عوارض و خطرات پنهان آپنه خواب بر روی سلامت که از آن بی اطلاعید!

عوارض آپنه خواب و خطرات وقفه تنفسی در حین خواب

 

شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد آپنه خواب چیزی فراتر از یک اختلال خواب است. آپنه خواب (که اغلب در افرادی رخ می دهد که با صدای بلند خروپف می کنند) با وقفه های مکرر در تنفس تعریف می شود. این امر ممکن است ناشی از انسداد راه هوایی و یا فراموشکاری مغز در تلاش برای تنفس، شده باشد.

عوارض و خطرات آپنه خواب
آپنه خواب

هنگامی که این اتفاق می افتد، سطوح اکسیژن کاهش می یابد، دی اکسید کربن افزایش می یابد و فشار خون، ضربان قلب و هورمون هایی مانند کورتیزول نیز افزایش می یابند، به طوری که بدن برای نفس کشیدن مجبور به بیدار شدن است. آپنه خواب با بسیاری از بیماری های مزمن پزشکی و حتی مرگ ناگهانی مرتبط است.

در ویدئوی زیر خواهید دید: همه چیز در مورد خروپف و آپنه خواب از زبان دکتر مصطفی امیری، فلوشیپ اختلالات خواب

ما در این مطلب در مورد ارتباط آپنه خواب و فشار خون بالا، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی، و مرگ ناگهانی به طور مفصل شرح داده ایم. بنابراین توصیه می کنیم آن را تا انتها مطالعه کرده و با اطرافیان تان به اشتراک بگذارید تا این خطر کمتر شما را تهدید کند.

 

فشار خون بالا

خطرات آپنه خواب
فشار خون بالا

تخمین زده می شود که 50 تا 70 درصد افراد مبتلا به آپنه خواب دارای سطح فشار خون بالا هستند. این امر منجر به افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی نیز می شود.

تحقیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که یک رابطه علت و معلول، در خصوص آپنه خواب وجود دارد که بعدها منجر به ایجاد فشار خون بالا می شود.

در افرادی که فشار خون بالا شان به سختی کنترل می شود، ممکن است آپنه خواب باشد که عامل به وجود آورنده این وضعیت بوده است.

اطلاع از این موضوع تکان دهنده است اما 96٪ از مردانی که نیاز به مصرف مداوم سه داروی فشار خون دارند، به آپنه خواب که مسبب بروز چنین وضعیتی شده نیز مبتلا هستند. درمان با دستگاه فشار مداوم مثبت هوایی (CPAP) می تواند در بهبود فشار خون به اندازه داروهای فشار خون کمک کننده و موثر باشد.

 

بیماری عروق کرونر و حمله قلبی

خطرات آپنه خواب
حمله قلبی

خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، در اثر مکانیزم های مختلفی افزایش می یابد. آپنه خواب می تواند منجر به فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک شود. این سیستم، مسئول پاسخ “جنگ یا گریز” (یک واکنش فیزیولوژیک است که جانداران در پاسخ به ادراکات شان نسبت به موقعیت های خطرناک، حمله، یا در اقدام برای نجات خود نشان می دهند) است.

استرس و فشاری که حین تعقیب شدن توسط یک شیر درنده بر روی بدن تان حاصل می شود را تصور کنید، این جاست که سیستم عصبی سمپاتیک در محل حاضر و آماده کار می شود.

حوادثی که حین آپنه خواب رخ می دهد، ممکن است منجر به انفجار کورتیزول (هورمون استرس) بارها و بارها در طول خواب شود.

علاوه بر این آپنه خواب منجر به بروز مشکلاتی در جداره رگ های خونی، التهاب و مشکلات متابولیک و دیابت نیز می شود.

همه این ها می توانند منجر به بروز مشکلات عروق خونی شوند و همین بیماری عروق کرونر نیز به نوبه خود می تواند منجر به مشکلات عمده ای از جمله حمله قلبی شود.

 

سکته مغزی

خطرات خروپف
سکته مغزی

بر اساس تحقیقات، ارتباط بین سکته مغزی و آپنه خواب احتمالا به اندازه رابطه بین مصرف سیگار و سکته مغزی قدرتمند است. در این زمینه ممکن است عوامل متعددی وجود داشته باشد. در هنگام آپنه خواب، هنگامی که سطوح اکسیژن کاهش می یابد، رگ های خونی در مغز دچار انقباض می شوند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به آپنه خواب دارای عوامل خونی در سطوح بالاتری هستند که آنها را بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار می دهد و در این صورت ممکن است منجر به سکته مغزی شود.

حدود نیمی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (یک عامل خطر عمده برای سکته مغزی) آپنه خواب دارند که در این اپیزود بسیار تأثیر گذار است. آن گونه که از یافته ها معلوم است تقریبا 40 تا 60 درصد افراد مبتلا به سکته مغزی، دارای آپنه انسدادی خواب هستند.

 

نارسایی احتقانی قلب

عوارض آپنه خواب
نارسایی احتقانی قلب

هنگامی که حملات آپنه خواب رخ می دهد، سطوح کاهش یافته اکسیژن می تواند باعث تنگ شدن رگ های خونی موجود در ریه ها شود. این امر منجر به افزایش فشار خون در این عروق می شود و با گذشت زمان ممکن است منجر به نارسایی مزمن در سمت راست قلب شود.

فشار خون بالا نیز یک عامل مهم برای ایجاد نارسایی قلبی در سمت چپ به شمار می رود.

برخی مطالعات نشان داده اند که 37٪ افراد مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است آپنه خواب داشته باشند. چنانچه آپنه خواب بدون درمان رها شود، ممکن است با گذشت زمان احتمال مرگ ناگهانی را افزایش دهد.

 

مرگ ناگهانی

پیامدهای آپنه خواب
مرگ ناگهانی

در مطالعه ای بر روی بیمارانی که به طور ناگهان فوت کرده بودند و اخیرا تست خواب انجام داده بودند، مشخص شد که تقریبا نیمی از بیماران مبتلا به آپنه خواب در بین ساعت های نیمه شب تا 6 صبح درگذشته اند.

ممکن است این افراد به طور ناگهانی در طول اپیزود های آپنه خواب جان خود را از دست داده باشند.

این میزان مرگ و میر ممکن است به علت اختلال تنفسی که عامل ایجاد آریتمی قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی است، رخ داده باشد.

 

خبر خوب

خبر خوب این است که یک درمان موثر برای آپنه خواب وجود دارد که می تواند به بسیاری از این خطرات ناشی از این وضعیت پایان دهد. با یافتن یک روش درمان مناسب، خواب شبانه، عملکرد روزانه و سلامتی خود را در دراز مدت بهبود بخشید. لذا مهم ترین اقدام در جهت تشخیص و سپس درمان آپنه خواب، مراجعه به یک متخصص اختلالات خواب و انجام تست خواب است.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از این مشکل رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا