آیا ژنتیک در خروپف دخیل است؟ حقایقی درباره ارثی بودن یا نبودن خرخر!

خرخر کردن
خروپف کردن

شما خروپف می کنید، پدرتان خروپف می کند، پدر بزرگ تان هم خرخر می کرده است، اجداد تان هم همگی خروپف می کردند. همه در خانواده شما خروپف می کنند؛ پس احتمالا این یک مساله ژنتیکی است، اما آیا درست است؟!

در حالی که ما اغلب ژنتیک را به دلیل ویژگی های نامطلوبی که به ما هدیه (!) می دهند، مقصر می دانیم، اما حقیقت این است که همیشه هم پای ژنتیک در میان نیست. این مورد، به ویژه در مورد کسانی که خرخر می کنند، صدق می کند. با وجودی که عوامل ارثی گاهی اوقات علت اصلی خروپف به شمار می روند، اما انتخاب سبک زندگی اغلب تاثیرگذار تر است.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

بیایید امروز در مورد تفاوت بین خروپف ناشی از ژنتیک و خروپف ناشی از انتخاب سبک زندگی بحث کنیم. به عبارت دیگر بحث درباره عواملی که در کنترل شما هستند و عواملی که خارج از کنترل شما هستند.

 

در چه مواقعی ژنتیک منجر به خروپف می شود؟

ژنتیکی بودن خروپف
آیا ژنتیک منجر به خروپف می شود؟

شکل صورت، آناتومی مسیر های هوایی یا ناهنجاری های ساختارهای صورت، برخی عوامل ارثی هستند که می توانند به خروپف منجر شوند.

به عنوان مثال، زبان بزرگ تر از حد متوسط ​​می تواند حین خواب به عقب برود و منجر به انسداد مجاری تنفسی و هوایی شود که ممکن است به خروپف بیانجامد. زبان به طور مستقیم به پشت گلو و راه هوایی متصل است، که خروپف بیشتر در همان محل اتفاق می افتد.

افرادی که دارای رتروگناتی هستند، که با مشخصه فک تحتانی عقب نشینی کرده شناخته می شوند، بسیار مستعد خروپف کردن هستند، زیرا فک به عقب رانده شده و باعث تنگ شدن راه هوایی و در نهایت خروپف یا آپنه خواب می شود. وضعیت رتروگناتی را گاهی اوقات می توان با استفاده از براکت ارتودنسی (سیم کشی) یا در برخی موارد توسط جراحی درمان کرد. خبر خوب این است که تقریبا همه افراد از جمله کودکان و بزرگسالان می توانند تحت درمان قرار گیرند.

بروز اختلالات در راه هوایی نیز عوامل ژنتیکی دارد که می توان آن را عاملی برای خروپف برشمرد. به عنوان مثال، اگر شما با یک راه هوایی که خیلی باریک و کوچک است متولد شده اید، محدودیت دریافت هوا رخ می دهد و ممکن است منجر به خروپف شود.

داشتن گردن بزرگ (بیش از 40 سانتی متر در زنان و بیش از 43 سانتی متر در مردان) یکی دیگر از عوامل ژنتیکی است که موجب خروپف می شود. اگر ضخامت گردن شما به دلیل اضافه وزن بیش از حد باشد، این امر با عوامل سبک زندگی تان در ارتباط است و هیچ ارتباطی به ژنتیک ندارد.

اگر هر کدام از این عوامل ژنتیکی را دارید، سه برابر بیشتر از افرادی که این اختلالات را ندارند، می توانید از خروپف رنج ببرید.

 

فاکتورهای سبک زندگی که موجب خروپف می شوند

علت خروپف
چاقی و اضافه وزن

تا به اینجا، چاقی شایع ترین عامل سبک زندگی است که موجب خروپف می شود. هنگامی که اضافه وزن دارید، احتمال تجمع چربی در ناحیه گردن بیشتر وجود دارد و همین امر، فشار زیادی را بر مسیر هوایی اعمال می کند و قطر حلق را کاهش می دهد. در برخی موارد حتی ممکن است در هنگام خواب تنفس تان کاملا قطع شود که به این وضعیت، آپنه خواب می گویند.

“اما همه اعضای خانواده من اضافه وزن دارند، بنابراین این نیز باید ارثی باشد.”

با وجودی که نظریه های متعددی در مورد این که آیا ژنتیک در چاقی نقش دارد یا خیر، اغلب متخصصان معتقدند که عوامل محیطی بیشتر احتمال دارد منجر به اضافه وزن شوند. به عنوان مثال، افرادی که به غذاهایی با چربی بالا، کالری بالا و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس تمایل دارند، احتمالا این رفتار را به شکل یک عادت تا سنین بزرگسالی ادامه خواهند داد و دچار اضافه وزن خواهند شد.

آیا رژیم غذایی تان مشتمل بر سبزیجات، میوه، گوشت بدون چربی، حبوبات، تخم مرغ و آجیل است یا بیشتر شامل پیتزا، برگر، غذای سرخ شده و نان های غنی شده است؟ اگر پاسخ مثبت تان به گزینه دوم است، جای امید دارد که بتوان وضعیت را بهبود بخشید.

علاوه بر رژیم غذایی، سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید. انجام سی دقیقه تمرینات ورزشی می تواند سوخت و ساز بدن تان را تسریع ببخشد که به تعادل وزن شما کمک خواهد کرد.

مصرف الکل و کشیدن سیگار نیز از عوامل رایج سبک زندگی هستند که به خروپف منجر می شوند.

آیا می دانید مصرف الکل می تواند باعث ایجاد خروپف شود؟

یکی از فراگیرترین باورهای غلط در مورد بی خوابی این است که مصرف الکل موجب خواب شبانه بهتری می شود. درست است که مصرف الکل کمک می کند انسان ریلکس تر شود و سریع تر به خواب برود، اما همچنین باعث ایجاد یک خواب کم کیفیت می شود و زمان خواب REM را نیز کاهش می دهد.

الکل در دسته کاهش دهنده فعالیت بدنی طبقه بندی شده است. الکل نیز مانند آرام بخش، از سراسر بدن عبور می کند و توانایی مغز را برای پاسخ دادن به محرک ها کاهش می دهد. اثر آرام بخش آن موجب شل شدن عمیق عضلات، حتی بیشتر از آنچه در خواب طبیعی رخ می دهد، می شود. در نتیجه، اوروفارینکس (حلق دهانی یا بخش میانی گلو) در حین خواب، در مقایسه با زمان هوشیاری سریع تر شل و افتاده می شود. افتادگی اوروفارینکس، یکی از دلایل اصلی خروپف به شمار می رود. آیا تا به حال همسر تان به شما گفته است که خروپف تان پس از نوشیدن الکل تشدید می یابد؟

سیگار کشیدن موجب تورم (التهاب) مسیر های هوایی می شود و قطر آن را کاهش می دهد؛ در نتیجه منجر به بروز خروپف می شود. هر یک پُکی که به سیگار می زنید، موجب آزردگی دیواره های راه هوایی می شود و در نهایت، موجب می شود بافت آن ملتهب و متورم شود.

 

توصیه نهایی

بهترین پوزیشن خواب
خواب بدون خروپف

از آن جایی که انداختن خروپف به گردن ژنتیک کار ساده ای نیست، اگر می خواهید بدانید که دلیل واقعی خروپف تان چیست، باید ابتدا گزینه های سبک زندگی خود را ارزیابی کنید و بر اساس آنچه که کشف می کنید، شروع به ایجاد تغییرات اساسی کنید. ممکن است ایجاد تغییر در سبک زندگی تان، کاملا باعث حصول تغییرات چشمگیری در خروپف تان شود.

نکاتی برای داشتن خواب خوب شبانه (اصول بهداشت خواب) + فیلم

برای برخی از افراد، ترکیبی از انتخاب سبک زندگی بد به همراه عوامل ژنتیکی باعث می شود وضعیت خروپف در آن ها به وجود آید. حتی اگر شما به طور ژنتیکی مستعد خروپف کردن هستید، ممکن است پیروی از یک سبک زندگی سالم برای کاستن از شدت و پیشگیری از خروپف به تنهایی و به اندازه کافی موثر باشد.

افرادی هم وجود دارند که از عادت های سالمی در زندگی خود پیروی می کنند، اما به سادگی این وضعیت آزار دهنده را به ارث می برند. برای این گونه افراد، یک سری محصولات ضد خرخر وجود دارد که می توانند از شدت خروپف خود کم کنند یا آن را از بین ببرند. اگر در این دسته افراد قرار دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند وضعیت شما را ارزیابی کند و گزینه های درمان مناسب خودتان را ارائه دهد.

 

تشخیص علت خروپف

علت خروپف تان چه ناشی از ژنتیک باشد، چه ناشی از سبک زندگی تان، برای تشخیص دقیق آن باید به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید. روش های تشخیصی متعددی در این زمینه وجود که مهم ترین و دقیق ترین آن، تست خواب است.

در طول پلی سومنوگرافی یا تست خواب چه اتفاقی می افتد؟

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است بیشتر شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد تا یک کلینیک. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسور ها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را حین خواب ثبت می کنند. پزشکان اغلب انجام تست خواب را در موارد پیچیده توصیه می کنند. معمولا انجام تست خواب در کلینیک، گزینه گران قیمتی محسوب می شود. اما به طور دقیقی علل و عوامل خروپف یا آپنه خواب را در شما تشخیص می دهد و به فرایند درمان کمک شایانی می کند. تست خواب شبانه همچنین اطلاعات کامل تری در مورد خواب تان در اختیار پزشک متخصص تان قرار می دهد.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

دوست علل عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا