چرا شب ها هنگام خواب دندان قروچه میکنیم؟

همه چیز درباره ی دندان قروچه یا براکسیسم

دوستان عزیز سلام!

اکثر مردم احتمالا گاه به گاه دندان قروچه میکنند ، به این حالت در علم پزشکی براکسیسم یا بروکسیسم میگویند،  اصولا باعث آسیب نمی شود، اما هنگامی که دندان قروچه به صورت منظم رخ می دهد، دندان ها می توانند آسیب ببینند و سایر عوارض بهداشتی دهان نیز می توانند بروز کنند.

 

 دندان قروچه (براکسیسم)چیست؟

دندان قروچه در خواب، همچنین به عنوان ساییدن دندان  نیز شناخته می شود، براکسیسم واژه ی پزشکی این حرکت برای ساییدن یا فشردن دندان ها در طول خواب است. یک نوع اختلال حرکتی که در طول خواب اتفاق می افتد و یک بیماری شایع است.

نظرسنجی ها برآورد می کنند که 8 درصد بزرگسالان دندان های خود را در شبانه روز به هم می سایند.  یک مطالعه نشان می دهد که بیش از یک سوم والدین علائم بروکسیسم را در کودکان خود گزارش می دهند.

اگر چه علل بروکسیسم ناشناخته است، اما یک مطالعه آن را با عواملی مانند اضطراب، استرس، مصرف الکل، مصرف سیگار، کافئین، آپنه خواب، خروپف و خستگی مرتبط می کند. مهمتر از همه،  اما در اکثر موارد عوامل روانپزشکی یا روانشناختی نقشی ندارند. استفاده از داروهای خاص، از جمله آمفتامین، همچنین با بروز بخش هایی از براکسیسم همراه است. آپنه خواب نیز ممکن است به براکسیسم خواب مربوط باشد و شواهد نشان می دهد که درمان آپنه خواب می تواند به کاهش براکسیسم خواب کمک کند.

دندان قروچه در خواب
دندان قروچه در خواب

چرا مردم دندان قروچه می کنند؟

اگر چه دندان قروچه می تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد، اما اغلبا هنگامی که در طول خواب اتفاق می افتد ،احتمالا ناشی ازیک گاز گرفتن غیر طبیعی یا دندان گمشده یا کج شده است. همچنین می تواند ناشی از  یکی از اختلالات خواب مانند آپنه خواب باشد.

1-مقابله با دندان قروچه

دندان قروچه کردن در شب گاهی اوقات با استرس روزانه ارتباط دارد. برای تسکین علائم، سعی کنید در ساعت های قبل از به رختخواب رفتن ، میزان استرس خود را کاهش دهید و  روند آرامش بخش طور منظم خواب ببنده باشید. همچنین مهم است که یک محیط خوابی، راحت، تاریک و آرام ایجاد کنید و همچنین موارد مرتبط با کار مانند کامپیوتر و گوشی و تبلت و لپ تاپ را از اتاق خواب  خود دور نگه دارید. دندانقروچه در هنگام خواب نیز ممکن است با به پشت خوابیدن ارتباط داشته باشد. سعی کنید به پهلو یا روی شکم برای سهولت بخشیدن علائم و نشانه ها بخوابید. در نهایت،سعی کنید که خواب عمومی خوب و کاملی دریافت کنید و ورزش به طور منظم انجام بدهید. کمبود خواب باعث افزایش استرس و تشدید دندان قروچه کردن می شود.

اگر شما یا فردی از نزدیکانتان علائم براکسیسم را از خود نشان می دهید،  مهم است که علائم را در نظر بگیرید و در خصوص آنها اقداماتی صورت بدید قبل از اینکه آسیب دائمی به دندان هایتان وارد شود. در صورت امکان، به یک پزشک متخصص خواب مراجعه کنید ؛ در غیر این صورت،  با دندانپزشک خود مشورت کنید .

در خصوص این علائم در کودکان،  علاوه بر کمک گرفتن از دندان پزشک باید با متخصص اطفال مشورت کنید. بزرگسالان بهتر است با متخصص  اختلالات خواب یا مشاوران و روان شناسانی که می توانند به آموزش تکنیک های کاهش تنش و استرس کمک کنند مراجعه کنند.

مقابله با دندان قروچه
مقابله با دندان قروچه

2-نشانه های دندان قروچه

علائم براکسیسم خواب عبارتند از:

  • ساییدگی دندان ها 
  • سردرد
  • گوش درد 
  • درد در لثه، دندان ها، فک و صورت

افراد مبتلا به براکسیسم خواب ( دندان قروچه ) نیز می توانند از سردرد، درد گوش، درد فک، اختلالات مفصلی فک و دندان های آسیب دیده رنج ببرند. براکسیسم خواب نیز ممکن است با دیگر شرایط پزشکی ارتباط داشته باشد و بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. اگر احساس می کنید که ممکن است از براکسیسم خواب رنج بکشید، با پزشک خود در مورد راه های درمان آن صحبت کنید و  ببینید روش های درمان و مقابله با آن چیست.

 علائم دندان قروچه
علائم دندان قروچه

3- درمان دندان قروچه

اغلب، به حداقل رساندن استرس می تواند علائم بروکسیسم خواب را در میان بزرگسالان کاهش دهد و علائم اغلب در کودکان خود خود را از دست می دهند. برای درمان  دندان قروچه پایا و ماندگار، یک دندانپزشک ممکن است یک وسیله دهانی پلاستیکی نرم برای محافظت از دندان ها تجویز کند.  همچنین درمان های خودگردان، مانند تمرینات هم تراز سازی فک، ممکن است کمک کند.

دارو برای درمان دندان قروچه 

به طور کلی، داروها برای درمان دندان قروچه (براکسیسم) بسیار مؤثر نیستند و برای تعیین اثربخشی آن ها، تحقیقات بیشتری لازم است. داروهایی که ممکن است برای براکسیسم استفاده شوند عبارتند از:

 

  • آرام بخش های عضلانی : در بعضی موارد، ممکن است پزشک از شما بخواهد کمی از قبل از خواب این قرص را مصرف کنید.
  • تزریق بوتاکس : تزریق بوتاکس که یک نوع سم بوتولینوم است  ممکن است به افرادی که دارای  دندان قروچه (براکسیسم) شدید هستند و به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند، کمک کند.
  • داروی اضطراب یا استرس:  پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب کوتاه مدت برای کمک به مقابله با استرس و سایر مسائل احساسی که ممکن است باعث دندان قروچه کردن شما شود را توصیه و تجویز کند.

     درمان دندان قروچه
    درمان دندان قروچه

ارجاع:

اگر براکسیسم با خواب ارتباط داشته باشد، ممکن است پزشک یک متخصص خواب را به شما معرفی کند. متخصص خواب میتواند آزمایش های بیشتری انجام دهد، مانند تست خواب برای دندان قروچه و تعیین بیماری های دیگر مانند آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب.
اگر اضطراب یا سایر مسائل روانشناختی مربوط به دندان قروچه باشد، ممکن است به روان پزشک یا مشاور ارجاع داده شوید.

 

چطور می توانم دریابم که دندان قروچه میکنم؟

از آنجا که دندان قروچه اغلب در طول خواب اتفاق می افتد، اکثر مردم آگاه نیستند که آنها دندان های خود را فشار میدهند.  با این وجود، سردردهای دائمی یا سردردهای شدید هنگام بیدار شدن از خواب میتواند نشانه ای از علائم براکسیسم باشد. اکثر مردم عموما توسط یکی از عزیزانشان متوجه دندان قروچه کردن خود هنگام شب  و در طول خواب می شوند.

اگر فکر می کنید ممکن است دندان قروچه کنید، با دندان پزشک خود صحبت کنید. دندان پزشک دهان و فک شما را برای علائم براکسیسم، مانند حساسیت فک و سایش بیش از حد روی دندان ها ، بررسی کند.

دندان قروچه
دندان قروچه

چرا دندان قروچه آسیب می زند؟

در بعضی موارد، دندان قروچه مزمن ممکن است باعث شکستگی، سست  وشل شدن یا از بین رفتن دندان ها شود. دندان قروچه مزمن ممکن است دندان ها را به سمت افتادن از بیخ وبن برساند. هنگامی که این حوادث اتفاق می افتد، پل دندان ، تاج دندان، کانال های ریشه، ایمپلنت ها ممکن است نیاز به  پروتز های جزئی و در بعضی موارد نیاز به پروتز های کامل پیدا کنند.

نه تنها دندان قروچه سنگین ، منجر به از دست رفتن دندان می شود، بلکه می تواند فک را نیز تحت تاثیر قرار دهد،  سبب ایجاد و یا بدتر شدن دندان های پرمولر بر روی مفصل گيجگاهی فکی شده و حتی ظاهر چهره شما را تغییر می دهد.

چه کاری می توانم برای متوقف کردن دندان قروچه هایم  بکنم؟

دندانپزشک شما می تواند به وسیله ایی مناسب شما بسازد که مانند  محافظ در دهان  شما قرار میگیرد و باعث می شود  دندان هایتان در هنگام خواب ساییده نشده و دندان قروچه نکنید.

اگر استرس عاملی هست که باعث می شود شما دندان قروچه کنید، پس بهتر است با دندان پزشک یا پزشک معالجتان در خصوص  گزینه هایی به کاهش استرس شمل کمک میکنند صحبت کنید. در میان تمامی گزینه هایی که وجود دارد اگر مایل بودید  میتوانید به این موارد که ذکر میکنیم عمل کنید. برای مثال در جلسات رایزنی و مشاوره در خصوص استرس حضور پیدا کنید، یک برنامه ورزشی را شروع کنید،  به یک پزشک درمانگر  مراجعه کنید و یا  بخواهید که نسخه ایی برای قرص های آرامبخش عضلات برایتان تجویز کنند .

اگر اختلال خواب باعث دندان قروچه شود، درمان آن ممکن است عادت ساییدن و دنادن قروچه کردن  را کاهش یا حذف کند.

موارد دیگری که برای جلوگیری از دندان  قروچه کردن کمک کننده هستند عبارتند از:

  • اجتناب از  مصرف غذا یا نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند مانند نوشابه کولا، شکلات و قهوه .
  • اجتناب از مصرف الکل  چرا که دندان قروچه پس از مصرف الکل تشدید می شود.
  • از جویدن مداد و خودکار و هر چیزی که خوراکی نیست اجتناب کنید از جویدن آدامس  نیز اجتناب کنید زیرا این امکان را می دهد که عضلات فکتان بیشتر مورد استفاده قرار گیرند و باعث می شود که دندان هایتان بیشتر ساییده و آسیب ببیند.
  • خودتات را به نحوی تعلیم دهید که دندان هایتان را نسابید و دندان قروچه نکنید.  اگر حس کردید  که در طول روز تمایل دارید که دندان هایتان   روی هم فشار داده و بسایید ، نوک زبان خود را بین دندان ها قرار دهید. این حرکت عضلات فک راتعلیم میدهد که استراحت کرده و ریلکس شود.
  • شب ها با قرار دادن یک حوله یا پارچه گرم روی صورتتان روی گونه و روبروی لاله ی گوش عضلات فک خود را آرام کنید.
درمان دندان قروچه
درمان دندان قروچه

آیا بچه ها دندان قروچه می کنند؟

مشکل دندان قروچه کردن محدود به بزرگسالان نیست. تقریبا 15 تا 33 درصد کودکان دندان هایشان را می سایند. كودكانی كه دندان قروچه میکنند معمولا  راس دو زمان  تمایل به این کار پیدا میکنند.

  • 1-زمانی كه  در کودکی دندان های شیریشان در می آیند.
  • 2-زمانی كه دندان های دائمی آنها پدیدار می شوند.

بیشتر  آنها عادت دندان قروچه کردن  را  پس از این که این دو سری دندان کامل شدند از یاد بردند.

اغلب کودکان  بیشتر در ساعات خواب دندان قروچه میکنند تا در ساعت های بیداری شان.  هیچکس دقیقا نمی داند که چرا کودکان دندان قروچه میکنند، اما ملاحظات شامل مواردی نظیر داشتن دندان های نامناسب و یا تماس نامنظم بین دندان های بالا و پایین، بیماری ها و سایر شرایط پزشکی (مانند کمبود تغذیه، کرمک، آلرژی، اختلالات غدد درون ریز) و عوامل روانی مانند اضطراب و استرس می شود.

دندان قروچه در  کودکان به ندرت باعث مشکلات می شود. با این حال، دندان قروچه می تواند  باعث فک درد، سردرد، ساییدگی در دندان ها و دندان های پرمولر بر روی مفصل گيجگاهی فکی ایجاد کند. اگر دندان کودک شما دچار پوسیده شدن است یا فرزندتان از حساسیت دندان یا دندان درد شکایت کرد حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

دندان قروچه در کودکان
دندان قروچه در کودکان

راهنمایی های خاص برای کمک  به پیشگیری کودکان از دندان قروچه کردن عبارتند از:

  • استرس فرزندتان را خصوصا قبل از خواب کاهش دهید
  • ماساژ و  تمرین های کششی  برای آرام کردن ماهیچه ها را امتحان کنید
  • اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی کودک شما دارای مقادیر زیادی آب است.دهیدراته شدن و از دست دادن آب بدن ممکن است به دندان قروچه کردن مرتبط باشد.
  • اگر  دندان قروچه کردن فرزندتان به نحوی است که باعث خرد شدن دندان ها میشود از دندان پزشکتان بخواهید که دندان های او را بررسی و کنترل کند.

مداخله نکردن معمولا برای کودکان پیش دبستانی درست است. با این حال،  برای کودکان بزرگتر ممکن است تاج های موقت دندان یا سایر روش ها مانند محافظ شبانه دهان برای جلوگیری ازدندان قروچه کردن نیاز باشد.

دندان قروچه در بزرگسالان
دندان قروچه در بزرگسالان

مترجم و محقق: محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا