درمان خروپف با استفاده از لیزر خوب است یا بد؟ + فیلم

این روزها، پیشرفت تکنولوژی لیزر تا جایی که پیش رفته است که به شکل منحصر به فردی زندگی افرادی که خروپف می کنند را نیز دستخوش تغییرات عظیمی کرده است. امروزه بسیاری از درمان های خروپف تهاجمی، بی اثر یا پر درد بوده که موجب ناراحتی فرد می شود. اما لیزر درمانی، یک روش جایگزین ماندگار و فوق العاده موثر است.

درمان لیزر برای خروپف بدون بیهوشی ارائه می شود و به شما اجازه دهد تا بعد از درمان بدون هیچ گونه مشکلی به فعالیت های زندگی روزمره خود ادامه دهید.

این مطلب اطلاعات دقیقی درباره لیزر درمانی و نحوه عملکرد آن در درمان خروپف و آپنه خواب، و آنچه انتظار می رود قبل از آن، در طی پروسه و پس از آن، انجام دهید را ارائه می دهد.

 

سوالات متداول درباره درمان خروپف با لیزر

درمان خروپف با لیزر
درمان خروپف با لیزر
 لیزر درمانی چیست؟

درمان خروپف با لیزر یک روش درمانی غیر تهاجمی برای خروپف است که هدف آن علت مشکل است. این درمان لیزر در سال 2010 توسط لیزر پزشکی Fotona در اروپا توسعه یافته و دارای میزان موفقیت بالایی است و نیازی به عمل جراحی یا بیهوشی ندارد.

 

عملکرد لیزر چگونه است؟

درمان خروپف با لیزر یکی از فرآیندهای احیای طبیعی بدن است که به نام ” نئوکلاژنزیس”  شناخته می شود. نئوکلاژنزیس به معنی “ساخت کلاژن جدید”  است. کلاژن، یک پروتئین و یک ساختار ضروری در تمام بافت های موجود در بدن انسان است. لیزر درمانی باعث تولید کلاژن جدید در گلو و نرم کام می شود. این امر باعث می شود که گلو مستحکم تر و عریض تر شود. در نتیجه، منجر می شود که گلو کمتر مستعد سقوط و افتادگی شود.

همانطور که می دانید در مقالات قبلی مان به کرات توضیح داده شد که علت خروپف چیست، با این حال باز هم آن را ذکر می کنیم. یک علت شایع خروپف، شل بودن ناحیه انتهایی گلو است، بنابراین با کمی مستحکم تر کردن بافت توسط درمان لیزر به رفع ریشه مشکل کمک می شود.

 

چه اتفاقی در قبل، حین پروسه و پس از درمان می افتد؟

 قبل از درمان:

در ابتدا پزشک به مدت 30 دقیقه با شما مشاوره می کند و به طور کامل قسمت فوقانی گلو، به ویژه لوزه ها، زبان کوچک و کام نرم را ارزیابی می کند. هر نشانه ای از التهاب، تورم یا ناهنجاری هایی که به نظر می رسد مانع از عبور هوا یا کاهش اندازه راه های هوایی شده، در این مرحله شناسایی می شود.

سپس پزشک قادر خواهد بود متناسب با نیازهای شما یک روش لیزر درمانی را به طور خاص برای درمان خروپف تان بهینه سازی کند.

پزشک تان با توجه به سبک زندگی و فاکتور های سلامت فردی، اعمال برخی تغییرات را در سبک زندگی توصیه می کند که ممکن است باعث کاهش علائم خروپف تان شود اما آنها آن را درمان نمی کند. این اقدامات خانگی برای کمکی کوچک به افزایش کیفیت خواب تان در فواصل بین مشاوره اولیه و اولین جلسه درمان تان طراحی شده است. بعضی از این تغییرات، شامل کاهش وزن در صورت اضافه وزن. این امر باعث می شود که درمان لیزر برای خروپف موثرتر باشد.

همچنین توصیه می شود که برنامه Snore Lab را به صورت رایگان از iTunes دانلود کنید تا بتوانید خروپف خود را قبل و بعد از درمان تان پیگیری و رصد کنید.

در طول درمان:

در طول درمان، بر روی یک تخت به راحتی دراز می کشید و پزشک با استفاده از هدپیس دستگاه لیزر به آرامی نرم کام و گلوی تان را حرارت می دهد. این امر باعث تولید کلاژن جدید در این مناطق خواهد شد.

در طول درمان، شما تنها احساس گرمایی ملایم احساس خواهید کرد. در ویدیو زیر، دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب به وضوح در این خصوص شرح داده اند:

درمان لیزر حدود 30 دقیقه طول خواهد کشید.

قبل از درمان، نیازی به پیش آماده سازی ندارید، با این حال توصیه می شود از قبل اطلاعات خواب خود را در دفترچه ای یادداشت کرده و آن را با خود نزد پزشک ببرید. انجام این کار مفید است، اما به هیچ وجه ضروری نیست.

پس از درمان:

پس از درمان، شما می توانید به راحتی فعالیت های روزمره خود را از جمله رفتن به محل کار از سر بگیرید. با این روش هیچ گونه عوارض و دوران نقاهتی وجود نخواهد داشت.

 

برای درمان خروپف به چند جلسه نیاز دارم؟
درمان خروپف با لیزر
لیزر درمانی برای خروپف

به طور متوسط، بیماران برای قطع خروپف خود به طور کامل به سه یا چهار جلسه نیاز دارند، که این بسته به شدت وضعیت خروپف آنها متفاوت است. با این حال، بسیاری از بیماران پس از تنها یک جلسه به نتایج عالی دست یافته اند؛ اما این مورد در همه افراد یکسان نیست.

 

هزینه درمان خروپف با لیزر چقدر است؟

هزینه درمان لیزر بسته به شدت و تعداد جلسات مورد نیاز شما برای درمان تعیین می گردد. با این حال می توانیم این نوید را به شما بدهیم که این روش در مقایسه با سایر گزینه ها، مانند جراحی به گونه ای مقرون به صرفه تر است.

 

آیا در درمان لیزر خطراتی وجود دارد؟

درمان لیزر بسیار امن و بی خطر است. از آن جایی که عمل جراحی انجام نمی شود، آسیب، زخم و یا برداشتن بافت وجود ندارد. در این روش هیچ تزریقی بیهوشی (یا هر نوع تزریق دیگر) انجام نمی شود و هیچ دوران نقاهتی هم ندارد. به جرات می توان گفت بیمارانی که به این روش خروپف خود را درمان کرده اند، هرگز عوارض جانبی ناخواسته ای از این روش تجربه نکرده اند.

 

آیا درمان لیزر دردناک است؟

بسیاری از بیماران اذعان دارند که هیچ درد را احساس نمی کنند. برخی از بیماران احساس ناراحتی خفیفی را تجربه می کنند، اما بسیار قابل تحمل است.

 

آیا لیزر عوارض جانبی دارد؟

برخی از بیماران پس از درمان، گلو درد شدیدی را احساس می کنند که بسیار سریع برطرف می شود. این تنها اثر جانبی لیزر در درمان خروپف است.

 

چه دستگاه های لیزری برای درمان خروپف موجود است؟

Fotona اولین تولید کننده در زمینه درمان خروپف با لیزر است. Fotona در سال 1964، تنها چهار سال پس از اختراع اولین لیزر تاسیس شد. Fotona یکی از باتجربه ترین سیستم های لیزر با تکنولوژی بالا است که برای طراحی، ساخت و پشتیبانی از دستگاه های لیزر پیشرفته در زمینه پزشکی شناخته شده است.

Fotona در تکنولوژی لیزر بیش از 50 سال تجربه دارد.

طیف وسیعی از سیستم های لیزر زیبایی Fotona، پیشروی صنعت را با سطوح جدیدی از نوآوری و عملکرد انجام می دهد. Fotona به عنوان یک پیشتاز جهانی در زمینه ساخت، تولید و فن آوری دستگاه های زیبایی شناخته می شود، که با دانشگاه های برتر و مراکز تحقیقاتی پزشکی در سراسر جهان همکاری می کند.

حالت لرزه Er:YAG در Fotona حرارت بالقوه اثبات شده، موثر اما ملایم و ایمنی را فراهم می کند. این از طریق طول پالس لیزر بهینه سازی شده اش حاصل می شود. هندپیس های تخصصی و فوق العاده انقلابی Fotona اجازه می دهد تا پالس های لیزر به طور دقیق و کنترل شده تر به منطقه درمان منتقل شوند.

دوست عزیز، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان آپنه خواب و خروپف یا لیزر درمانی می توانید به کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید تا شما را راهنمایی کنیم.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا