مهمترین علت درد قفسه سینه چیست؟!

ابتلا به بیماری ها و شرایط پزشکی، جزء لاینفک سنین بزرگسالی محسوب می شوند و مادامی که سن مان افزایش می یابد، ابتلا به آن ها به طور فزاینده ای طبیعی است.

فرقی ندارد که تا چه حد سرسخت یا صبور باشید؛ درد قفسه سینه یکی از آن درد هایی است که هر کسی را به وحشت می اندازد. به راستی که این نوع درد به هیچ وجه خوب نیست و همیشه توجه ما را به خود جلب می کند. متأسفانه علت درد قفسه سینه در اغلب موارد ابهام آلود به نظر می رسد، مانند آپنه خواب.

اگر هر دوی این موارد در شما وجود دارد، ممکن است شنیدن این که این دو وضعیت پزشکی با یکدیگر مرتبط هستند باعث شود از تعجب شاخ در بیاورید.

 

آیا آپنه خواب باعث درد قفسه سینه می شود؟

علت درد قفسه سینه
علت درد قفسه سینه

اولین اقدامی که جهت تشخیص علت درد قفسه سینه باید انجام دهید این است: مراجعه به پزشک، همین حالا! درد قفسه سینه یک چراغ قرمز بزرگ پر است که به شما هشدار می دهد باید هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید. حتما لازم است اطمینان حاصل کنید که درد قفسه سینه هیچ ارتباطی با قلب شما ندارد. هنگامی که عامل قلبی رد شد، با خیالی آسوده می توانیم شروع به بررسی ارتباط بین آپنه خواب و درد قفسه سینه کنیم.

به طور خلاصه، آپنه خواب انسدادی به کمبود مکرر و آنی اکسیژن کافی در طول خواب اطلاق می گردد. زنجیره ای از عوامل باعث می شود که عضلات گلو شل شوند و راه هوایی را تنگ و باریک یا گاها مسدود کنند که مغز تان این حالت را خفگی در نظر می گیرد و باعث می شود به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید.

این الگوی خواب، صدها بار در طول شب تکرار می شود و می تواند به طور جدی موجب محرومیت از خواب شود که به معنای واقعی بدن و ذهن شما را خسته می کند.

از سوی دیگر، تشخیص علت دقیق درد قفسه سینه کمی دشوار است. برخی از علل اولیه عبارتند از:

  • ریفلاکس اسیدی
  • مشکلات مثانه
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات گلو
  • ذات الریه

یکی از این شرایطی که به طور خاص موجب بروز این درد می شود، زمانی است که آپنه خواب و درد قفسه سینه در کنار یکدیگر ایجاد شده باشند.

 

چرا آپنه خواب باعث درد قفسه سینه می شود؟

علت درد قفسه سینه
ارتباط آپنه خواب با درد قفسه سینه

دو دلیل اصلی وجود دارد که آپنه خواب ممکن است موجب درد قفسه سینه شود. اولین علت ریفلاکس اسید است. به نظر می رسد هر دوی این شرایط با یکدیگر مرتبط باشند. علت اصلی روشن نیست، اما درد تیر کشنده یا ضربان دار ناشی از ریفلاکس اسیدی ممکن است به سادگی با یک بیماری قلبی اشتباه گرفته شود.

دلیل دوم ممکن است به علت سهل انگاری باشد. اگر از دستگاه CPAP استفاده می کنید، ممکن است تنظیمات مناسب دستگاه را فراموش کنید. فشار هوا از طریق ماسک ممکن است بیش از حد بالا باشد و به شما اجازه ندهد که به طور صحیح بازدم داشته باشید. این امر موجب فشار روی ریه ها و عضلات قفسه سینه می شود. خوشبختانه راه حل این مورد پیچیده نیست.

CPAP (سی پَپ) دستگاهی است که از یک جریان ثابت هوا استفاده می کند تا به آرامی راه های هوایی شما را در طول شب باز نگه دارد تا بتوانید به راحتی نفس بکشید. شما با یک ماسک دارای یک شلنگ که به یک دستگاه متصل شده است، خواهید خوابید. ممکن است بسته به نوع درمان و نیازهای فردی تان، ماسک ها و دستگاه ها متفاوت باشند. CPAP در خط مقدم درمان آپنه انسدادی خواب قرار دارد و به همه افراد مبتلا به آپنه خواب توصیه می شود.

ریفلاکس اسیدی هم به اندازه کافی برای درمان آسان است. در این مواقع، پزشک تان باید داروهای مسدود کننده اسید یا داروهای دیگر را برای تان تجویز کند تا به شما کمک کند و برخی تغییرات غذایی که ممکن است احتمال وقوع این بیماری را کاهش دهد، در دستور پروسه درمان قرار دهد.

اگر درد ناشی از دستگاه CPAP تان باشد، باید تنظیمات EPR یا فشار رمپ را تنظیم کنید یا تغییر دهید. جهت حصول اطمینان بیشتر توصیه می شود با یک دکتر گوش، حلق و بینی یا یک متخصص اختلالات خواب مشورت کنید.

 

تشخیص آپنه خواب

ملاقات با پزشک

یک متخصص مجرب در زمینه اختلالات خواب به راحتی می تواند توسط انجام تست خواب در کلینیک، از ابتلای شما به آپنه خواب مطلع شود. چنین پزشکی در زمینه تشخیص و درمان آپنه خواب آموزش های لازم را دیده است.

پزشک باید علائم و نشانه ها را در شما بشناسد و یا اینکه تشخیص دهد آیا این علائم از هنگامی شروع شد که اضافه وزن پیدا کردید یا ورزش را متوقف ساختید. اگر می توانید، از همکلاسی، هم اتاقی یا یکی از اعضای خانواده خود که تا به حال صدای بلند خروپف یا تولید صدای خفگی و نفس نفس شما را حین خواب شنیده اند، بخواهید همراه شما به کلینیک بیاید.

ممکن است لازم باشد به مدت 2 هفته، خواب خود را در دفترچه یادداشتی ثبت کنید. این یادداشت ها باید شامل اطلاعاتی درباره زمانی که هر شب به رختخواب می روید، زمانی که هر روز صبح بیدار می شوید و این که چند بار در طول شب از خواب بیدار می شوید، باشد. این امر به پزشک تان کمک خواهد کرد تا الگوهای خواب شما را بررسی کند که می تواند حاوی نکاتی درباره نحوه تشخیص و اصلاح مشکل خواب شما باشد.

یک متخصص خواب خوب همچنین سعی خواهد کرد تا تعیین کند آیا عامل دیگری وجود دارد که موجب بروز مشکلات خواب در شما یا ایجاد علائم بدتر شده است یا خیر. این عوامل عبارتند از:

  • یک اختلال خواب دیگر
  • یک وضعیت پزشکی
  • مصرف دارو
  • یک اختلال در حوزه سلامت روان
  • سوء مصرف مواد

 

ارزیابی خواب

ممکن است قبل از این که پزشک تان، وجود آپنه خواب در شما را تشخیص دهد، ارزیابی عینی خواب تان لازم و ضروری باشد. گزینه های این ارزیابی عبارتند از:

تست خواب در کلینیک

بهترین کلینیک تست خواب
بهترین کلینیک تست خواب

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسور ها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. پزشکان اغلب انجام تست خواب را در موارد پیچیده تر توصیه می کنند. معمولا انجام تست خواب در کلینیک، گزینه گران تری محسوب می شود. اما به طور دقیقی علل و عوامل آپنه خواب را در شما تشخیص می دهد و به فرایند درمان کمک شایانی می کند. تست خواب شبانه همچنین اطلاعات کامل تری در مورد خواب تان در اختیار پزشک متخصص تان قرار می دهد.

تست آپنه خواب در خانه

تست خواب
تست آپنه خواب در خانه

برخی از بیماران با عوامل خطر بالا برای آپنه انسدادی خواب و سایر اختلالات پزشکی ممکن است کاندید مناسبی برای آزمون آپنه خواب در خانه باشند. این نوع تست خواب به شما این امکان را می دهد تا در حالی که یک مانیتور کوچک حین خواب، اطلاعات تان را جمع آوری می کند، به راحتی در خانه خود بخوابید. تجهیزات این تست متفاوت است و از آن چه که در تست خواب در کلینیک استفاده می شود، پیچیدگی کمتری دارد. کارکنان کلینیک خواب به شما نشان خواهند داد که چگونه دستگاه و تجهیزات آن را به خود وصل کنید. پس از انجام تست آپنه خواب در خانه، می توانید دستگاه را به مرکز خواب ببرید یا آن را با پست ارسال کنید.

سایر برنامه های دیگر و دستگاه های ارزیابی خواب ممکن است ادعا کنند که قادر به تشخیص آپنه خواب می باشند. اما نتایج آن ها ممکن است غیر قابل اعتماد باشد. حتما پیش از تهیه و استفاده از دستگاه های ارزیابی خواب، در خصوص آن با متخصص خود بحث و گفتگو کنید.

پس از تست خواب در کلینیک یا تست آپنه خواب در منزل، جهت بحث در مورد نتایج آن، یک قرار ملاقات با پزشک تان تنظیم کنید. چنانچه آپنه خواب در شما تشخیص داده شد، پزشک تان گزینه های درمانی مناسب را با شما در میان می گذارد.

دوست عزیز، چنانچه از آپنه خواب و درد قفسه سینه رنج می برید، و نگران این موضوع هستید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا