در ارتباط باشید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا