آیا می دانید یکی از علل گلودرد صبحگاهی، خروپف است؟

چرا صبح ها با گلودرد از خواب بیدار می شوم؟

عوارض خروپف
خشکی و گلودرد ناشی از خروپف

ساعت 6 صبح است و شما با گلودرد از خواب بیدار می شوید. اولین فکری که به ذهن تان خطور می کند این است که ممکن است سرما خورده باشید، اما اصلا زمان خوبی برای این اتفاق نیست؛ زیرا یک روز بسیار پر مشغله کاری دارید، بچه ها بعد از مدرسه، تمرین فوتبال دارند و شما باید صبح فردا صبح آماده یک نشست مهم باشید. در عرض چند ساعت بعد، گلودرد شما به طرز عجیبی ناپدید می شود و همه چیز به حالت عادی باز می گردد.

آیا این سناریو به نظرتان آشنا می رسد؟ میلیون ها نفر هر روز صبح با گلودرد از خواب بیدار می شوند و دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث آن می شود. گلودرد در صبح معمولا نشان دهنده آن است که نوعی تحریک در طول شب در گلو رخ داده است. با وجودی که مشکلات متعددی از جمله بیماری ریفلاکس معده وجود دارد که عامل این اتفاق باشد، اما اغلب خروپف علت اصلی است.

 

چگونه خروپف می تواند منجر به گلودرد صبحگاهی شود؟

خروپف
گلودرد صبحگاهی و خروپف

بنابراین، گلودردی که فقط در صبح رخ می دهد، ممکن است به علت خروپف ایجاد شود؟ حال چگونه این اتفاق می افتد؟ در واقع علل مختلفی مبنی بر این وجود دارد که چرا خروپف اتفاق می افتد و چگونه باعث گلودرد می شود.

اولین علت این است که بنا به دلایل مختلف، گذرگاه سینوس مسدود شده باشد. دلایل شایع برای مسدود شدن گذرگاه سینوس ها عبارتند از آلرژی فصلی که سبب التهاب می شود، عفونت سینوسی، پولیپ بینی و یا انحراف بینی. هنگامی که این اتفاق می افتد، مغز ما متوجه می شود که یک مسیر جایگزین برای جریان هوایی مورد نیاز است. اگر سینوس ها مسدود یا تنگ شده باشند، دهان برای کمک استفاده می شود. در طول شب، دهان برای تنفس به طور مکرر باز می شود و به تدریج دچار خشکی شده و در نهایت تحریک می شود. هوايی که در حال عبور از کام نرم یا زبان کوچک است، می تواند موجب شود این بافت در داخل راه هوايی با یکدیگر سایش و اصطکاک پیدا کنند و موجب تحریک بیشتر و ایجاد صدای خروپف شود.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

یکی دیگر از دلایل این که خروپف ممکن است موجب گلودرد شود، از تون عضلانی ضعیف در ناحیه گلو نشات می گیرد. زمانی که خواب هستید، زبان و فک هم شل و ریلکس می شوند و هم به عقب بر می گردند و باعث ایجاد مقاومت در داخل راه هوایی می شوند. در صورتی که فرد قبل از خوابیدن الکل، سیگار یا آرام بخش مصرف کرده باشد، این اثرات اغلب تشدید می شوند؛ زیرا این موارد زبان را بیشتر شل کرده و باعث ایجاد انسداد بیشتر می شود. علاوه بر این، افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است چربی اضافی در اطراف گردن شان باعث ایجاد محدودیت در راه هوایی شده باشد. زمانی هوا که از طریق یک راه هوایی باریک عبور می کند، بافت های داخل راه هوایی به هم ساییده می شوند. افرادی که به دلیل محدودیت راه هوایی خروپف می کنند، گاهی اوقات با دهان باز نفس می کشند که همین امر موجب خشکی گلو و تحریک آن می شود.

چه خروپف تان ناشی از سینوس های مسدود شده و چه راه هوایی تنگ و باریک باشد، نتیجه نهایی گلودرد و خشکی و تحریک گلو است. هر چه راه هوایی خشک تر شود، شدت خروپف و گلودرد صبحگاهی بیشتر می شود. و این یک چرخه معیوب است که هر شب ادامه دارد.

 

5 راه برای جلوگیری از گلودرد ناشی از خروپف

با وجودی که خروپف اغلب علت اصلی گلودرد صبحگاهی محسوب، اما همیشه هم اینطور نیست. از آنجایی که بروز این شرایط هر فرد ممکن است متفاوت باشد، بسیار حائز اهمیت است که با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید که بتواند گلو درد مزمن صبحگاهی تان و همچنین علائم دیگری را که ممکن است در کنار گلودرد رخ دهد را ارزیابی کند. گلو درد ممکن است نه تنها نشانه ای از خروپف، بلکه آپنه انسدادی خواب نیز باشد که در آن صورت نیاز به مداخلات پزشکی دارد. همچنین برخی از مشکلات پزشکی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است باعث گلودرد صبحگاهی شود، مانند رفلاکس اسیدی. به دلیل وجود احتمالات مختلف، یک معاینه پزشکی حرفه ای امری لازم و ضروری محسوب می شود.

در ویدئوی زیر که دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب توضیح داده اند، متوجه خواهید شد که چه نوع خروپف هايي نياز به پيگيري دارد؟

اگر پس از ملاقات با پزشک تان، مشخص شد که تنها خروپف ساده باعث گلودرد صبحگاهی شما می شود، روش های متعددی وجود دارد که می توانید برای کاهش خروپف انجام دهید و در طول شب، راه هوایی تان را مرطوب نگه دارید.

 

هیدراته بودن
رفع خروپف
هیدراته بودن

یکی از بهترین راه های جلوگیری از خشک شدن گلو، این است که حتما هر روز آب را به مقدار کافی دریافت کنید. تعداد بیشماری از افراد، ساعات روزمره خود را بدون مصرف آب کافی سر می کنند و بدن شان دهیدراته می شود که این خود می تواند موجب خشکی دهان در هنگام خواب و در نهایت خروپف شود. اما همچنین می تواند باعث بروز مشکلات متعدد پزشکی نیز شود. کمبود آب موجب خشک شدن و تحریک غشاهای مخاطی در داخل گلو می شود.

اکثر ما زندگی پر مشغله ای را تجربه می کنیم که باعث می شود هیدراته ماندن برای مان به یک چالش اساسی تبدیل شود. با توجه به این نکات مفید، مصرف آب فراوان را بخشی از روال روزانه خود قرار دهید.

 

رفع احتقان
رفع خروپف
داروهای ضد احتقان

اگر خروپف در اثر احتقان سینوسی ایجاد شود، با پاکسازی سینوس ها، مشکل را حل کنید. همانطور که اشاره شد، سینوس های مسدود شده منجر به تنفس از راه دهان و در نهایت خشکی گلو، خروپف و گلودرد می شود. به منظور تنفس طبیعی از طریق دهان، سعی احتقان ایجاد شده را کاهش دهید.

اگر آلرژی فصلی باعث بروز این احتقان شده است، از اسپری بینی، داروهای ضد احتقان یا داروهای تجویزی استفاده کنید تا سینوس ها را پاکسازی کنید. همچنین از راه های دیگری مانند استفاده از دستگاه بخار و حتی رطوبت ساز بسیار موثر می باشند. همچنین، استفاده از روغن های اسانس قوی مانند اکالیپتوس نیز گزینه مناسبی محسوب می شود.

 

نوار بینی یا مخروط بینی
درمان خروپف
مخروط بینی

یکی دیگر از روش هایی که می تواند به رفع احتقان سینوسی کمک کند، استفاده از نوار بینی یا مخروط بینی است. نوار بینی برای استعمال خارج از بینی مناسب است و به پوست متصل می شود. این وسیله اساسا از نظر فیزیکی، سوراخ های بینی را با استفاده از پل بینی به عنوان اهرم به بالا می کشد و حجم جریان هوا را افزایش می دهد. نوار بینی را تنها می توان یکبار استفاده کرد، بنابراین ممکن است یک بار در ماه به خرید آن نیاز پیدا کنید. به همین ترتیب، دیلاتور بینی یا مخروط بینی نتایج مشابهی را به ارمغان می آورد با این تفاوت که این وسیله در داخل بینی قرار می گیرد تا به باز ماندن سوراخ بینی کمک کنند. برخلاف نوار بینی، مخروط بینی را می توان چندین بار تا زمانی که از نظر بهداشتی خوب عمل می کند، استفاده کرد.

 

چانه بند ضد خروپف
روش های رفع خروپف چانه بند
چانه بند ضد خروپف

چانه بند، که اغلب به عنوان چانه بند ضد خروپف شناخته می شود، می تواند ابزار مفیدی باشد که برای مقابله با خروپف با دهان باز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر گلودرد شما به دلیل باز ماندن دهان تان در شب ایجاد می شود ، می توانید از چانه بند استفاده کنید. این نکته تیز بسیار حائز اهمیت است که اگر انسداد سینوس های تان رفع شده باشد، می توانید از چانه بند استفاده کنید. اگر سینوس های تان مسدود شده باشند، باید در طول شب دهان خود را باز نگه دارید تا به راحتی نفس بکشید. در این صورت استفاده از چانه بند نمی تواند گزینه مناسبی محسوب شود.

چانه بند ها به طور معمول از ماده ای از جنس نئوپرن (نوعی پلاستیک مصنوعی) ساخته شده اند و اطراف سر و فک را در بر می گیرد تا دهان را در زمان خواب بسته نگه دارد.

 

ابزارهای دهانی
درمان آپنه خواب و خروپف
ابزارهای دهانی

ابزارهای دهانی یکی از روش های درمان خروپف محسوب می شوند. این وسایل و ابزار ها معمولا پیش از رفتن به رختخواب استفاده می شوند. این دستگاه ها بسیار مشابه محافظ ورزشی دهان و دندان یا نگهدارنده ارتودنسی (ریتینر) می باشند.

ابزارهای دهانی به وسیله نگه داشتن زبان یا هل دادن فک به سمت جلو، مانع از انسداد راه های هوایی، خشکی گلو و گلودرد می شوند. به منظور موثر بودن هر چه بیشتر، این ابزار ها باید به صورت سفارشی برای شخص شما طراحی و ساخته شوند. جهت درمان آپنه خواب یا خروپف، خرید دستگاه های آماده موجود در دراگ استور ها توصیه نمی شود.

 

خلاصه ای در مورد گلودرد ناشی از خروپف

خرخر کردن
خطرات خروپف کردن

چندین احتمال وجود دارد که موجب می شود شما در صبح با گلودرد از خواب بیدار شوید، که یکی از شایع ترین علل آن خروپف است. به منظور این که به طور قطع تشخیص دهید خشکی دهان و خروپف ، علت گلودرد صبحگاهی تان است، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. چنانچه پزشک تشخیص دهد که خروپف دلیل اصلی آن است، روش های متعددی از قبیل مصرف آب فراوان، ضد احتقان ها، دیلاتور بینی، چانه بند و یا ابزار های دهانی می توانند به جلوگیری از خروپف کمک کنند و مانع از بروز گلودرد صبحگاهی شوند.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا