درمان خروپف و آپنه خواب با رادیو فرکانسی

درمان آپنه خواب با رادیو فرکانسی
آپنه خواب

آپنه خواب در شرایطی رخ می دهد که الگوهای تنفسی در طول خواب غیر طبیعی می شوند. وقفه های مکرر تنفسی در طول خواب می تواند منجر به خواب آلودگی در طول روز شود. این الگوی خواب باعث کاهش اکسیژن رسانی و خستگی مزمن می شود. آپنه خواب افراد مختلف را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل خطر آپنه خواب عبارتند از:

  • مرد بودن
  • داشتن اضافه وزن
  • سن بالای 40 سال سن
  • داشتن لوزه های بزرگ یا زبان بزرگ
  • داشتن سابقه خانوادگی آپنه خواب
  • مشکلات آلرژی و سینوس

تنها مشخصه آپنه خواب، خروپف کردن نیست. در حقیقت، هنگامی که به این اختلال مبتلا هستید، در طول شب به میزان 400 بار نفس تان دچار وقفه می شود. این وقفه ها می تواند بر مغز و بدن شما خسارات جبران ناپذیری وارد سازد. شایع ترین نوع آپنه، آپنه انسدادی خواب است و زمانی اتفاق می افتد که زبان، لوزه ها یا سایر بافت های پشت گلوی تان موجب مسدود شدن راه هوایی می شوند. اما چگونه می توان تشخیص داد که به آپنه خواب دچار هستید؟ تنها راه شناسایی آپنه خواب این است که در یک تست خواب شبانه شرکت کنید. در این تمام وقایعی که در طول خواب برای بدن اتفاق می افتد، ثبت و ضبط می شود. برخی از نشانه های هشدار دهنده در آپنه عبارتند از:

  • خروپف صدای بلند و مداوم
  • خواب آلودگی بیش از حد در طول ساعات بیداری
  • وقفه های تنفسی به همراه اپیزود هایی از احساس خفگی در حین خواب

استراتژی های مراقبت از خود در شرایط آپنه خواب وجود دارد که دارای مزایای فوق العاده بوده و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد. کاهش وزن، حتی به مقدار متوسط، می تواند آپنه خواب را بهبود بخشد. محدود کردن مصرف الکل و ترک سیگار نیز مفید است، زیرا هر دو عادت می توانند آپنه را بدتر کنند. سایر روش های خوب عبارتند از داشتن یک رژیم غذایی سالم، عدم قرار گیری در معرض محرک های آلرژی زا و ایجاد یک برنامه روتین خواب خوب است.

 

درمان آپنه خواب با رادیو فرکانسی

درمان آپنه خواب با رادیو فرکانسی
درمان آپنه خواب با رادیو فرکانسی

رادیو فرکانسی یا آر اف (RF) یک روش برای درمان خروپف است. در این روش، انفجارهای هدایت شده کوچک انرژی به سمت بافت برای تولید اسکار ایجاد می شود. این فرایند موجب ترمیم طبیعی بدن شما می شود و سلامت کلی منطقه تحت درمان را بهبود می بخشد. برای اولین بار یک پزشک در سال 1997 این فرایند را در اتاق عمل بیمارستان انجام داد و بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفت. در حال حاضر برای انجام رادیو فرکانسی از بیهوشی موضعی استفاده می کنند و درمان به صورت سرپایی در مطب پزشک صورت می گیرد. پزشک مقدار کمی از انرژی رادیویی فرکانسی را به وسیله یک دستگاه غیر تهاجمی به پشت زبان شما هدایت می کند. بافتی که باقی می ماند، ضخیم تر و کوچک تر می شود و زبان شما کمتر در معرض نفوذ هوا در طول خواب قرار می گیرد. برای دستیابی به نتایج مورد نظر، ممکن است نیاز به درمان های متعددی داشته باشید. مزایای اصلی رادیو فرکانسی عبارتند از:

  • برای ایجاد اثربخشی به دمای بالا نیازی ندارد. دارای امواج رادیویی با فرکانس پایین است که گرمای کمی را ایجاد می کند.
  • بافت مورد نظر را بدون وارد آوردن خسارت درمان می کند.
  • بدون نیاز به بخیه، ناراحتی یا دوران نقاهت است.

 

مزایای رادیو فرکانسی در درمان آپنه خواب

جراحی برای رفع خرخر
جراحی آپنه خواب و خروپف

بر خلاف سایر روش های جراحی آپنه خواب، فرآیند رادیو فرکانسی، زمان بهبودی بسیار کوتاه تری دارد و درد و ناراحتی پس از عمل آن به طور قابل توجهی کمتر است. زمان بهبودی برای سایر روش های جراحی آپنه خواب معمولا چندین هفته همراه با مصرف داروهای تجویز شده است، در حالی که زمان بهبودی برای فرآیند رادیو فرکانسی تنها چند روز است و در صورت لزوم، مصرف یک مسکن معمولی کافی است. این روش نتایج مثبتی در درمان اختلال آپنه انسدادی خواب نشان داده است. آپنه خواب اغلب تشخیص داده نمی شود، زیرا پزشکان معمولا نمی توانند وضعیت را در طی مراجعات معمول به مطب تشخیص دهند. همچنین هیچ آزمایش خونی نمی تواند تشخیص بیماری را تایید یا رد کند. چنانچه آپنه خواب درمان نشود، می تواند:

  • افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، چاقی و دیابت.
  • افزایش خطر نارسایی قلبی و یا بدتر شدن آن

اکثر افرادی که آپنه خواب دارند، نمی دانند که در معرض این اختلال هستند. زیرا این وضعیتی است که فقط در طول خواب اتفاق می افتد. یکی از اعضای خانواده یا همسر تان ممکن است اولین کسی باشد که علامت های هشدار دهنده را در شما مشاهده می کند. آپنه خواب یک بیماری مزمن است که نیاز به مدیریت درازمدت دارد. رادیو فرکانسی، تغییر در سبک زندگی، ابزار های دهانی و دستگاه تنفسی سی پپ می تواند در بسیاری از افراد مبتلا به درمان آپنه خواب موثر باشد.

اگر شما یا یکی از عزیزان تان به یک خواب شبانه بهتر نیاز دارید، برای مشاوره با کلینیک خواب ما تماس بگیرید. ما می توانیم به تشخیص وضعیت شما کمک کنیم، در صورت لزوم توصیه کنیم که تست خواب انجام دهید، و از همه مهم تر این که کدام یک از گزینه های درمانی از جمله CPAP، رادیو فرکانسی و غیره برای تان مناسب تر است.

شاد و سلامت باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا