قابل توجه بیماران کلیوی: عجیب ترین عامل بیماری کلیوی

سلامت جسمی و روانی شما می تواند در بروز یا عدم بروز اختلالات خواب موثر باشد. اختلالاتی که در ادامه اشاره کرده ایم از علل شایع مختل شدن الگوهای خواب در بیماران کلیوی است.

0 1,051
اختلالات خواب و بیماری کلیوی
ارتباط اختلالات خواب با بیماری کلیوی

افراد مبتلا به بیماری کلیوی مزمن (CKD) اغلب در به خواب رفتن و حفظ خواب مشکل دارند. سلامت جسمی و روانی شما می تواند در بروز یا عدم بروز اختلالات خواب موثر باشد. اختلالاتی که در ادامه اشاره کرده ایم از علل شایع مختل شدن الگوهای خواب در بیماران کلیوی است.

 

سندرم پای بی قرار
آر ال اس
سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار (RLS) اغلب زمانی رخ می دهد که پاها در حالت سکون قرار می گیرند، مانند زمانی که فرد در رختخواب نشسته یا دراز کشیده است. این احساس در افراد مختلف، متفاوت است. این سندرم می تواند با سوزش، خارش یا حتی درد همراه باشد. برخی از بیماران اذعان دارند که حرکت دادن پاها باعث می شود احساس ناراحت کننده شان کاهش یابد و یا به طور کامل از بین برود.

پزشکان به این نتیجه رسیده اند که کمبود آهن، کافئین، الکل، تنباکو، دیابت و مصرف برخی داروها می تواند به ایجاد سندرم پای بی قرار کمک کند.

 

آپنه خواب
اختلالات خواب
آپنه خواب

آپنه خواب باعث می شود در حالی که شما در خواب عمیق هستید، تنفس تان به مدت 10 ثانیه یا بیشتر متوقف شود. این فواصلی که در آن تنفس قطع می شود، آپنه نامیده می شود. بیماران مبتلا به آپنه خواب اغلب خروپف می کنند. در این حالت، فرد تا زمانی که تنفسش قطع و یا کاملا متوقف شود، به خروپف خود ادامه می دهد و این مساله به طور دقیق نشان دهنده آپنه است. سپس فرد یک خرناس بلند می کشد تا هوا دریافت کند و مجددا خروپف تا آپنه بعدی ادامه می یابد.

یک متخصص اختلالات خواب معمولا می تواند با انجام معاینه فیزیکی و تست خواب، آپنه خواب را در شما تشخیص کند.

دیالیز
اختلالات خواب و بیماری کلیوی
ارتباط اختلالات خواب با بیماری کلیوی

تجمع سموم و زائدات در خون باعث می شود شما احساس بد و ناراحت کننده ای داشته باشید. این امر می تواند خواب تان را مختل کند. اگر دیالیز صفاقی (PD) می شوید، پزشک تان در برخی موارد دیالیز تان را آزمایش می کند تا مطمئن شود که زائدات و سموم به اندازه کافی از بدن شما دفع می شود.

 

احساسات و عواطف
ارتباط آپنه خواب و افسردگی
احساس غم و اندوه

نگرانی، اضطراب و غم و اندوه می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. اگر غم و اندوه، اضطراب یا افسردگی بیش از دو هفته طول بکشد بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

 

تغییر در الگوی خواب شما

گاهی اوقات بیماران مبتلا به بیماری کلیوی خسته تر از حد معمول هستند. آنها تمایل دارند زودتر از حد معمول به خواب بروند یا در طول روز چرت بزنند. اگر احساس می کنید که یک چرت کوتاه می تواند به شما کمک کند، زمان چرت خود را محدود کنید. چرت هایی که طولانی تر از یک ساعت شود، می تواند چرخه خواب شما را مختل کند.

 

کافئین
علل خروپف
کافئین

کافئین یک محرک است؛ این ماده بدن شما را تحریک می کند و باعث می شود که بیشتر هوشیار باشید. بسیاری از افراد نوشیدنی های کافئین دار را در صبح مصرف می کنند تا کاملا هوشیار شوند. این عادت خوب است اما برخی از افراد کافئین را در ساعات بعد از ظهر مصرف می کنند. متأسفانه، مصرف کافئین بیش از حد در اواخر روز می تواند بر روی توانایی شما در خواب شبانه تاثیر بگذارد.

اگر مشکل خواب دارید، سعی کنید میزان کافئین را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

 

بی خوابی ناشی از صدای دستگاه دیالیز

بیمارانی که وابسته به دیالیز صفاقی یا CT Intermittent Night Cycler هستند ممکن است در طول شب از صداهای دستگاه بیدار شوند.

بسیاری از افراد به این سر و صدا عادت دارند. اما اگر به خاطر این نوع از درمان، خواب تان نمی برد، با پزشک خود در سایر مورد گزینه ها مشورت کنید.

 

نکاتی برای خوب خوابیدن و حفظ خواب در افراد مبتلا به بیماری کلیوی

چنانچه از بی خوابی رنج می بردید، موارد زیر نکاتی است که می توانید انجام دهید:

 

انرژی خود را در طول روز با ورزش افزایش دهید
بهبود خواب
ورزش و کاهش وزن

ورزش می تواند به شما کمک کند احساس خستگی کنید و بتوانید به سرعت به خواب بروید و خواب آرامی داشته باشید. در مورد شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. وی می تواند بر اساس توانایی های جسمی و وضعیت فعلی تان یک برنامه ورزشی مناسب ارائه دهند.

 

ساعت خواب خود را تنظیم کنید
ریتم شبانه روزی
ساعت داخلی بدن

شما می توانید بدن خود را برای به دست آوردن مقدار معینی ار خواب در هر شب عادت دهید. این بدان معنی است که باید یک برنامه خواب داشته باشید. هر شب باید در یک زمان معین به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت معینی بیدار شوید.

 

مدت چرت خود را محدود کنید
چرت روزانه
تاثیر چرت زدن بر خواب شبانه

چرت زدن بیش از حد در طول روز می تواند بدین معنی باشد که آن شب تا دیر وقت نخواهید توانست بخوابید. سعی کنید تعداد دفعات چرت و مدت زمان خواب خود را در طول روز محدود کنید.

 

کافئین، الکل و تنباکو را حذف کنید
علت خروپف
اجتناب از مصرف الکل

کافئین و نیکوتین (موجود در تنباکو) می توانند شما را بیدار تر از آنچه تصور می کنید، بیدار نگه دارند. حذف این موارد می تواند به شما کمک کند که به الگوهای طبیعی خواب خود بازگردید. سعی کنید مصرف کافئین خود را به 2 فنجان در روز، قبل از ظهر محدود سازید و از سیگار کشیدن قبل از خواب و یا در طول شب اجتناب کنید. مصرف الکل خود را، به خصوص قبل از خواب محدود کنید، زیرا می تواند خواب شما را مختل سازد.

 

روش هایی برای ریلکس کردن قبل از خواب بیاموزید

ریلکسیشن، بخش مهمی از خوابیدن است. حرکات کششی سبکی را بیاموزید که قبل از خواب می تواند به شما آرامش دهد.

 

محیط آرام و راحت می تواند به معنای خواب آرام شبانه باشد
بهداشت خواب
چگونگی محیط خواب

تخت راحت و رختخواب مناسب می تواند مدت زمانی بیداری شا در جای تان را کاهش دهد. یک اتاق تاریک و آرام، عوامل حواس پرت کننده کمتری برای بیدار ماندن تان خواهد داشت.

اگر هنوز در به خواب رفتن مشکل دارید یا اگر به مدت بیش از یک هفته احساس بی خوابی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. خواب و استراحت کافی، بخش مهمی از درمان بیماری کلیوی به شمار می رود.

دوست عزیز، شما همچنین می توانید در کنار درمان بیماری کلیوی خود با متخصص اختلالات خواب در کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع منبع
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x