خروپف میکنید؟ دوای دردتان پیش ماست…

خروپف از علل تا درمان

همراهان گرامی سلام!

تقریبا می شود گفت همه گاهی خروپف میکنند اما اگه  روال معمول هر شبتان خروپف و خرناس کشیدن است و شریک زندگیتان از دستتان عاصی شده است و با صدای بلند باعث آزار اطرافیانتان می شوید، شب ها چندین بار از خواب پریده و روز بعد احساس خستگی می کنید شاید دچار یکی از اختلالات خواب یعنی آپنه خواب هستید.خروپف شبانه باعث می شود که  روز بعد بی انرژی ، حساس و بدخلق شوید و برای سلامتیتان هم مشکلاتی پیش بیاید.اما به این امر توجه داشته باشید که تنها خوابیدن در اتاق مجزا راه حل مشکل خروپف نیست.راه های مطلوب دیگری وجود دارد که می توانند به شما و همسرتان کمک کنند تا خواب شبانه ی بهتری را تجربه کرده و در روابطتان هم دچار مشکل نشوید.

غالبا افراد خروپف را یک بیماری تلقی نمیکنند و آن را جدی نمی گیرند که بخواهند اقداماتی جهت توقف آن انجام دهند.در حالی که خروپف یک عادت خطرناک است.درصد زیادی از افرادی که خروپف میکنند از آپنه خواب (وقفه تنفسی ) رنج میبرند.آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است که در آن تنفس مکررا متوقف شده و شروع می شود.این مسئله ریسک افزایش بیماری قلبی را افزایش می دهد.پس حتما به یک دکتر متخصص درمان خروپف مراجعه کنید.

خروپف
خروپف

چه چیزی باعث خروپف می شود؟

زمانی که ما نفس می کشیم هوا وارد دهان و سوراخ های بینی می شود و سپس از طریق نای وارد گلو و ریه می شود. هوا از چندین ساختار عبور می کند که شامل زبان،سقف دهان، زبان کوچک، لوزه است. ماهیچه های گلو در حالت طبیعی سخت و سفت هستند اما هنگام خواب این ماهیچه نرم و ریلکس می شوند در بعضی از افراد ریلکس شدن در حدی است که حفاظت از ساختارها را با مشکل مواجه می کند و باعث انسداد راه های هوایی و لرزش سقف دهان با عمل دم و بازدم و در نتیجه ایجاد صدای خروپف می شود.

راه های هوایی
راه های هوایی

خروپف زمانی رخ می دهد که جریان هوایی که باید از طریق دهان و بینی در حرکت باشد از نظر فیزیکی مانع شود. جریان هوا می تواند توسط ترکیبی از عوامل موثر باشد، از جمله:

راههای هوایی بینی:

برخی افراد فقط در طول فصل های آلرژی و یا زمانی که دارای عفونت سینوسی هستند. ناهنجاری بینی مانند یک انحراف جداره و سوراخ های بینی (تغییر در  ساختار در دیواره ی جدا کننده ی بینی ) یا پولیپ بینی ممکن است باعث ایجاد انسداد شود.

ماهیچه ی ضعیف  تن صدا در گلو و زبان:

ماهیچه های گلو و زبان می توانند بیش از حد سست باشند، که این حالت باعث می شود که   فرو بیافتند و  راه هوایی برگردند. این  حالت می تواند  نتیجه ی یک خواب عمیق، مصرف الکل یا استفاده از برخی از قرص های خواب آور باشد. پیری طبیعی باعث آرامش بیشتر این عضلات می شود.

نوشیدن الکل مسبب خروپف
نوشیدن الکل مسبب خروپف

بافت و نسج بزرگ گلو:

اضافه وزن می تواند  باعث ایجاد بافت های بزرگ گلو  شود. همچنین کودکان مبتلا به لوزه  و آدنوئید های بزرگ اغلب دچار خروپف می شوند.

 سستی زبان کوچک مسبب خروپف
سستی زبان کوچک مسبب خروپف

نرمی متوالی سقف دهان / یا زبان کوچک: 

سقف دهان و زبان کوچک نرم (بافت آویزان در عقب دهان) می تواند باعث باریک شدن

راه هوایی از بینی به گلو شود. هنگامی که این ساختار مرتعش می شوند و به هم ضربه وارد میکنند راه های هوایی مسدود می شود، باعث خروپف می شود.

خروپف
خروپف

خطرات و عوارض سلامتی مرتبط با خروپف

خروپف به صورت عادت می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی سلامت، از جمله آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه خواب باعث مشکلات متعددی از جمله:

  • قطع تنفسی :  در طول خواب (از چند ثانیه تا چند دقیقه)  ناشی از انسداد جزئی یا  انسداد کامل راه هوایی
  • بیدار شدن های مکرر از خواب:  حتی اگر شما اصلا متوجه آن نشوید
  • خواب سبک:  از خواب بیدار شدن  های شبانه الگوی طبیعی خواب  را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث می شود زمان بیشتری صرف خواب  سبک شود تاخواب های  ترمیمی و عمیق تر
  • آسیب قلبی: تحمل کردن آپنه انسدادی خواب  به صورت مدید ،معمولا منجر به فشار خون بالا می شود و ممکن است باعث افزایش ضربان قلب و همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته قلبی شود.
  • خواب بی کیفیت شبانه:  موجب خواب آلودگی در طول روز می شود و می تواند تاثیر گذار در کیفیت زندگی شما باشد و خطر تصادفات اتومبیل را افزایش دهد.
علل خروپف
علل خروپف

علائم معمول آپنه خواب

شایع ترین علامت آپنه ی خواب، خروپف است. با این حال، هر کس که خروپف می کند به آپنه خواب مبتلا نیست. خروپف احتمالا نشانه ای از آپنه خواب است که با وقفه های تنفسی بی صدا، صدای خفگی و یا خس خس کردن همراه است.

افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب خواب آلودگی روزانه یا خستگی مفرط را تجربه می کنند.

علائم معمول و شایع آپنه خواب عبارتند از:

  • خروپف با صدای بلند یا مکرر
  • وقفه های تنفسی بی صدا
  • صدای خفگی و یا بند آمدن نفس
  • خواب آلودگی یا خستگی مفرط در طول روز
  • خواب بی کیفیت
  • بی خوابی
  • سردرد صبحگاهی
  • بیدار شدن در طول شب برای رفتن به دستشویی
  • دشواری در تمرکز
  • از دست دادن حافظه
  • کاهش میل جنسی
  • تحریک پذیری
 علائم خروپف
علائم خروپف

آیا درمان برای خروپف و آپنه انسدادی خواب وجود دارد؟

خوشبختانه،درمانهای بسیاری برای کمک به خروپف و افرادی که آپنه انسدادی خواب دارند، وجود دارد. البته نه این که تمامی آنها برای همه کارساز باشند، اما از طریق آزمون و خطا و مشاوره با پزشک، میتوانید یکی از این درمان ها را برای خروپف کردنتان مفیدتر تشخیص دهید.

 درمان شماره 1 خروپف : تغییر شیوه زندگی 

خروپف هم به اضافه وزن و  هم ترکیب بدنی بد بستگی دارد، بنابراین کار بر روی این دو مسئله میتواند موجب بهبود وضعیت خواب شما شود.  از دست دادن وزن و بیشتر  ورزش کردن باعث بهبودی عضلات صوتی و حتی سقف دهان می شود، حتی در سایز خود. اجتناب از الکل قبل از خواب هم ممکن است کمک  کننده باشد.

برای بعضی از افراد، این مسئله صرفا بسته به پوزیشن خوابشان است، به این معنی که آنها تنها زمانی خروپف میکنند که به پشت دراز میکشند. اگر مورد  شما هم همین است، باید حالت های خلاقانه ی چگونگی قرار دادن بالشتان را کشف کنید. خوابیدن به پهلو برایتان بهتر است. همچنین می توانید قرار دادن  دو یا سه بالش انباشته روی هم را امتحان کنید، به این نحو شما دیگر نمی توانید به پشت  برگردید. اگر هیچ کدام از این کارها اثر نکرد، جیب کوچکی را بین تیغه کتف تان روی  پیراهنی که کمی تنگ است، بدوزید و یک توپ تنیس را در آن قرار دهید تا وقتی که بر روی پشت خود قرار می دهید، ناراحت کننده باشد و به این صورت از برگشتن و به پشت خوابیدن جلوگیری کنید.

تغییر پوزیشن خواب برای درمان خروپف
تغییر پوزیشن خواب برای درمان خروپف

 درمان شماره 2 خروپف : استفاده از داروهای ضد احتقان

اگر به نظرتان می رسد که آلرژی یا احتقان بینی ، سبب خروپف کردنتان شده است ، آنتی هیستامین ها یا دکونژستانت ها میتوانند اثر گذار و همه  ی آن چیزی باشند که شما نیاز دارید  تا آزادانه نفس بکشید و راحت بخوابید. نوارها و اسپری های ضد خروپف وجود دارد، اماآنطور که گفته شده به طور خاص مؤثر نیستند.

داروی درمان خروپف
داروی درمان خروپف

 درمان شماره 3 خروپف : استفاده از دستگاه های دهان و دندان

لوازم دندانپزشکی هستند که زبان و فک را به گونه ای نگه میدارند که راه هوایی باز باقی بماند،  مخصوا برای  خروپف های خفیف  با میزان موفقیت بین 50 الی 80 درصد به نظر کاربردی  و موثر می آید. در ضمن ممکن است این ابزار برای (آپنه انسدادی خواب )OSA موثر واقع شوند ، هرچند که متخصصان میزان موفقیت کمتر  از (50٪ -40٪) را در این خصوص در نظر گرفته اند. متخصصان می گویند که کلیدی و مهم این است که وسیله توسطدکتر متخصص دندان پزشک به صورت سفارشی برای شخص مبتلا تهیه شده باشد نه اینکه از آن دسته وسایلی باشد که در  اینترنت و داروخانه ها بدون نسخه به فروش میرسد.

ابزار دهانی برای جلوگیری از خروپف
ابزار دهانی برای جلوگیری از خروپف

درمان شماره 4 خرو پف : استفاده از دستگاه فشار مداوم مثبت راه هوایی، یا CPAP 

دستگاه فشار پیوندی مثبت راه هوایی (CPAP) پیشرو  و بهترین روش در درمان آپنه خواب است.  اگر واقعا آپنه خواب داشته باشید مطمئنا دکتر متخصص اختلالات خواب برای شما این دستگاه را تجویز خواهد کرد، چرا که موثر ترین روش درمانی این مشکل محسوب می شود.دستگاه CPAP شامل یک ماسک است که در طول خواب بر روی بینی و صورت گذاشته می شود،  این ماسک به پمپی وصل است که هوا را به داخل بینی ها هدایت می کند،  و باعث باز نگه داشتن راه هوایی می شود.  هر چند  که پذیرش  اش مشکل به نظر میرسد. درمان فقط در صورتی امکان پذیر است که  به طور مرتب از ماسک استفاده شود. به همین دلیل این موضوع برای بسیاری از افراد ناخوشایند و ناراحت کننده است مخصوصا که در حضور همسرشان مجبورند که استفاده کنند.

CPAP سی پپ
CPAP سی پپ

ارزیابی خواب برای تشخیص آپنه

مهمترین روش تشخیص آپنه خواب ،هنگامی که خروپف شبانه دارید تست خواب  یا پلی سومنوگرافی میباشد.در این روش چارت و نمودارهایی از امواج مغزی شما ، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب ضبط و ثبت میشود .همچنین پزشک متخصص خواب حرکات چشم، حرکات اندام ها و میزان اکسیژن در خون تان را بررسی کرده و رکورد می کند. این اطلاعات به دکترتان در امر تشخیص انواع اختلالات خواب کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمان مناسب به شما ارائه دهد.

ممکن است قبل از این که پزشک تان، وجود آپنه خواب در شما را تشخیص دهد، ارزیابی عینی خواب تان لازم و ضروری باشد. گزینه های این ارزیابی عبارتند از:

تست  آپنه خواب در کلینیک

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسورها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. پزشکان اغلب انجام تست خواب را در موارد پیچیده تر توصیه می کنند. معمولا انجام تست خواب در کلینیک، گزینه گران تری محسوب می شود. اما به طور دقیقی علل و عوامل آپنه خواب را در شما تشخیص می دهد و به فرایند درمان کمک شایانی می کند. تست خواب شبانه همچنین اطلاعات کامل تری در مورد خواب تان در اختیار پزشک متخصص تان قرار می دهد.

تست خواب در کلینیک
تست خواب در کلینیک

تست آپنه خواب در خانه

برخی از بیماران با عوامل خطر بالا برای آپنه انسدادی خواب و سایر اختلالات پزشکی ممکن است کاندید مناسبی برای آزمون آپنه خواب در خانه باشند. این نوع تست خواب به شما این امکان را می دهد تا در حالی که یک مانیتور کوچک حین خواب، اطلاعات تان را جمع آوری می کند، به راحتی در خانه خود بخوابید. تجهیزات این تست متفاوت است و از آن چه که در تست خواب در کلینیک استفاده می شود، پیچیدگی کمتری دارد. کارکنان کلینیک خواب به شما نشان خواهند داد که چگونه دستگاه و تجهیزات آن را به خود وصل کنید. پس از انجام تست آپنه خواب در خانه، می توانید دستگاه را به مرکز خواب ببرید یا آن را با پست ارسال کنید.تنها این را در نظر داشته باشید که تست خانگی انچنان دقیق نیست چراکه اگر در طول خواب یکی از سنسورها به هر دلیلی قطع شوند تکنسین و یا دکتری حضور نخواد داشت که شما را مانیتور کند و آن را دوباره وصل کند و ممکن است تست از دقت عمل کمتری برخوردار باشد.

سی پپ بهترین درمان خروپف
سی پپ بهترین درمان خروپف

سایر برنامه های دیگر و دستگاه های ارزیابی خواب ممکن است ادعا کنند که قادر به تشخیص آپنه خواب می باشند. اما نتایج آن ها ممکن است غیر قابل اعتماد باشد. حتما پیش از تهیه و استفاده از دستگاه های ارزیابی خواب، در خصوص آن با متخصص خود بحث و گفتگو کنید.

به عنوان آخرین راه حل، چندین روش جراحی وجود دارد که پزشکان می توانند برای افزایش اندازه راه های هوایی تان اقدام کنند. در بعضی موارد، این مسئله فقط یک مشکل ساختاری است مانند یک برطرف کردن انحراف دیواره  های بینی یا  برداشتن  آدنوئید ها (غده های لنفاوی). تکنیک های دیگری مثل  قرار دادن ایمپلنت در کام، که با تحریک  شکاف بین بافتی  باعث کاهش خروپف می شود و یا از بین بردن زبان کوچک هم وجود دارد. برخی نیز با لیزر اگر لوزه ها متورم و بزرگ باشند بر میدارند .هر کدام از این روش ها دارای میزان موفقیتی حدود 50٪ هستند، گرچه مزایای بلند مدت آنها هنوز شناخته شده نیستند.

بهترین کلینیک خواب برای درمان خروپف
بهترین کلینیک خواب برای درمان خروپف

اگر شب ها خروپف میکنید حتما به یک دکتر متخصص اختلالات آپنه انسدادی خواب در یک کلینیک تخصصی خواب برای پلی سومنو گرافی (تست خواب) مراجعه کنید.  با کلیک کردن روی لینک زیر، با  کلینیک خواب بهرست با یکی از بهترین و معتبرترین کلینیک خواب تماس بگیرید.

 

مترجم و محقق: محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا