آیا چرت زدن در طول روز بر خواب شبانه ما تاثیر می گذارد؟!

برای این که چرت روزانه نتواند خواب شبانه تان را دستخوش تغییر قرار دهد، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و از تک تک گام های آن پیروی کنید.

0 671

علی رغم این واقعیت که چرت زدن در سایر فرهنگ های سراسر جهان، رایج و معمول است، اما در ایالات متحده این فعالیت از محبوبیت کمتری برخوردار است. با این وجود، یک نظرسنجی ملی نشان می دهد که از هر سه آمریکایی، 1 نفر به طور مرتب چرت روزانه دارد. اگر بعد از ظهر احساس خستگی می کنید یا کسل هستید، ممکن است به این فکر کنید که کمی چرت بزنید، اما نگرانی اینجا است که آیا خوابیدن در روز ممکن است بر روی توانایی شما در خواب شبانه تاثیر بگذارد؟ حقیقت این است که اکثر انسان ها در اواسط بعد از ظهر، کمی احساس خستگی می کنند و طبیعی است که ریتم طبیعی شبانه روزی بین ساعات 1 تا 3 بعد از ظهر افت پیدا کند. در نتیجه این احساس خواب آلودگی، ممکن است یک چرت کوتاه در بعد از ظهر بزنید که این امر نمی تواند خواب شبانه هفت تا نه ساعته شما را مختل سازد. برای این که چرت روزانه نتواند خواب شبانه تان را دستخوش تغییر قرار دهد، توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و از تک تک گام های آن پیروی کنید.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

 

گام 1: حواس تان به ساعت باشد

ریتم شبانه روزی
تنظیم ساعت

چرت زدن در زمان نامناسبی از روز ممکن است اثرات منفی در پی داشته باشد. به عنوان مثال، بیدار شدن در نزدیکی زمان شام، برنامه زمانی خواب شما را به طور کامل برهم می زند، زیرا زمانی که احساس خستگی نداشته باشید، استراحت کردن دشوار است. خوشبختانه، یک نقطه شیرین زمانی وجود دارد: بهترین زمان برای چرت زدن روزانه پس از ناهار، بین ساعات 2 تا 3 بعد از ظهر، هنگامی که انرژی بدن به طور طبیعی شروع به افت می کند، است.

 

گام 2: مختصر و مفید باشد

نارکولپسی
چرت کوتاه روزانه

اگر خواب روزانه، یک کمی برای شما مفید باشد، شاید هر چه بیشتر شود بهتر هم باشد، درست است؟ خیر، به هیچ وجه اینطور نیست. چرت زدن برای یک ساعت یا بیشتر، در طول یک روز بسیار بیش از حد محسوب می شود و به احتمال زیاد برای تان مشکلات شبانه به وجود می آورد. مدت زمان مناسب برای چرت زدن حدود 20 دقیقه است. این خواب کوتاه شما را در حالت غیر REM یا سبک ترین مرحله خواب قرار می دهد. اگر مدت زمان بیشتری را سپری کنید، به یک مرحله عمیق تر خواب وارد می شوید و ممکن است با احساس هوشیاری کمتری حتی نسبت به قبل از خواب تان بیدار شوید.

 

گام 3: محیط مناسب را انتخاب کنید

بی خوابی
اهمیت محیط خواب

هنگامی که آماده یک چرت کوتاه هستید، مطمئن شوید جایی که انتخاب می کنید، خواب خوب و مساعدی را برای تان فراهم می کند. محیط ایده آل برای چرت زدن جایی است که دمای مناسب، نور محدود و حداقل سر و صدا را داشته باشد. چنانچه در سفر به سر می برید، صرف نظر از جایی که هستید، از هدفون های مسدود کننده سر و صدا استفاده کنید و یک عینک خواب برای کمک به حفظ آرامش خود به همراه داشته باشید.

 

گام 4: محدود کردن کافئین

قهوه
مصرف کافئین

اگر در بعد از ظهر احساس خستگی می کنید، ممکن است وسوسه انگیز باشد که یک فنجان کافه لاته یا چای برای خود تهیه کنید. اما مصرف کافئین بیش از حد در اواخر روز می تواند توانایی شما برای به خواب رفتن در شب را مختل سازد. مصرف یک یا دو فنجان قهوه در صبح خوب است، اما به محض این که بعد از ظهر فرا می رسد، بهتر است برای راه اندازی مجدد موتورتان و شارژ انرژی تان حدود 20 دقیقه چرت بزنید.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

چنانچه از بی خوابی و سایر اختلالات خواب رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس بگیرید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع منبع
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x