چرا مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند؟ + فیلم

دلیل اینکه چرا مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند

علل خروپف
علت خروپف در مردان

با وجودی که اکثر زنان تمایلی ندارند برای دیگران اعتراف کنند که خرخر می کنند، این واقعیت را نمی توان انکار کرد که خروپف هم در مردان و هم زنان اتفاق می افتد. با این حال، این گفته هم صحت دارد که مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند. با وجودی که آمارها متفاوت است، اما تقریبا از هر پنج مرد، دو نفر خرخر می کند. این در حالیست که فقط یک نفر از هر چهار زن خرخر می کند. اما علت این تفاوت ها چیست و مردها چه کاری می توانند برای کمک به کاهش این موضوع انجام دهند؟ بنا به گفته کارشناسان و متخصصان خواب، چند دلیل عمده وجود دارد که به موجب آن مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند.

 

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

در ادامه این مطلب به شرح این علل و همچنین راه هایی برای بهبود این وضعیت در مردان پرداخته شده است.

 

تفاوت های سبک زندگی

مصرف الکل و سیگار
علت خرخر در مردان

یکی از دلایل شایع این که مردان بیشتر از زنان خرخر می کنند، با سبک زندگی ای که معمولا مردان و زنان انتخاب می کنند، در ارتباط است. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که در مردان رفتارهایی مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و یا مصرف آرام بخش بیشتر اتفاق می افتد. در بسیاری از فرهنگ ها، مردان ریسک پذیری بیشتری دارند و مستعد انجام چنین فعالیت های مضری هستند. اما آیا مصرف سیگار، الکل و آرام بخش واقعاً با خروپف مرتبط است؟ پاسخ این سوال به طرز شگفت انگیزی، “بله” است.

انسداد جزئی در مسیر هوائی که باعث ایجاد مقاومت در جریان هوا می شود، دلیل اصلی بروز خروپف در مردان و زنان است. در حالی که خواب هستید، فک و همچنین زبان و عضلات اطراف آن شل و ریلکس می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، راه هوایی تا حدودی بسته می شود. همانطور که هوا از طریق یک راه هوایی باریک به آرامی عبور می کند، بافت ها شروع به ارتعاش در برابر یکدیگر می کنند و موجب ایجاد صدای خروپف که همه ما با آن آشنا هستیم، می شود. با وجودی که راه هوایی مسدود شده اغلب علت اصلی خروپف است، شرایط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است منجر به خروپف شود، مانند انسداد مجاری هوایی، سینوسی های آسیب دیده به علت آلرژی به سرما یا سایر موارد.

به همین دلیل است که پس از گذارندن شبی که الکل سنگین مصرف کرده اید، ممکن است متوجه شوید که خروپف شما یا همسر تان بدتر می شود. همین امر در افرادی که از داروهای آرام بخش مانند قرص های خواب آور استفاده می کنند نیز صدق می کند، زیرا راه هوایی را ریلکس می کند و موجب خروپف می شود.

سیگار کشیدن یکی دیگر از دلایلی است که منجر به خروپف می گردد و همچنین در مردان شایع تر است. بنا به گفته بنیاد خانواده کایزر، 19 درصد مردان و 14.7 درصد از زنان تنباکو مصرف می کنند. یک بار دیگر لازم به ذکر است که این رفتار پرخطر نیز می تواند یکی از مهمترین عوامل و محرک های خروپف باشد. عمل استنشاق دود باعث ایجاد التهاب در بینی و راه هوایی می شود. این التهاب با توجه به محدودیت عبور، ظرفیت جریان هوا را کاهش می دهد. بار دیگر، راه هوایی که باریک شده است، حرکت می کند و بافت های اطراف را روی هم قرار می دهد و بدین ترتیب موجب خروپف می شود. افرادی که بیشتر سیگار می کشند، بیشتر از افرادی که کمتر سیگار می کشند، خرخر می کنند.

علاوه بر این مسئله، افرادی که در رفتارهایی مانند نوشیدن الکل مشارکت دارند نیز به احتمال زیاد سیگار هم می کشند که این امر خود به تشدید این مشکل می انجامد.

 

تفاوت در آناتومی

تفاوت های آناتومیک
دلیل خروپف در مردان

تفاوت های آناتومیک یکی دیگر از دلایلی است که مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند. در حال حاضر همه ما می دانیم تفاوت های آشکاری در آناتومی مردان و زنان وجود دارد، اما در مورد راه هوایی چه ؟ آیا بین راه های هوایی مردان و زنان نیز تفاوت وجود دارد و آیا این یکی دیگر از دلایلی است که مردان را بیشتر در معرض خروپف قرار می دهد؟ یک بار دیگر، پاسخ “بله” است.

حنجره ها، که بخشی از راه های هوایی هستند و از ورود آب و غذا به ریه ها جلوگیری می کنند، در مردان بزرگ تر است. همچنین، هنگام خواب در موقعیت افقی، مردان به نسبت زنان حرکت بیشتری در راه هوایی دارند. اگر تا اینجا قانع نشدید و این به تنهایی کافی نیست، باید بگوییم که مردان دارای یک جعبه صدایی هستند که پایین تر از جعبه صدای زنان قرار گرفته است و طول مسیر راه هوایی را افزایش می دهد. پایین تر جعبه صدای مردان به این دلیل است که مردان عموما صدای کلفت تری نسبت به زنان دارند. طولانی تر بودن راه هوایی نیز احتمال مسدود شدن و نهایتا خروپف را افزایش می دهد.

 

اما مردان برای کاهش خروپف چه می توانند بکنند؟

متاسفانه مردان از همان ابتدا با استعداد خروپف کردن متولد شده اند، اما واقعاً برای کاهش احتمال تبدیل شدن به فردی که مدام خرخر می کند، چه می توانند انجام دهند؟ با وجودی که شما نمی توانید آناتومی خود را تغییر دهید، تغییراتی وجود دارند که با اعمال آن ها می توانید به کاهش وقوع خروپف در خود کمک کنید.

برای درمان خروپف به چه دکتری مراجعه کنیم؟

 

اجتناب از فعالیت هایی که باعث خروپف می شوند

نوشیدن الکل مسبب خروپف
اجتناب از مصرف الکل و کافئین

شاید واضح ترین راه برای کاهش احتمال خروپف در مردان این است که به طور کامل از فعالیت هایی که باعث خروپف می شوند، مانند نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن، به ویژه قبل از خواب، اجتناب کنند. از آن جایی که ترک همیشه کار آسانی نیست، منابع متعددی وجود دارد که در دسترس هستند و می توانند به شما کمک کنند. وب سایت های پزشکی معتبر متعددی وجود دارد که حاوی اطلاعات بسیار مفید و همچنین نکاتی برای پیشگیری از نوشیدن است. ابزارهای مفیدی همه در این زمینه وجود دارد که بسیار کمک کننده هستند.

اگر در حال تلاش برای ترک سیگار هستید، وب سایت Smokefree.gov دارای اطلاعات زیادی است و همچنین ابزارهای مفیدی وجود دارد که به شما در راه ترک سیگار کمک می کند.

یکی از بهترین راه های ترک سیگار یا نوشیدن الکل، اجتناب از قرار گیری در موقعیت ها و یا افرادی است که این شما را به این عادات تشویق می کنند.

 

پیروی از اصول بهداشت خواب

اصول بهداشت خواب
بهداشت خواب چیست؟

پیروی از بهداشت خواب کمک خواهد کرد که شما سریع تر بخوابید و از کیفیت خواب خود اطمینان حاصل کنید که این خود می تواند به کاهش خروپف کمک کند.

از مصرف یک وعده غذایی سنگین و یا مواد غذایی ای که ممکن است موجب سوء هاضمه قبل از خواب شود، اجتناب کنید. سوء هاضمه نه تنها ناراحت کننده است، بلکه می تواند در شب شما را بیدار نگه دارد و حتی منجر به خروپف نیز شود. همچنین از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و تند قبل از خواب، پرهیز کنید.

اجتناب از چرت زدن طولانی مدت در روز، یکی دیگر از اصول بهداشت خواب است. در حالی که یک چرت کوتاه مدت که کمتر از یک ساعت طول می کشد، می تواند شما را شارژ کند، چرت طولانی نیز می تواند مانع از خوب خوابیدن شما در شب شود.

یک برنامه روتین خواب را تنظیم کنید و از آن پیروی کنید. اگر به سختی به خواب می روید، سعی کنید دوش آب گرم بگیرید، یک فنجان چای بدون کافئین گرم بنوشید، یا قبل از رفتن به رختخواب کتاب بخوانید. داشتن برنامه خواب به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی خواب با کیفیت دریافت خواهید کرد که نه تنها انرژی را برای روز بعد فراهم می کند، بلکه احتمال بروز خروپف نیز کاهش می دهد.

 

خوابیدن به پهلو

بهترین پوزیشن خواب
خوابیدن به پهلو

آیا می دانستید که حداقل نیمی از خرخر کننده ها به دلیل موقعیت خواب شان خروپف می کنند؟ به این معنی که خروپف در حالی رخ می دهد که به پشت می خوابند، اما در حالی که به پهلو می خوابند، این اتفاق رخ نمی دهد. دلیل این امر بسیار ساده است: هنگامی که به پشت می خوابید، نیروی گرانش موجب افتادگی چربی و عضلات در راه هوایی شده و در نهایت کاهش جریان هوا می شود. با قرار گرفتن در موقعیت پهلو، به طور موثری سنگینی چربی و عضلات گردن را از راه هوایی بر می دارید که به جلوگیری از خروپف کمک می کند. از یک بالش طبی شیب دار یا ابزاری دیگر برای کمک به ایستاده نگه داشتن کمر و جلوگیری از غلت خوردن استفاده کنید. کمربند هایی نیز وجود دارند که به طور خاص برای بهبود پوزیشن خواب مورد استفاده قرار می گیرند.

 

استفاده از یک ابزار دهانی مخصوص خروپف

ابزار ضد خرخر
ابزارهای دهانی مخصوص خروپف

اگر همه تلاش تان برای کاهش خروپف ناکام مانده، همیشه می توانید از یک ابزار دهانی خروپف استفاده کنید که کمک می کند فک پایین تان به سمت جلو نگه داشته شود. چندین مدل مختلف برای انتخاب وجود دارد، هرچند که همه آنها به یک شیوه یکسان و با نگه داشتن فک و زبان به جلو عمل می کنند و با این کار مانع از مسدود شدن راه هوایی می شوند. ابزار های دهانی در کاهش یا رفع صدای خروپف بسیار موثر است. در اینجا اطلاعات زیادی در مورد این دستگاه ها پیدا خواهید کرد.

چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا