با یکی از مهمترین علل مرگ ناگهانی آشنا شوید تا از وقوع آن جلوگیری کنید!

علت مرگ ناگهانی در خواب
مرگ ناگهانی در خواب

آپنه خواب انسدادی یک اختلال خواب بسیار شایع است که با بسیاری از مشکلات پزشکی مرتبط است. یکی از مشکلات شایعی که ممکن است کمتر کسی از آن آگاه باشد، ایست ناگهانی قلب و به دنبال آن مرگ ناگهانی است.

بروس ویلکوف، متخصص قلب، در این باره می گوید: “هنگامی که شما به آپنه خواب انسدادی مبتلا باشید، نه تنها احتمال دارد که صبح ها با سردرد از خواب بیدار شوید و در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنید، بلکه همچنین می توانید به طور ناگهانی در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار گیرید. برای اکثر بیماران، مرگ ناگهانی، ناشی از حمله قلبی نیست، بلکه این ریتم های غیر طبیعی قلب است که موجب بروز این رویداد ناگوار می شود.”

آپنه خواب زمانی تشخیص داده می شود که فرد در طول خواب به مدت 10 ثانیه یا بیشتر و حداقل 5 مرتبه در ساعت دچار وقفه تنفسی و احساس خفگی شود.

متخصصان اختلالات خواب معتقدند که آپنه خواب منجر به ایجاد ریتم غیر طبیعی در قلب می شود و همین امر به نوبه خود، بنا به دلایل متعددی موجب مرگ ناگهانی می شود.

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

این متخصص قلب همچنین می گوید: “آپنه خواب ممکن است سطح اکسیژن خون را پایین بیاورد، پاسخ جنگ و گریز (Fight-or-Flight Response – یک واکنش فیزیولوژیک است که جانوران در پاسخ به ادراکات شان نسبت به موقعیت های خطرناک، حمله، یا در اقدام برای نجات خود نشان می ‌دهند) و فشار موجود در قفسه سینه را تغییر دهد، و هنگامی که راه هوایی فوقانی بسته شود و به صورت مکانیکی قلب را تحت فشار قرار می دهد. این اتفاقات ممکن است میزان التهاب را افزایش دهد و باعث ایجاد تغییرات بدی در عروق خونی شود.”

 

علائم آپنه خواب را بدانید

علت مرگ ناگهانی
علائم آپنه خواب

به گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، آپنه خواب حدود 12 میلیون نفر را تاثیر داده است که بسیاری از آن ها نسبت به این اختلال تشخیص داده نشده اند (توجه داشته باشید که این آمار مربوط به ایالات متحده است). علائم آپنه خواب عبارتند از:

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

اگر هر یک از این علائم را دارید، توصیه می شود که به طور جدی با پزشک خود مشورت کنید. مراجعه به یک متخصص اختلالات خواب در اولویت قرار دارد.

 

آنچه تحقیقات نشان می دهد

علت مرگ ناگهانی
ارتباط آپنه خواب با مرگ ناگهانی

به گفته دکتر مصطفی امیری، متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا، “تشخیص و درمان اولیه آپنه خواب بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر، مطالعات متعددی نشان می دهند که پیوند تنگاتنگی بین آپنه خواب انسدادی و مرگ ناگهانی وجود دارد. این ارتباط حتی قوی تر از عوامل خطری همچون چاقی است.”

همه چیز در مورد خروپف و آپنه خواب از زبان دکتر مصطفی امیری، در ویدئوی زیر:

در یک مطالعه پنج ساله، نزدیک به 11،000 نفر از افرادی که به آپنه خواب انسدادی مبتلا بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که خطر مرگ ناگهانی بالایی دارند. افراد بالای 60 سال مبتلا به آپنه متوسط ​​تا شدید (20 اپیزود در ساعت) در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.

هنگامی که سطوح اشباع اکسیژن این افراد به زیر 78 درصد کاهش می یافت (این وضعیت مانع از ورود جریان هوا به ریه ها می شود)، خطر مرگ ناگهانی در آن ها تا مرز 80 درصد افزایش پیدا می کرد.

علاوه بر این، آنچه از تحقیقات ما در کلینیک مشخص شده، این است که افرادی که به آپنه خواب شدید مبتلا هستند، نسبت به افرادی که مشکل آپنه خواب ندارند، دو تا چهار برابر بیشتر ریتم های غیر طبیعی قلب دارند.

محققان در این زمینه همچنین دریافتند که در بیماران مبتلا به آپنه خواب انسدادی بیش از 2.5 برابر احتمال مرگ ناگهانی در اثر مشکلات قلبی وجود دارد که معمولا در بین ساعات 1 تا 6 صبح رخ می دهد.

 

اگر به آپنه خواب در خود مشکوک هستید

بهترین کلینیک تست خواب
بهترین کلینیک تست خواب

آیا فکر می کنید آپنه خواب دارید؟ در این صورت بسیار حائز اهمیت است که وضعیت تان را نزد یک متخصص اختلالات خواب بررسی کنید. آپنه خواب می تواند منجر به مشکلات دیگر در زمینه سلامت قلب و کاهش کارایی در محل کار یا در مدرسه و دانشگاه شود. پزشک تان ممکن است جهت تشخیص دقیق تر از شما یک تست خواب به عمل آورد.

اسلیپ استادی یا تست خواب در کلینیک (in-lab sleep study)، کامل ترین آزمایش ارزیابی خواب است که توسط متخصص اختلالات خواب صورت می گیرد. برای انجام این تست لازم است یک شب را جهت خواب شبانه در کلینیک خواب سپری کنید.

در تست خواب در کلینیک که به آن پلی سومنوگرافی (polysomnogram) نیز گفته می شود، از امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب رکورد گرفته می شود. همچنین حرکات چشم، حرکات اندام ها و میزان اکسیژن در خون تان را ثبت می کند. این اطلاعات به پزشک تان در امر تشخیص کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمان مناسب را به شما اراده دهد.

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. محیط اتاق به گونه ای تنظیم شده است که شما احساس کاملا راحتی جهت گذراندن یک شب داشته باشید. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسور ها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. شما می توان جهت انجام این تست از اولین ساعات شب به کلینیک خواب مراجعه کنید.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دکتر امیری در پایان می افزاید: “درمان آپنه خواب باعث می شود که شما بهتر از خواب بهتری در شب برخوردار شوید و در طول روز نیز احساس خوبی داشته باشید.”

دوست عزیز، چنانچه از آپنه خواب یا خروپف شدید رنج می برید، و نگران هستید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید تا از وقوع رویداد ناگواری چون مرگ ناگهانی جلوگیری به عمل آورید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

1 دیدگاه دربارهٔ «با یکی از مهمترین علل مرگ ناگهانی آشنا شوید تا از وقوع آن جلوگیری کنید!»

  1. محمد صادق ذاکری

    با سلام و احترام
    مطالب با روانی به اشتراک گذاشته شده است. بنده بهره مند شدم. برقرار و سرافراز و مذکور باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا