آیا خستگی و خواب آلودگی روزانه به معنای نیاز به خواب شبانه بیشتر است؟

خواب آلودگی روزانه و خستگی از علت تا درمان

خستگی و خواب آلودگی در طی روز
علت خستگی و خواب آلودگی روزانه

کمبود خواب به طور معمول منجر به بروز خستگی می شود و اگر هر شب کمتر از 7 ساعت خواب شبانه داشته باشید، اولین گامی که برای غلبه بر خستگی روزانه باید بردارید، برنامه ریزی برای یک خواب 7 تا 9 ساعته توصیه شده از سوی متخصصین است.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

اما اگر خواب کافی دریافت می کنید و همچنان احساس خستگی می کنید چه؟ در این صورت ممکن است به یکی از اختلالات زمینه ای زیر دچار شده باشید:

 

آپنه خواب و خستگی روزانه

اختلالات خواب
خروپف و آپنه خواب

این اختلال اغلب با علائمی چون خروپف بیش از حد، با صدای بسیار بلند و ایجاد وقفه در تنفس شناخته می شود، اما افراد مبتلا به آپنه خواب نیز ممکن است دچار خستگی روزانه شوند. این امر به این دلیل است که وقفه های تنفسی در طول شب می تواند خواب را مختل کرده و کار را برای استراحت مورد نیاز بدن تان دشوار سازد.

چنانچه مشکوک به آپنه خواب هستید، با یک متخصص خواب مشورت کنید. در صورتی که این وضعیت درمان نشده رها شود، می تواند منجر به افزایش احتمال بیماری های قلبی، دیابت و سایر مشکلات و بیماری ها شود. تغییر در سبک زندگی و همچنین درمان هایی مانند استفاده از دستگاه CPAP می تواند آپنه خواب را به طور چشمگیری تسکین دهد و به شما کمک کند که احساس آرامش و آسایش بیشتری در طول روز داشته باشید.

 

نارکولپسی (حمله خواب) و خواب آلودگی طی روز

نارکولپسی
نارکولپسی

افرادی که به طور مرتب خواب خوبی در شب دارند نیز می توانند به خستگی و خواب آلودگی در طول روز دچار شوند. این گونه افراد ممکن است به نارکولپسی یا حمله خواب مبتلا باشند .

این وضعیت، ناشی از فقدان یک ماده شیمیایی در مغز به نام هیپوکتین است که چرخه های خواب تان را تنظیم می کند و موجب هوشیار نگه داشتن شما می گردد. افرادی که به نارکولپسی مبتلا هستند نیز به خواب غیر منتظره و ناگهانی در طول روز تمایل دارند و ممکن است دچار توهم نیز شوند. با وجودی که هیچ درمان خاصی برای این اختلال وجود ندارد، اما مصرف داروی خواب آور می تواند علائم آن را تا حد چشمگیری بهبود بخشد و موجب شود احساس خستگی و خواب آلودگی کمتری در طول روز کنید.

 

خواب آلودگی روزانه – سایر علل

عوارض جانبی کمبود خواب
خواب آلودگی روزانه

اگر متخصص خواب تان آپنه خواب، نارکولپسی و عوامل دیگری که می تواند منجر به خستگی روزانه تان (مانند اختلالات روانی یا مصرف داروهای خاص) شوند را رد کند، ممکن است این وضعیت را خواب آلودگی روزانه تشخیص و در نظر بگیرد. بهترین راه برای مقابله با این اختلال، کشف علت اصلی آن است، که ممکن است با تنظیم برنامه خواب، تغییر محیط خواب و یا حتی یادگیری برخی از تکنیک های مدیریت استرس اصلاح شود.

پزشک تان همچنین ممکن است پیشنهاد کند که در طول روز چرت کوتاهی بزنید، از مصرف الکل خودداری کنید و اقداماتی که موجب خواب آلودگی تان می شود را تغییر دهید. از سوی دیگر، مصرف داروهای خاص نیز می تواند مفید باشد.

پزشک تان ممکن است داروهایی که مواد شیمیایی در مغز را تغییر می دهند یا سایر داروهایی که به عنوان محرک برای هوشیار نگه داشتن شما عمل می کنند را برای تان تجویز کند. قبل از شروع هر دارو، مطمئن شوید که پزشک تان اطلاعات کاملی از سلامتی تان دارد تا بتوانید بهترین تصمیم را با یکدیگر اتخاذ نمایید.

تست سنجش خواب آلودگی در طول روز (MSLT) چیست و چه کاربردی دارد؟ + فیلم

چنانچه بر اساس علائم فکر می کنید خستگی و خواب آلودگی روزانه تان ممکن است از یکی از این اختلالات نشات گرفته باشد، همین امروز جهت مشاوره با کلینیک بهرست تماس حاصل فرمایید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا