بررسی درمان های طبیعی برای آپنه خواب

اختلالات خواب
درمان آپنه خواب

آپنه خواب یک مشکل جدی و شایع است که با وقفه های تنفسی (و یا تنفس کم عمق) در خواب همراه است. مکث های تنفسی ممکن است تا پنج (یا بیشتر) بار در ساعت، به مدت 10 تا 20 ثانیه یا بیشتر طول بکشد. آپنه خواب اغلب خواب را مختل می کند و منجر به کمبود خواب و خواب آلودگی روزانه می شود.

 

درمان های طبیعی برای آپنه خواب

تا بدین جا، پشتوانه های علمی که ادعا می کنند درمان های طبیعی می تواند آپنه خواب را درمان کند، بسیار کم و ناچیز است. با این حال برخی از درمان های طبیعی آپنه خواب عبارتند از:

 

1) طب سوزنی
درمان های طبیعی آپنه خواب
طب سوزنی

طب سوزنی یکی از معدود روش های جایگزین است که وعده مدیریت و درمان آپنه خواب را داده است. با این حال، اغلب مطالعات انجام شده در مورد اثربخشی طب سوزنی به عنوان درمانی برای آپنه خواب، نشان داده است که تنها تعداد کمی از بیماران توانسته اند بهبود یابند.

به عنوان مثال، در مطالعه ای منتشر شده در سال 2009، محققان 30 نفر را که به آپنه خواب انسدادی مبتلا بودند را با سه تا پنج جلسه در هفته طب سوزنی درمان کردند. پس از 30 جلسه، بیماران بهبود چشمگیری در عواملی مانند هیپوکسی (اصطلاحی پزشکی برای عدم دریافت اکسیژن) را نشان داد. اخیرا نیز مطالعه ای بر روی 26 بیمار مبتلا به آپنه خواب انسدادی نشان داد که افرادی که به 10 هفته تحت درمان طب سوزنی هفتگی قرار گرفته بودند، مشکلات تنفسی مرتبط با آپنه خواب آن ها در مقایسه با افرادی که هیچگونه درمانی دریافت نکردند، کاهش یافته بود.

با توجه به عدم مطالعات بیشتر در مورد طب سوزنی و آپنه خواب، بسیار حائز اهمیت است پیش از اینکه طب سوزنی را به عنوان یک درمان جایگزین برای آپنه خواب در نظر بگیرید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

2) گیاهان دارویی
درمان های طبیعی آپنه خواب
گیاهان دارویی

اگرچه برخی از گیاهان مانند گل ساعتی و سنبل الطیب در درمان آپنه خواب توصیه می شوند، اما هیچ شواهدی مبنی بر این که یک نوع گیاه دارویی بتواند به درمان آپنه خواب کمک کند، وجود ندارد.

در مورد سایر روش های طبیعی درمان مشکلات خواب از جمله آپنه خواب اینجا را کلیک کنید.

 

تفاوت آپنه خواب انسدادی با آپنه خواب مرکزی

در افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی (شایعترین نوع آپنه خواب)، جریان هوا به ریه ها مسدود می شود، زیرا راه هوائی دچار افتادگی می شود یا در طول خواب مسدود می شود.

آپنه خواب مرکزی شیوع کمتری به نسبت آپنه خواب انسدادی دارد و در نتیجه ارتباط نادرست بین عضلات تنفسی و ناحیه مسئول کنترل تنفس در مغز است.

 

علل آپنه خواب

علت خروپف
ارتباط چاقی و آپنه خواب

در بسیاری از افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی، راه هوائی به علت اضافه وزن بدن و تجمع بافت چربی نرم در ناحیه حلق مسدود می شود. (در واقع، برآورد شده است که بیش از 70٪ از بیماران مبتلا به آپنه خواب در حال اضافه وزن دارند). با این حال، مشکلات دیگر (مانند لوزه های غیر طبیعی بزرگ) همچنین می تواند به آپنه خواب منجر شود.

افراد زیر ممکن است در معرض خطر افزایش آپنه خواب باشند:

  • افرادی که راه های هوایی کوچکی در بینی، گلو و یا دهان خود دارند (گاهی اوقات به علت وجود آلرژی ها و سایر شرایط ایجاد کننده احتقان)
  • افرادی که سابقه خانوادگی آپنه خواب دارند
  • آفریقایی-آمریکایی ها، اسپانیایی ها و ساکنین جزایر اقیانوس آرام
  • افرادی که سیگار می کشند
  • افراد دارای فشار خون بالا
  • افراد دارای عوامل خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی

آپنه خواب در مردان نیز شایع تر است.

 

علائم آپنه خواب

آپنه خواب
علت خستگی و خواب آلودگی روزانه

از آن جایی که بسیاری از علائم آپنه خواب در هنگام خواب رخ می دهد، ممکن است تشخیص این اختلال دشوار باشد. یکی از شایع ترین علائم آپنه خواب، خروپف مزمن با صدای بلند، اغلب به همراه خفه شدن یا نفس نفس زدن است. در صورت بروز آپنه خواب، خروپف ممکن است شدت بیشتری یابد و بیشتر رخ دهد. با این حال، هر فردی که خروپف می کند، لزوما دارای آپنه خواب نیست.

سایر علائم آپنه خواب عبارتند از:

 

اهمیت درمان آپنه خواب

ارتباط بین آپنه خواب و سطح اکسیژن پایین
ارتباط آپنه خواب و کمبود اکسیژن

هنگامی که آپنه خواب بدون درمان رها می شود، می تواند منجر به بروز عوارض جدی متعددی شود (که بسیاری از آن ها به علت افت ناگهانی در سطوح اکسیژن خون است). این عوارض عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و نارسایی قلبی

 

درمان های آپنه خواب

سی پپ بهترین درمان خروپف
بهترین درمان آپنه خواب

در درمان آپنه خواب، پزشکان هدف را برای از بین بردن علائم و بازگرداندن تنفس طبیعی در طول خواب قرار می دهند. موثرترین و رایج ترین درمان ها شامل استفاده از ابزارهای دهانی و دستگاه های تنفسی می باشد. در برخی موارد نادر ممکن است آپنه خواب تا جایی شدید باشد که نیاز به انجام تراکئوستومی داشته باشد. این امر مستلزم قرار دادن یک لوله پلاستیکی از گردن به داخل حلق است. در خصوص موارد غیر شدید، گزینه های جراحی دیگر ممکن است عبارت باشد از یوالوپالاتوفارینگوپلاستی (UPPP) ، که شامل برداشتن کام نرم، زبان کوچک و لوزه ها می شود.

همچنین برخی تغییرات در سبک زندگی نیز وجود دارد که می تواند در درمان آپنه خواب بسیار موثر واقع شود. این شامل:

  • اجتناب از الکل و داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند
  • حفظ وزن متعادل
  • خوابیدن به پهلو به جای خوابیدن به پشت
  • ترک سیگار

مکمل ها از لحاظ ایمنی آزمایش نشده اند و با توجه به این که مکمل های غذایی عمدتا غیرمجاز هستند، محتوای برخی از محصولات ممکن است با آنچه بر روی برچسب محصول قید شده متفاوت باشد. همچنین در نظر داشته باشید که تست ایمنی طب جایگزین در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که دارای شرایط پزشکی هستند و یا دارو مصرف می کنند، انجام نشده است. توصیه اکید می شود پیش از مصرف هر نوع مکمل، ابتدا با پزشک اولیه خود مشورت نمایید. خود درمانی یک بیماری و اجتناب و یا تاخیر در انجام مراقبت های استاندارد ممکن است عواقب جدی در پی داشته باشد.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از این مشکل رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا