دلیل ترس های شبانه کودکان در خواب چیست؟

دلیل ترس های شبانه کودکان در خواب چیست؟

 

سلام دوستان و همراهان گرامی

شاید برای شما والدین عزیز این که فرزندتان شبها ناگهان از خواب پریده و فریاد بکشد رخ داده و طبیعتا ناخوشایند بوده و  بابت آن ممکن است دل آزرده  و نگران نیز شده باشید. اما باید به این موضوع اشراف داشته باشید که نمود تمامی این ترس های شبانه در کودکان نشانه هایی است که  بیان گر اختلالات خواب در آنهاست و نباید به سادگی از کنار آنها بگذرید. ممکن است فرزند دلبندتان دچار مشکلات سلامتی باشد پس این را در نظر داشته باشید که پیگیری و رسیدگی به آن ها می تواند از بروز مشکلات جدی تر در آینده پیشگیری کند.مراجعه به دکتر متخصص خواب و انجام تست (پلی سومنوگرافی)  در کلینیک خواب میتواند در ریشه یابی و رفع اختلالات کودکتان قدم شایان توجهی باشد.

 

ترس های شبانه کودکان
ترس های شبانه کودکان

ترس های شبانه چیست؟

اکثر والدین فرزند خود را پس از کابوس گاه به گاه آرام می کنند. اما اگر فرزند شما تا به حال آنچه را که به عنوان یک ترور شبانه شناخته می شود (یا ترسی از خواب) داشته باشد، ترس او احتمالا ناخوشایند است، مهم نیست که شما سعی کردید.

ترس شبانه یک اختلال خواب است که به نظر می رسد مشابه کابوس است، اما بسیار چشمگیر است. گرچه ممکن است گرایش های شبانه به پدر و مادرانی که شاهد آنها هستند هشدار می دهند، معمولا باعث نگرانی و نشانه ای از مسائل پزشکی عمیق نمی شوند.

ترس های شبانه در کودکان به طور واضح با کابوس های رایج علی رغم اختلال خواب بودن هر دو تفاوت دارند. علائم ترس های شبانه، به صورت مکرر و عود کننده ی واقعه با گریه های شدید و حس وحشت در هنگام خواب و  مشکلاتی در بیدار سازی کودک است.

ترس های شبانه
ترس های شبانه

چه کسی دچار ترس های شبانه  میشود؟

 

ترس های شبانه نسبتا نادر هستند و تخمین زده میشود فقط در 3 تا 6 درصد از بچه ها اتفاق افتد، درحالی که تقریبا هر کودکی، گاهی اوقات دیدن کابوس را تجربه می کند. ترس های شبانه معمولا در کودکان بین 4 تا 12 ساله اتفاق می افتد، اما در نوزادان 18 ماهه  نیز گزارش شده است.و به نظر می رسد این حالت کمی در میان پسران رایج تر است.این اختلال معمولا در نوجوانی برطرف می شود.

بعضی از بچه ها ممکن است  ترس های شبانه را به ارث ببرند .حدود 80٪ آنها دارای عضوی در خانواده  خود هستند که همچین تجربه ایی  داشته و یا تجربه راه رفتن در خواب (مشابه نوع اختلال خواب) را داشته اند .

یک کودک ممکن است یک یا چند ترس شبانه  را قبل از متوقف شدن کلی این حالت، تجربه کند. بیشتر اوقات ترس های شبانه خودشان به راحتی از بین می روند، هنگامی که سیستم عصبی بالغ می شود.

ترس های شبانه
ترس های شبانه

چه چیزهایی باعث ترس های شبانه می شود؟

ممکن است ترس های شبانه ناشی از:

  • زندگی پر دغدغه و آسیب دیده
  • تب
  • کمبود خواب
  • داروهایی که مغز را تحت تاثیر قرار می دهند
  • خستگی بسیار زیاد
  • بیماری
  • اضطراب
  • مصرف داروی جدید
  • خوابیدن در محیط جدید یا دور از خانه
  • عدم خواب کافی
  • خوردن بیش از حد کافئین

    ترس های شبانه
    ترس های شبانه

علائم ترس های شبانه چیست؟

 

علاوه بر تکرر و عودکنندگی این اختلال خواب همراه با گریه شدید و وحشت در هنگام خواب، و سختی در بیدارکردن کودک، اما ممکن هست کودکان مبتلا به ترس های شبانه این موارد را نیز تجربه کنند:

  • به طور ناگهانی در رختخواب نشستن
  • فریاد زدن 
  • با حالت پریشان ضجه زدن
  • تنفس سریعتر 
  • سرگردانی و سردرگمی
  • آشفته و سراسیمه عمل کردن

در این اختلال خواب بر خلاف کابوس، اکثر کودکان بعد از تجربه ترس های شبانه آن رویا را به یاد نمی آورند و حتی صبح روز بعد معمولا کل واقعه را به خاطر نمی آورند.پس از چند دقیقه یا گاهی اوقات دیگر، کودک به راحتی آرامش می یابد و به خواب می رود.

ترس های شبانه کودکان
ترس های شبانه کودکان

چه اتفاقی در هنگام ترس های شبانه می افتد؟

 

اصولا ترس های شبانه ی معمول، حدود 90 دقیقه پس از خوابیدن شروع می شود. کودک در رختخواب نشسته و فریاد می زند. گرچه به نظر می رسد  کودک بیدار است،  اما کودک  گیج و سردرگم ،بهم ریخته وبی توجه و بدون واکنش به محرک هاست. به نظر می رسد که کودک  از حضور والدین  خود نیز آگاه نیست و معمولا صحبت نمی کنند. کودک ممکن است خود را به اطراف تخت بکوبد و واکنشی به دلداری دادن والدین  نداشته باشد.

اکثر این وقایع تنها چند دقیقه به درازا می انجامد ، اما ممکن است تا 30 دقیقه هم طول بکشد تا کودک آرام شود و بتواند به حالت  عادی  خواب خود برگردد.

از آنجایی که کودک خواب آشفته و مختل شده ایی را تجربه کرده ،  احتمال این که  روز بعد خسته  بیدار شود زیاد است و ممکن است اندازه و دامنه ی توجه اش کاهش پیدا کرده باشد. اگر نگران هستید، با دکتر فرزندتان صحبت کنید.

 دکتر متخصص خواب
دکتر متخصص خواب

چگونه می توانم به کودکم کمک کنم؟

ترس های شبانه می تواند برای والدین بسیار ناراحت کننده باشد و ممکن است احساس ناراحتی کنند، وقتی که نمی توانند فرزندشان را آرام کنند. بهترین راه برای مقابله با ترس های شبانه این است که با صبوری  منتظر شوید و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما هنگام کوبیدن خود به اطراف صدمه نبیند. بچه ها معمولا در مدت چند دقیقه ساکن شده و خود به خواب میروند.

بهتر است سعی نکنید بچه ها را در هنگام ترس های شبانه بیدار کنید. چرا که این حرکت معمولا کارساز نیست ، و بچه هایی که از خواب بیدار می شوند، احتمالا سردرگم، گیج  و بهم ریخته اند و ممکن است بیشتر طول بکشد تا ساکت شوند و دوباره به خواب بروند.

هیچ درمان ای برای ترس های شبانه وجود ندارد، اما می توانید از آنها جلوگیری کنید. سعی کنید:

  • تنش فرزندتان را کاهش دهید
  • یک روال خواب که ساده و آرامش بخش است ایجاد کنید
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی استراحت می کند
  • کمک به فرزند شما در از بین بردن
  • اجازه ندهید فرزند شما خیلی دیر شود

اگر فرزند شما هر شب در همان زمان ترس های شبانه را تجربه کند، می توانید از 15-30 دقیقه قبل از بیدار شدن از خواب بیدار شوید تا ببینید آیا این امر به جلوگیری از آن کمک می کند.

درک واقعه شبانه می تواند موجب نگرانی شما شود – و به شما کمک می کند که یک خواب شبانه را به خودتان ببخشید. اما اگر حوادث شبانه بار اتفاق می افتد، با پزشک خود صحبت کنید که آیا یک مرجع به یک متخصص خواب نیاز است.

ترس های شبانه کودکان
ترس های شبانه کودکان

 

چه چیزی سبب پدید آمدن ترس های شبانه کودکان میشود؟

ترس های شبانه ناشی از تحریک بیش از حد سیستم مرکزی عصبی (CNS) در هنگام خواب است.

خواب در چندین مرحله اتفاق می افتد. ما در مرحله ی خواب حرکت سریع چشم (REM)  شاهد رویاهایی ، از جمله کابوس ها هستیم.اما ترس های شبانه در اصولا در مرحله ی خواب عمیق غیر رم یا فاقد حرکت سریع چشم (NON REM)  اتفاق می افتد. ترس های شبانه به لحاظ فنی یک رویا نیست، بلکه بیشتر شبیه واکنش ناگهانی ترس است هنگام گذار از یک مرحله خواب به  مرحله ی دیگر اتفاق می افتد.

معمولا در طول شب 1/30تا 3 ساعت پس از به خواب رفتن کودک ، زمانی که خواب از عمیق ترین مرحله خواب غیر NREM به مرحله ی خواب REM حرکت و تغییر میکند. معمولا این انتقال هموار و به نرمی صورت میگیرد. اما گاهی اوقات کودک آشفته و سراسیمه می شود و این عکس العمل هراس گونه، ترس شبانه است.

ترس های شبانه
ترس های شبانه

مترجم و محقق : محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا