آیا تنها علامت بی خوابی (اینسومنیا)، سخت به خواب رفتن است؟!

درمان بی خوابی با درمان رفتاری شناختی (CBT)
درمان بی خوابی

همه افراد هنگامی که خواب به چشم شان نیاید از این که شب ها در جای خود غلت بخورند و کلنجار بروند تا به خواب روند، هراس دارند. این مشکل بیش از آنچه تصورش را کنید شایع است: به طور تقریبی 30% بزرگسالان، نوعی اختلال خواب را در زندگی خود تجربه می کنند.

اگر شما هم جزء این آمار هستید، ممکن است گیج شوید که مشکل تان در دسته بی خوابی قرار دارد، از یک مشکل پزشکی خاص نشات می گیرد یا عامل زیست شناختی و روان شناختی دارد! با وجودی که بی خوابی (یا در اصطلاح پزشکی اینسومینا) معمولا با مشکل در به خواب رفتن خواب شبانه تشریح می شود، اما این اختلال، علائمی فراتر از این مورد را داراست. حدود 10% از بزرگسالان علائم بی خوابی را دارند و همین امر موجب تضعیف عملکرد آن ها در طول روز می شود.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

چنانچه یک یا چند مورد از علائم پیش رو را تجربه می کنید، توصیه می شود با یک متخصص خواب در خصوص مشکل بی خوابی تان و راه های رهایی از این وضعیت خسته کننده مشورت کنید.

 

سخت به خواب رفتن
درمان رفتاری شناختی برای بی خوابی
علائم بی خوابی

بیمار مبتلا، معمولا از سخت به خواب رفتن و مشکل در حفظ خواب رنج می برد که شایع ترین نشانه های بی خوابی است. اگر به طور مکرر شب ها بیدار می شوید و نمی توانید مجددا به خواب بروید یا اگر صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید و قادر به خوابیدن مجددا نیستید، ممکن است به بی خوابی مبتلا شده باشید.

 

خستگی و کمبود انرژی
خواب آلودگی
کمبود انرژی، خستگی و خواب آلودگی روزانه

احساس خستگی و بی حالی نیز نشانه های بی خوابی به شمار می روند. حتی اگر در طول شب از خواب بیدار نشوید، ممکن است در صبح احساس کمبود انرژی داشته باشید. این علامت بیخوابی به عنوان خواب non-restorative شناخته می شود.

 

نوسانات خلقی

در صورت ابتلا به بی خوابی ممکن است احساس عصبی بودن، تحریک پذیری یا خلق و خوی بد کنید. نداشتن استراحت شبانه کافی، همچنین باعث می شود اضطراب، تکانشگری یا خشونت را نیز تجربه کنید.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

 

مشکل ارتباط
اختلال خواب شیفت کاری
اختلال خواب

در صورتی که شاغل هستید، ممکن است مشکل همکاری با همکاران یا دشواری در تمرکز پیدا کنید که می تواند با بیخوابی تان مرتبط باشد. به همین ترتیب، درگیری با اعضای خانواده در خانه یا دوستان در مدرسه و دانشگاه ممکن است نشانه هایی از این اختلال خواب باشند. افراد مبتلا به بیخوابی ممکن است ساعات کاری را به سختی سپری کنند، مرتکب خطاها و اشتباهاتی شوند، اعتبار خود را از دست بدهند، و فراموش کنند که موارد مهم محول شده را پیگیری کنند.

 

تکرار مشکل

تکرار، عامل مهمی است در تعیین این که آیا فردی به بیخوابی مبتلا است یا خیر. اگر در طول بیش از سه ماه حداقل سه شب دچار بی خوابی یا خستگی روزانه می شوید، حتما به یک پزشک متخصص خواب مراجعه کنید.

11 تا از مهمترین نکات تست خواب که هرکسی باید بداند

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا