رایحه درمانی( آروما تراپی) برای خوابی بهتر و آرام تر

رایحه درمانی برای خوابی بهتر و آرام تر

دوستان عزیز سلام!

یک خواب خوب شبانه به شما کمک می کند تا هر روز احساسی خوب و راحتی در انجام کارها و عملکرد خود داشته باشید. چرا که بی خوابی موجب صدمات جبران ناپذیری بر روی سلامت فرد می شودو متأسفانه انگار در بسیاری از مردم، خواب انرژی بخش و احیا کننده از آنان گریزان و فراریست به گفته آکادمی پزشکی خواب در ایالات متحده، حدود یک نفر بین سه بزرگسال آمریکایی دچار بیخوابی (اینسومنیا) گاه به گاه یا کوتاه مدت می شوند، در حالی که 10٪ با بی خوابی مزمن مبارزه می کنند. با این که بسیاری از افراد برای خوابیدن و لحظه ایی بستن چشمانشان از  کمک  کننده های خواب (داروها و قرص ها ) تجویزی و نسخه دار استفاده میکنند  و میتوان گفت 4% مردم در امریکا از این روش استفاده میکنند،اما برخی دیگر ترجیح می دهند رویکرد های طبیعی تر برای فائق آمدن بر این عارضه ی خسته کننده و عجیب و غریب  داشته باشند.

اگر دلایل پزشکی برای بی خوابی خود ندارید، گام بعدی بررسی روتین و روال برنامه های شما برای خواب است.شاید شما عصرها و اواخر روز کافئین مصرف میکنید و یا اینکه ساعت های مدیدی سرتان در گوشی های هوشمند و تبلت و لپ تاپتان است. شاید اتاق خوابتان راحت و آرام بخش نیست و یا نور و صدا مانع از خواب می شود. ممکن است گرما و یا سرمای بیش از حد و یا تهویه اتاقتان عامل بی خوابی باشد .همه اینها علل رایج نخوابیدن است و به راحتی با عوض کردن عادات خواب و یا تغییر در اتاق خوابتان به خوابی خوب و شفا بخش نائل خواهید آمد.

اگر اختلالات خواب شما مربوط به محیط اطرافتان و یا عادت های خوابتان نباشد، میتوانید روش های طبیعی نظیر مصرف مکمل ها و ویتامین ها ، مواد معدنی و همچنین رایحه درمانی را برای خود در نظر بگیرید.  بعضی از رایج ترین روش ها برای درمان انواع اختلالات خواب عبارتند از یوگا یا مراقبه برای آرامش و استفاده از چای گیاهی یا رایحه درمانی (آروماتراپی) برای کمک به آرام کردن اعصاب و ایجاد خواب خوبی و آرام است.

رایحه درمانی
رایحه درمانی

 رایحه درمانی (آروماتراپی) چیست؟

رایحه درمانی یا همان آروماتراپی، که بر پایه استفاده از روغن های مختلف  و اسانس مشتق شده از گیاهان است،  قرن هاست  که برای درمان طیف گسترده ای از دلواپسی های سلامتی و  مشکلات جسمی مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که تحقیقات گسترده ای در مورد اثربخشی درمان های آروماتراپی تا کنون انجام نشده است،  اما بسیاری از مطالعات کوچک اثربخشی آن ها  را در کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب اثبات کرده اند، پس چراامتحانش نکنید؟ در این خصوص شما چیزی برای از دست دادن ندارید، تنها هزینه اش خرید یک بطری کوچک از روغن اسانس است،  که به راحتی در  عطاری ها و مغازه ها و یا فروشگاه های مواد سلامتی، بهداشتی مشابه پیدا کنید. به دنبال اسانس های ارگانیک، 100٪ خالص و بدون افزودنی های مصنوعی باشید. اگر مایل باشید می توانید روغن ها را برای ایجاد یک رایحه خوشایندتر  و با قدرت درمانی بالاتر ترکیب کنید .

رایحه درمانی
رایحه درمانی

چگونه از رایحه درمانی (آروماتراپی) میتوان بهره برد؟

اصول اولیه آروماتراپی آسان است .به سادگی با استنشاق میتوان از رایحه دلپذیر یک گل یا گیاه خاص بهره برد. و چگونگی پیچیده و خاصی ندارد اما روش های زیر همه موثر هستند:

  • بیشتر اسانس روغنها برای اعمال مستقیم آنها به پوستتان بسیار قوی هستند، اما می توانید با مخلوط کردن دو قطره روغن اسانس با مقدار کمی روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن بادام شیرین رقیق شان کنید. سپس می توانید مخلوط را قبل از خواب بر روی شقیقه، پیشانی و یا مچ دست خود بزنید.
  • پنبه  توپی را با روغن اسانس خود آغشته و مرطوب کرده ، سپس توپ پنبه را در داخل کوسن یا بالش خود  خود قرار بدهید.
  • قبل از خواب حمام آب گرم داشته باشید و چند قطره اسانس را به آب اضافه کنید. آب را قبل از ورود به وان قشنگ هم بزنید تا روغن همه جای وان به خوبی پخش شود.
  • چندین قطره اسانس روغنی را در دستگاه بخور یا رطوبت سازخود بریزید، اگر دستگاهتان دارای  مخزن روغن است انجا بچکانید. اگر دستگاه بخور ندارید،  یک diffuser  (دفیوزر یا پخش کننده ی رایحه) روغن حتما برای خود تهیه کنید.
  • روغن را مستقیما از بطری آن چند دقیقه قبل از خواب استنشاق کنید.
  • چند قطره روغن اسانس را در آب گرم مخلوط کنید، یک کیسه یا پارچه را با مخلوط مرطوب کنید، سپس پارچه ی مرطوب را روی پیشانی یا گردن خود قرار دهید.
  • یک اسپری بطری کوچک با نصف فنجان آب مقطر و 5 تا 10 قطره روغن اسانس مورد نیاز خود  اماده کرده و در محیط بپاشید، سپس قبل از خواب، ملحفه و تخت خود را با این محلول اسپری کنید.
رایحه درمانی
رایحه درمانی

چه رایحه هایی برای خوابیدن و آرامش بهتر است؟

رایحه درمانی (آروماتراپی) به مثابه محبوب ترین روش جایگزین برای تقویت خواب و آرامش بیشتر در کل تاریخ است. اینجا نگاهی به برخی از اسانس ها و رایحه های رایج معمول و پرکاربرد و تحقیقات در خصوص پیشینه ی آنها خواهیم داشت.
رایحه درمانی (آروماتراپی) می تواند راهی قدرتمند برای بهبود کیفیت خواب شما باشد. از زمان های قدیم،  از روغن هابه خاطر خواص درمانی شان نام می بردند، و در سال های اخیر بسیاری از اثرات مثبت آنها توسط  تحقیقات علمی حمایت می شوند.

به عنوان مثال، یک آزمایش کنترل شده در مورد چگونگی استفاده از کندر و چوب صندل به عنوان راهی امن برای تکمیل الگوهای خواب ، نشان داد که رایحه درمانی با این روغن ها  می تواند خستگی را کاهش دهد و کیفیت خواب را افزایش دهد.

در تحقیق دیگری، محققان تجزیه و تحلیل کردند که چگونه وانیل و کلمنتین باعث کاهش استرس می شوند. آنها اثرات فیزیکی که چگونه این رایحه ها علاوه بر تنش عضلانی ،بر بهبود خلق و خوی شماتاثیر میگذارند را اندازه گیری کردند.

حتی در دوران باستان، مصری ها برای تقویت رویاهای خود در طول خواب به دارچین و سرو متکی شدند. این شیوه ها امروزه  نیز استفاده می شود. مطالعاتی مانند ،مطالعه دانشگاه Northwestern، برای مثال، نشان می دهد که چگونه این عطر ها برای مغز شما هنگامی که خواب هستید مفید هستند.

رایحه های برای کمک به خواب تجزیه و تحلیل شده اند.  تحقیقات روش های کلیدی را به ما نشان می دهند که برای مثال، اسطوخودوس، لیمو، وانیل و گل سنبل الطیب می تواند کیفیت بهتر خواب را ارتقا دهد.

رایحه درمانی
رایحه درمانی

رایحه لاوندر یا اسطوخودوس

اسطوخدوس یکی از بهترین  روش های درمان های خانگی است که بیشترین تحقیقات در خصوص ان صورت گرفته . پس حالا ببینیم چگونه کار می کند: هنگامی که اسطوخودوس را استنشاق میکنید و درون ریه های خود می کشید ، مغز شما پاسخی برای سیستم عصبی می فرستد.

دانشمندان متوجه شده اند که چگونه ضربان قلب، فشار خون و حتی درجه حرارت پوستی  تغییر میکند پس از اینکه  داوطلبان، رایحه اسطوخودوس را تنفس میکنند. آنها نتیجه گرفتند که رایحه اسطوخودوس کسب آرامش را برای مردم آسان تر می کند.

 رایحه اسطوخودوس
رایحه اسطوخودوس

رایحه لیمو

دانشمندان همچنین در مورد اینکه چطور رایحه لیمو می تواند کمک کند شما مزایای دیگری، از جمله کاهش اضطراب را کسب کنید ، مورد بررسی قرار دادند. محققان اثرات رایحه درمانی را برای بیماران مبتلا به آلرژی نیز  بررسی کردند.

آنها نتیجه گرفتند که رایحه لیمو آلرژی را در افراد مبتلا به رینیت آلرژیک (آلرژی ورم مخاط بینی) چند ساله آرام می کند و به آنها خواب  آرام تری می دهد. همچنین نشان داده شده است که لیمو باعث کاهش بیخوابی می شود.

رایحه لیمو
رایحه لیمو

رایحه رز

شما ممکن است به کسی که دوست دارید گل رز بدهید، اما آیا در مورد مزایای رایحه درمانی  که می تواند به یک فرد بدهد چیزی میدانید؟ روغن رز را می توان حتی برای کاهش درد استفاده کرد. با توجه به فراوانی فنول های موجود در آن، افسردگی را درمان می کند و درد های جسمی را کاهش می دهد.

رایحه رز
رایحه رز

رایحه وانیل

وانیل، گزینه ی دیگری برای ایجاد محیط ایده آل خواب  است. همچنین به عنوان یک ماده ضد افسردگی عمل می کند و به شما  خوابی عمیق تر و آرام تر می بخشد.

اما مزیت های وانیل به همین جا ختم نمیشود محققان طی  بررسی مطالعات بر روی خلق و خوی دریافته اند که چگونه بویی خاص بر خلق اثر میگذارد. آنها متوجه شدند که رایحه وانیل موجب شادابی، خوشحالی و آرامش بیشتر  در مردم می شود.

این ها فقط چند تا از مزایا و روش های رایحه درمانی هستند که می توانند به شما در بهبود خواب کمک کند. همه رایحه های ذکر شده معتبر هستند، جایگزین های طبیعی برای چیزی هستند که شاید برای بدست آوردنش نیاز به نسخه داشته باشید.

رایحه وانیل
رایحه وانیل

رایحه بابونه

چای بابونه یک دمنوش شبانه کلاسیک است که او را به خاطر خواص القاء خوابش ستایش می کنند. اگر اهل خوردن دمنوش نیستید، می توانید با استفاده از روغن اسانس بابونه برای آرام کردن اعصاب و خواب بهتر، همان مزایا را دریافت کنید. به دنبال بابونه رومی باشید تا گونه ی آلمانی آن چرا که خواص آرامش بخشی بیشتری دارد.  بابونه یکی از معدود اسانس هاست که به اندازه کافی رقت دارد که نیاز به روغن حامل نداشته باشد و به تنهایی بتوان از آن برای مالیدن بر روی پوست استفاده کرد.

رایحه بابونه
رایحه بابونه

رایحه مرزنجوش

استفاده از مرزنجوش به مراتب فراتر از آشپزخانه گسترش می یابد. روغن تا حدودی بوی جنگل میدهد و برای ریلکس کردن بدن و آرامش ذهن بسیار عالیست و منجر به  حس خواب آلودگی و  داشتن خوابی عمیق می شود. مالیدن این روغن خوب (هنگامی که با روغن حامل مخلوط شده) برای آرتریت، آرتروز و دردهای عضلانی که مانع از خواب می شود بسیار موثر است.

رایحه مرزنجوش
رایحه مرزنجوش

رایحه ترنج

روغنی است که از تقطیر پوست نوعی از میوه های مرکبات  بدست می آید.و همان چیزی است که  به چای ارل گری آن عطر و رایحه و طعم متمایز را می دهد. رایحه مرکبات با عطر تازه کننده ایی که دارند موجب تضعیف اضطراب و افسردگی می شود و به کاهش درد های خفیف کمک می کند.

رایحه ترنج
رایحه ترنج

 رایحه یالانگ یالانگ

این گل عجیب و غریب یکی دیگر از موارد موثر در رایحه درمانی ( آروماتراپی)  است که به صورت یک  ماده آفرودزیاک (تقویت قدای جنسی) و برای کاهش بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد. این رایحه برای از بین بردن اضطراب و تحریک پذیری، به علاوه آرام سازی حس ها برای داشتن خوابی راحت و آرام  کاربرد دارد.

رایحه یالانگ یالانگ
رایحه یالانگ یالانگ

رایحه گل والرین (سنبل الطیب)

والرین یا سنبل الطیب برای قرن هاست که برای از بین بردن خلق و خوی بد، آرامش حواس و خواب آرام به کار برده می شود. ماده ی بسیار موثری است، اما متأسفانه، بسیاری از مردم عطر  آن را ناخوشایند میدانند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، روغن سنبل الطیب را با اسطوخدوس مخلوط کنید تا  رایحه آن را در حالی که قابلیت اثر گذاری اش را دو چندان میکنید ، پنهان کنید.

رایحه والرین
رایحه والرین

 رایحه جونیپور

رایحه جونیپور باعث  می شود شما  ریلکس کنید و  تنش  های عضلانی را برطرف میکند. ماساژ چند قطره  از آن در روغن حامل بر روی قفسه سینه، پا و گردن قبل از خواب  بسیار موثر است.  رایحه ی اسانس توت جونیپور شما را قادر می سازد سریع تر بخوابید و مانع از مسابقه ذهنی یا بی قراری می شود و شما را برای یک خواب  آرام  تسکین میدهد.

رایحه جونیپور
رایحه جونیپور

رایحه چوب صندل

این رایحه ی سکسی، عجیب و غریب و مرموز،  که از روغن پوست درخت Santalum ب گرفته شده است ، هزاران سال است که  کاربرد دارد.رایحه چوب صندل نه تنها برای خوشبو کردن و بخور دادن، بلکه برای درمان بی خوابی، از بین بردن استرس، بهبود خلق و خو و افزایش میل جنسی استفاده می شده است. این  رایحه مخصوصا برای افرادی که ابتدا به خواب می روند اما در طول شب بر اثر بیدار شدن های مکرر آزار میبینند بسیار موثر است.

رایحه چوب صندل
رایحه چوب صندل

رایحه گرانیوم (گل شمعدانی)

عصاره گل شمعدانی به عنوان یک ماده ضد افسردگی عمل می کند، چیزی که برای درمان بیخوابی ( اینسامنیا) مهم است چرا که تمایل به چسبیدن و تصرف کردن ریشه های استرس دارد. علاوه بر این، متمایل به ایجاد احساسات منفی و تحریک پذیری به دلیل عدم خواب است. سطح محرومیت و کمبود خواب، در دوره های طولانی ،  باعث افزایش سطح احساسات منفی آمیخته شده و در نتیجه  به ایجاد افسردگی می انجامد.
با این رایحه شما را تنها میگذاریم که از استراحت و یک خواب راحت لذت ببرید.

رایحه گل شمعدانی
رایحه گل شمعدانی

رایحه جاسمین (یاس)

عطر و بوی هیپنوتیزم کننده عصاره گل  جاسمین (یاس) می تواند منافع عاشقانه تان را به هم بزند، اما اگر در ذهنتان شریکی نداشته باشید، گفته شده است که عطر مست کننده ی آن ، آرام بخش اعصاب، آرامش بخش ذهن و تسکین دهنده ی اضطراب و افسردگی است.

رایحه جاسمین (یاس)
رایحه جاسمین (یاس)

 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با دکتر متخصص اختلالات خواب به کلینیک بهرست تماس بگیرید.

 

روز و شبتان خوش!

محقق و مترجم: محجوبه فاموری

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا