هر آنچه که باید در مورد حرف زدن در خواب بدانید

هر آنچه که باید در مورد حرف زدن در خواب بدانید

حرف زدن در خواب چیست؟

حرف زدن در خواب در واقع به عنوان  یکی از اختلالات خواب شناخته شده است که به SOMNILOQUY نیز معروف است و از خانواده ی پاراسومنیاها یا خواب پریشی است.پزشکان درباره ی حرف زدن در خواب و اینکه چرا این اتفاق می افتد یا چه اتفاقی در مغز رخ می دهد زمانی که یک نفر  در خواب حرف می زند چیز خاصی نمیدانند. افرادی که در خواب صحبت میکنند آگاه نبوده و فردای آن اصلا به یاد نمی آورند که چنین اتفاقی رخ داده است.

اگر شما از آن دسته هستید که شبها در خواب حرف میزنید ، حتما کامل جمله بندی میکنید، قلمبه سلمبه صحبت میکنید و ممکن است به یک صدای متفاوت و یا حتی با زبان متفاوت از آنچه در زمان بیداری از آن استفاده میکنید حرف بزنید.اما در کل حرف زدن در خواب به نظر بی ضرر می رسد.

در مواردی امکان دارد فرد بلند بلند حرف بزند و خواب شریک خود را مختل کند و یا آنچه که به زبان می آورد نامشخص و غیر قابل فهم باشد.گاهی اوقات کلمات به زبان آورده شده می تواند کاملا بی ربط و بدون هیچ معنای مشخصی باشد. اما در مواردی هم ممکن است صحبت ها آزار دهنده و توهین آمیز باشند و باعث رنجش اطرافیان شوند.اگر حرف زدن در خواب بلند بلند و چندین بار در شب رخ دهد میتواند موجب مختل شدن خواب دیگران شود.

پس اگر اطرافیانتان این اختلال را در شما دیده و گوشزد میکنند حتما در صدد درمان و راهکارهایی برای رفع و رجوع آن برآیید.

حرف زدن در خواب
حرف زدن در خواب

مراحل خواب و شدت این اختلال

حرف زدن در خواب در دو مرحله و شدت تعریف می شود:

    • مراحل 1 و 2: در این مراحل، کسی که در خواب حرف می زند به ان اندازه که در مراحل خواب عمیق 3 و 4 باید خوابش عمیق باشد نیست، و  درک  و درجه مفهومیت حرفهایشان آسان تر است . یک حرف زدن در خواب در مراحل 1 یا 2 میتواند مکالمات و گفتگوهایی کامل  و معنی داری داشته باشند.
    • مراحل 3 و 4:  در این مراحل حرف زننده ،در خواب عمیق تر است و سخنرانی آنها معمولا سخت تر قابل فهم است.و ممکن است مانند ناله و یا کلمات شکسته و نامفهوم شنیده شود.

شدت گفتار  در خواب بستگی به تکرر رخداد این اختلال دارد :

  • خفیف: حرف زدن در خواب کمتر از یک بار در ماه اتفاق بیافتد.
  • متوسط: حرف زدن در خواب یک بار در هفته اتفاق  بیافتد، اما نه هر شب. صحبت کردن باعث مزاحمت دیگر افراد در اتاق نشود.
  • شدید:  حرف زدن در خواب هر شب رخ دهد و خواب افراد دیگر در اتاق  را مختل کرده و باعث آزار شود.

چه کسی در معرض خطر  این اختلال است؟

حرف زدن در خواب در هر زمان و در هر فردی ممکن است رخ دهد، اما به نظر می رسد در کودکان و مردان شایع تر است. ممکن است یک پیوند ژنتیکی برای صحبت کردن هنگام خواب در بین افراد وجود داشته باشد. بنابراین اگر والدین یا دیگر اعضای خانواده تان در خواب زیاد حرف میزنند ، ممکن است در معرض خطر  این اختلال باشید. به همین ترتیب، اگر شما در  هنگام خواب صحبت می کنید و فرزندانی دارید، ممکن است متوجه شوید که فرزندانتان نیز در خواب نیز صحبت می کنند.

امکان حرف زدن در خواب در زمان های خاصی در زندگی شما ممکن است  توسط محرکهایی افزایش پیدا کند نظیر :

  • بیماری
  • تب
  • نوشیدن الکل
  • استرس
  • اضطراب احساسی
  • سلامت روان مانند افسردگی
  • محرومیت از خواب(کمبود خواب)
  • سو مصرف مواد

افراد مبتلا به اختلالات خواب دیگر نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به خواب هستند، از جمله افراد مبتلا به سابقه:

حرف زدن در خواب
حرف زدن در خواب

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد 

خواب معمولا صحبت کردن یک وضعیت پزشکی جدی نیست، اما زمانیکه ممکن است برای دیدن یک پزشک مناسب باشد.

اگر صحبت کردن با خواب شما بسیار شدید است که با کیفیت خواب شما مواجه می شود یا اگر شما بیش از حد خسته هستید و نمی توانید در طول روز تمرکز کنید، با پزشک خود صحبت کنید. در حالت های نادر، خوابیدن می تواند با مشکلات جدی تر مانند یک اختلال روانپزشکی یا تشنج های شبانه رخ دهد.

اگر مشکوک هستید که حرف زدن در خواب شما نشانه ای از اختلال خواب بیشتر و جدیتر مانند به سختی بیدارماندن یا خواب آلودگی  طی روز است، برای ملاقات و معاینه کامل توسط پزشک اقدام کنید. اگر برای اولین بار پس از سن 25 سالگی خوابیدن را شروع کنید، قرار ملاقات با یک پزشک را تنظیم کنید. خواب بعد از صحبت در زندگی ممکن است توسط یک وضعیت پزشکی اولیه ایجاد شود.شاید پزشکتان برای شما یک پلی سومنوگرافی یا تست خواب تجویز کند.

حرف زدن در خواب
حرف زدن در خواب

درمان حرف زدن در خواب

هیچ درمان شناخته شده ای برای صحبت در خواب وجود ندارد، اما یک متخصص خواب یا یک مرکز خواب می تواند به شما کمک کند تا وضعیت خود را کنترل کنید. دکتر متخصص خواب نیز می تواند کمک کند تا اطمینان حاصل کند که بدن شما نیاز به استراحت کافی داشته باشد.

اگر شریکی داشته باشید که با خوابیدن صحبت می کند، ممکن است مفید باشد که با یک متخصص در مورد نحوه مدیریت هر دو از نیازهای خواب خود صحبت کنید. برخی از مواردی که می خواهید امتحان کنید عبارتند از:

  • خواب در تخت یا اتاق های مختلف
  • داشتن شریک زندگی خود را به شاخه های گوش
  • با استفاده از دستگاه نویز سفید در اتاق خود، هر سخنرانی را غرق کنید

تغییرات شیوه زندگی مانند موارد زیر ممکن است به کنترل خواب شما کمک کند:

  • اجتناب از نوشیدن الکل
  • اجتناب از وعده های سنگین نزدیک به خواب
  • تنظیم یک برنامه منظم خواب با مراسم های شبانه برای متقاعد کردن مغز خود به خواب
حرف زدن در خواب
حرف زدن در خواب

چشم انداز

صحبت کردن خواب یک وضعیت بی ضرر است که در کودکان و مردان شایع تر است و ممکن است در دوره های خاصی در زندگی شما رخ دهد. این نیازی به درمان ندارد و اغلب زمان خوابیدن صحبت کردن به تنهایی حل خواهد شد. این می تواند یک وضعیت مزمن یا موقت باشد. همچنین ممکن است سالها طول بکشد و سپس مجددا باز شود.

با صحبت کردن با پزشک خود صحبت کنید که خواب شما یا همسرتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

حرف زدن در خواب
حرف زدن در خواب

محقق و مترجم : محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا