با اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب آشنا شوید

تشریح اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب

اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب کودکان
اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب در کودکان

اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب (RMD) به حرکات مکرر بدن اطلاق می گردد. این حالت در زمان خواب آلودگی یا خواب اتفاق می افتد. اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب اغلب در کودکان دیده می شود. در کنار این حرکت ها، هام هام کردن یا تولید سایر اصوات نیز احتمال می رود. این اصوات می توانند بسیار بلند و آزار دهنده باشند.

به طور کلی 3 نوع اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب وجود دارد:

  • جنباندن بدن – در این حالت کودک ممکن است کل بدن خود را تکان دهد. این وضعیت ممکن است در حالت نشسته هم اتفاق بیافتد.
  • کوبیدن سر – این حالت بیشتر زمانی رخ می دهد که کودک به روی صورت خوابیده باشد و سعی می کند سر یا کل بدنش را بلند کند. سپس با زور سرش را به بالش یا تشک می کوبد. این حرکت بارها و بارها تکرار می شود. این حالت حتی ممکن است در حالی که کودک نشسته است نیز رخ دهد و سرش را یک ضربه پس از دیگری به دیوار یا تاج تخت بکوبد. گاهی اوقات ممکن است جنباندن بدن توام با کوبیدن سر شود و کودک دست و پایش را تکان دهد و همزمان سرش را به دیوار یا تخت بکوبد.
  • غلتاندن سر – در این حالت سر به جلو و عقب غلتیده می شود. کودک معمولا به پشت می خوابد. کوبیدن سر، آزار دهنده ترین فرم این مشکل به شمار می رود. این وضعیت معمولا کم ترین آسیب را برای نوزادان و کودکان نوپا به همراه دارد. هنگامی که کودک به چارچوب تخت ضربه می زند، حرکات شدید می تواند موجب ایجاد صدای بلند شود.

اصوات تولید شده می تواند به شدت دیگر اعضای خانواده را ناراحت کند. این نگرانی برای والدین طبیعی است. تا کنون هیچ گونه آسیب جدی ناشی از اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب یافت نشده است. برای والدین مهم است که در مورد این رفتارهای کودک خود با پرستار کودک، اعضای خانواده و یا فردی که از کودک نگهداری می کند، صحبت کنند و آن ها را نیز در جریان بگذارند.

شکل های کمتر شایع اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب عبارتند از:

  • جنباندن بدن
  • کوبیدن پا
  • غلتاندن پا

این اپیزود ها اغلب زمانی رخ می دهند که کودک تقریبا به خواب رفته است. آنها همچنین ممکن است در هر نقطه از شب رخ دهند. گاهی اوقات، حتی وقتی که کودک بیدار است، ممکن است در طول فعالیت های آرام نیز رخ دهد. کودک ممکن است در حال گوش دادن به موسیقی یا سواری در اتومبیل باشد.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

نرخ بروز این اختلال ممکن است متفاوت باشد، اما حرکت ها سریع هستند. هر یک یا دو ثانیه، یک یا دو حرکت رخ می دهد. یک اپیزود اغلب تا 15 دقیقه طول خواهد کشید. هنگامی که حرکت یا صدایی خواب کودک را مختل کند، حرکات ممکن است متوقف شوند. کودکانی که به اندازه کافی بزرگ شده اند که صحبت کنند، معمولا این رویدادها را در صبح به یاد نمی آورند.

این واکنش ها در نوزادان و کودکان معمولی شایع است. حرکات به تنهایی برای اختلال بر شمردن، واجد شرایط نیستند. این مورد تنها در مواردی یک اختلال محسوب می شود که تکان ها و حرکات به شدت به کودک آسیب برساند و یا به شدت خواب او را مختل سازد.

 

علائم

بنا بر موارد زیر ممکن است کودک شما دارای اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب باشد:

  • کودک حرکات بدن تکرار شونده ای را انجام دهد، مانند تکان دادن بدن، کوبیدن سر یا غلتاندن سر
  • این حرکات بدن هنگامی رخ دهد که کودک شما خواب آلوده یا خواب باشد
  • این حرکات خواب کودک را با مشکل مواجه سازد، کودک را در طول روز خواب آلود یا بد خلق کند یا کودک آسیبی ببیند که نیاز به درمان دارد

همچنین مهم است بدانید که آیا چیز دیگری وجود دارد که موجب بروز مشکلات خواب کودک شما شده است. این مشکلات ممکن است در نتیجه یکی از موارد زیر باشند:

  • یک اختلال خواب دیگر
  • یک وضعیت پزشکی
  • مصرف داروها
  • اختلال در سلامت روان
  • سوء مصرف مواد

 

عوامل خطر

RMD
تکان خوردن دست و پای کودک در خواب

بروز این اختلال در نوزادان و کودکان سالم بسیار شایع است. جنباندن بدن به طور متوسط ​​در سن شش ماهگی شروع می شود. کوبیدن نیز به طور متوسط در سن ​​9 ماهگی آغاز می شود. در 9 ماهگی، والدین گزارش داده اند که 59٪ نوزادان یکی از حرکات ریتمیک زیر را داشته اند:

  • تکان بدن (43٪)
  • کوبیدن سر (22٪)
  • غلتاندن سر (24٪)

در 18 ماهگی، نرخ کلی به 33٪ کاهش می یابد. معمولا در سال دوم یا سوم عمر، این اختلال به کل برطرف می شود. در سن پنج سالگی، نرخ ابتلا تنها 5 درصد است.

به نظر می رسد این اختلال در پسران و دختران به یک میزان رخ دهد. این وضعیت ممکن است بیشتر در بین اعضای یک خانواده رخ دهد. یک مطالعه نشان می دهد که کودکان دارای اختلال تکان دادن بدن، سطح اضطراب بیشتری دارند.

اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب به ندرت در نوجوانان و بزرگسالان گزارش شده است. این وضعیت ممکن است در سنین بالاتر به دلیل آسیب به دستگاه عصبی مرکزی ظاهر شود. در کودکان یا بزرگسالان بزرگتر، این حرکات ممکن است مربوط به یکی از موارد زیر باشد:

  • عقب ماندگی ذهنی
  • اوتیسم
  • اختلال رشدی فراگیر

در بیشتر موارد این حرکات مرتبط با خواب نیستند و زمانی که فرد بیدار است، رخ می دهد.

 

تشخیص

اختلال حرکتی در خواب
اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب

اکثر کودکانی که این جنبش ها را دارند، نیازی به درمان ندارند. این بخشی عادی از روند رشد خواب آنها به شمار می رود. در مورد نگرانی های خود با پزشک فرزند تان مشورت کنید. اگر این تکان ها به کودک تان زخم یا آسیب وارد کرده و یا او را از خواب خوب و با کیفیت باز داشته است، باید به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

اول، پزشک باید بداند چه زمانی برای اولین بار این تکان ها شروع شده اند. او همچنین باید بداند چه چیز دیگری در زندگی فرزند شما اتفاق افتاده است. پزشک ممکن است از شما بخواهد اطلاعات خواب فرزند خود را به چندین هفته در یک دفتر یادداشت بنویسید. این اطلاعات شامل زمانی است که شما به طور معمول به خواب می رود و بیدار می شود. این داده ها به پزشک تان سرنخ هایی جهت تشخیص و انتخاب روش درمان می دهد. پزشک باید از کلیه سوابق پزشکی کودک تان مطلع باشد. حتما پزشک تان را از مصرف هر گونه دارو در گذشته یا حال مطلع کنید. همچنین اگر کودک تان دچار اختلالات خواب یا اختلالات عصبی شده، به پزشک اطلاع دهید.

جهت تشخیص اختلال حرکتی ریتمیک مرتبط با خواب نیازی به انجام آزمایشات خاص نیست. اگر حرکات و تکان ها در کودک شدید باشد، ممکن است لازم باشد تست خواب انجام دهید. این نوع تست، یک پلی سومنوگرافی است. تست خواب، بهترین روش برای ارزیابی خواب است. این تست، نمودار امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس در طول خواب را نشان می دهد. همچنین حرکات دست و پا را ثبت می کند. تست خواب نشان خواهد داد که آیا کودک به سایر اختلالات خواب مبتلا است یا خیر. این روش، همچنین شدت مشکل را نشان می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام تست خواب کلیک کنید.

 

درمان

اگر این حرکات و جنبش ها خواب کودک را آزار می دهد، خواب کودک را مختل ساخته یا موجب وارد آمدن آسیب و صدمات شده است، ممکن است دارو تجویز شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، گرفتن مشاوره یا درخواست انجام تست خواب با کلینیک بهرست در ارتباط باشید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا