3 نشانه مهم مبنی بر این که استرس زیاد مانع از به خواب رفتن تان می شود!

بی خوابی ناشی از استرس بیش از حد

احتمالا تا کنون متوجه شده اید که استرس می تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد؛ اما ممکن است ندانید چرا و چگونه این اثر حاصل می شود. اساسا این امر بدان خاطر است که استرس بیش از حد، برانگیختگی فیزیولوژیکی و روانی شما به شکل های ناسازگار گوناگون در وضعیت هایی که بدن و ذهن تان نیاز به آرامش و ورود به مرحله خواب دارد را افزایش می دهد.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

بنابراین اگر بعد از سپری کردن یک روز دشوار و سخت، هنگامی که به زیر پتو می خزید، نمی توانید آرامش خود را برقرار کنید، کیفیت یک خواب خوب از شما سلب خواهد شد. در چنین وضعیتی، احتمالا در به خواب رفتن، حفظ خواب یا به طور کامل خوابیدن مشکل دارید. زمانی صرف رفتن به مرحله خواب عمیق و ترمیم کننده (مراحل 3 و 4) می کنید، ممکن است کاهش یابد. اگر شب ها خواب بی کیفیتی دارید، به عنوان ضربه نهایی، احتمال زیادی وجود دارد که در روز بعد واکنش استرس زا بیشتری نشان دهید.

اما چگونه می توان ادعا کرد که استرس بیش از حد موجب بی خوابی تان شده است؟ به احتمال زیاد بدن و ذهن تان به شما برخی سرنخ ها و نشانه را می دهد. در اینجا ما به سه ​​نشانه مهم اشاره کرده ایم.

 

عدم توانایی در آزاد کردن ذهن از بند افکار

بیخوابی
استرس و فکر آشفته

یکی از نشانه های این که شب ها به دلیل استرس زیاد نمی توانید بخوابید این است که به استرس ها، نگرانی ها، شکست ها و ناامیدی های خود ادامه می دهید و آنها را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهید. تقریبا مثل این است که این افکار در یک حلقه مداوم بازی می کنند و شما نمی توانید آن را خاموش کنید. همین امر است که توانایی شما در آهسته و تدریجی به خواب رفتن را مختل می سازد.

 

تنش عضلانی شدید

سندرم پای بی قرار
تنش عضلانی حین خواب

چنانچه در معرض تنش و درد عضلانی، یا درد های ناشی از استرس مانند درد گردن و شانه یا سردرد هستید، ممکن است برای شما به خواب رفتن یا حفظ خواب امری دشوار باشد. در کنار این مسائل پیچیده، خواب بی کیفیت می تواند شرایطی را برای شما فراهم کند که حتی سردرد های تنشی بیشتری را تجربه کنید و این حساسیت درد نیز در روز بعد افزایش یابد.

 

تپش قلب

بی خوابی ناشی از استرس

یک افزایش یا تغییر ضربان قلب، یک نشانه شایع استرس به شمار می رود که با افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس)، تنش فیزیکی بیشتر و افزایش تأثیرات دستگاه عصبی خود گردان که به خواب رفتن یا خواب خوب می انجامد، مرتبط است. برعکس، این امر زمینه را برای اختلالات خواب مهیا می سازد.

خوشبختانه، اگر هر شب، زمانی را به انجام تمرینات آرامش بخش مانند آرامش پیشرونده عضلانی یا تنفس عمیق قبل از رفتن به رختخواب اختصاص دهید، می توانید به بدن و ذهن خود کمک کنید تا فشار و استرس موجود را کاهش دهد. همچنین بهتر است که یک برنامه آرامش بخش برای قبل از خواب خود ایجاد کنید که می تواند شامل حمام گرم یا نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گرم بدون کافئین باشد. چنانچه این عادات را به طور منظم تکرار کنید، شبی پس از دیگری متوجه خواهید شد که خواب تان در حال بهبود است.

چنانچه از مشکل بی خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می برید، همین امروز با کلینیک ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا