قابل توجه زن و شوهر هایی که به دلیل صدای خروپف از هم جدا می خوابند!

اگر همسر شما هم در زمان خواب، اتاقش را جدا می کند، باید بدانید که تنها نیستید! حدود 20 درصد از زوج ها، بنا به دلایل مختلف از جمله برنامه های کاری، دارا بودن فرزندی با مشکلات خواب، مشکلات مربوط به مسائل زناشویی و البته شایع ترین و ناگوار ترین وضعیت، یعنی خروپف، شب را در اتاقی جداگانه سر می کنند.

بهترین درمان خروپف و خرخر شبانه

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

 

تاریخچه خوابیدن در اتاق های جداگانه

خروپف
علت خوابیدن در اتاق های جداگانه در گذشته

ممکن است زمان مشخصی برای اولین باری که زوج ها در اتاقی جدا می خوابیدند، در طول تاریخ وجود نداشته باشد. با این حال، خوابیدن زوج های متاهل در اتاق خواب های جداگانه در حقیقت به دهه 1800 میلادی، زمانی که داشتن اقامتگاه جدا یک امر سلطنتی در نظر گرفته می شد، باز می گردد. خانواده های سلطنتی انگلیسی از جمله صاحبان زمین، پادشاهان و ملکه ها معاملات تجاری متعددی را انجام می دادند و تصمیمات اقتصادی متعالی را تنها در اتاق خواب های خود انجام می دادند. اتاق خواب ها در دهه های 1800 و 1900 میلادی به نسبت اتاق هایی که امروزه با آنها آشنا هستیم، بیشتر فضای عمومی به شمار می رفتند. بیشتر مردان و زنان ثروتمند، لوازم منزل جداگانه و منحصر به خود را دارا بودند و بنابراین برای اموال خود، اتاق های جداگانه ای در نظر می گرفتند. مردان چندین کارمند و خدمتکار داشتند تا لباس های وی را در اول صبح آماده کنند، صبحانه را برای او به اتاق خواب ببرند، و همچنین بازرگان های مختلف را به جلسات در اتاق خود دعوت کنند.

همین امر برای زنان نیز اجرا می شد؛ مستخدمین آنها لباس و تغذیه شان را آماده می کردند و دوستان نزدیک یا کارکنان را برای تنظیم امور اجتماعی و دستور کار روزانه در اتاق خواب شخصی خود ملاقات می کردند.

بسیاری از رویدادهای مهم زندگی در طول تاریخ مانند زاد و ولد، بیماری و مرگ در همین اتاق های خصوصی صورت می گرفت. دلیل دیگری نیز وجود دارد که زوج ها دارای اتاق خواب های مجزا بودند. خوابیدن بر روی یک تخت خیس از مایعات زایمان یا خوابیدن در کنار کسی که مبتلا به اسهال خونی بود، به هیچ وجه جالب نبود. مادامی که پیشرفت های اقتصادی و مدرنیزه، و روی کار آمدن لوله کشی هایی خانگی به جریان اصلی تبدیل شد، اقامتگاه های جداگانه خواب برای مردان و زنان کمتر مورد استفاده قرار گرفت و اتاق های لباس یا کمد جداگانه به تدریج جایگزین شدند. در حال حاضر، چیدمان اتاق خواب های امروزی خود نشان می دهد که همسران باید یک اتاق واحد داشته باشند. یا واقعاً همه زوج ها این امر را رعایت می کنند یا فقط اینطور به نظر می آید؟

 

علل مدرن خوابیدن زوج های امروزی در تخت های جدا

به طور قطع، دلیل این که در یک اتاق دیگر و جدا از شریک زندگی تان می خوابید، این نیست که شما پادشاه یا ملکه ثروتمندی هستید. علت جدا کردن اتاق خواب های تان احتمالا یکی از دلایل ذکر شده در ادامه است و ما به عنوان یک تیم تخصصی اختلالات خواب به شما قول می دهیم که شایع ترین علت آن نیز خروپف است.

مشکلات زناشویی
جدا خوابیدن زن و شوهر
مشکلات زناشویی

یکی از عللی که زوج ها را به خوابیدن در اتاق جداگانه تشویق می کند، مشکلات اساسی زناشویی و اختلافات داخلی است. تقریبا 50 درصد از ازدواج هایی که امروز به طلاق ختم می شود، زوج ها در اتاق خواب های جداگانه می خوابیدند؛ بنابراین این امر ممکن است نشانه خوبی نباشد. برخی از زوج ها به دلیل داشتن فرزندان زیر 18 سال ممکن است به زندگی مشترک خود ادامه دهند تا زمانی که بچه ها به سن قانونی برسند و تا آن زمان، به راحتی در اتاق های جداگانه می خوابند و جهت پنهان کردن موضوع اصلی از دیگران، خروپف را عامل این اتفاق می خوانند. اما واقعیت این است که آنها تنها برای پنهان کردن موضوع از فرزندان شان، روی مسائل مربوط به زناشویی خود سرپوش می گذارند.

برنامه های کاری
اختلال خواب شیفت کاری
کار کردن در شب

زوج های دیگر ترجیح می دهند به دلیل برنامه های متضاد کاری شان که ناچار به انجام آن در خانه هستند، همسرشان از خواب بیدار نشود. امروزه در بسیاری از خانواده ها، حداقل یکی از والدین، چند شغله است و حتی مجبور است برخی از امور خود را در منزل انجام دهد یا دیروقت به منزل بیاید. این بدان معنی است که مجبور است اتاق خود را از اتاق خواب همسر خود جدا کند تا خواب وی را مختل نکند. کارکنان هواپیمایی ممکن است به این دلیل تصمیم بگیرند در اتاق جدا بخوابند که همسر خود را در صبح زود بیدار نکنند؛ چرا که باید خود را برای پرواز ساعت 5 صبح آماده رفتن کنند. برخی نیز ممکن است به طور کامل در شیفت های مخالف یکدیگر کار کنند و درست زمانی به رختخواب می روند که ساعت زنگ دار همسرشان در صبح به صدا در می آید.

فرزندان
جدا خوابیدن زن از شوهر
مشکلات فرزندان

اگر چه ممکن است عادت بدی به نظر برسد، اما برخی از مادران اجازه می دهد که فرزندان شان در اوایل خواب در کنارشان بخوابند و این روند می تواند تا سال ها ادامه پیدا کند. در برخی موارد ممکن است مادر یا پدر مجبور باشند کنار تخت کودک شان در اتاق دیگری بخوابند. اگر کودکی این عادت را داشته باشد، دور کردن آن از سر کودک می تواند دشوار باشد. این اغلب در خانواده های تک فرزند دیده می شود و می تواند موجب ایجاد تنش زیادی در روابط زناشویی شود.

خروپف
علت خرخر در آقایان
علت خروپف در مردان

و اما شایع ترین دلیل که زوج های متاهل را مجبور به خوابیدن در تخت های جداگانه می سازد، این واقعیت است که یکی از زوجین خروپف می کند. خروپف در 25 درصد از افراد به طور منظم و در بیش از 50 درصد افراد به صورت گاه گدار رخ می دهد. خروپف می تواند تا زمانی که یک راه حل مناسب پیدا نشده باشد، شریک زندگی تان را به ناچار مجبور به ترک اتاق خواب کند.

ویزیت فوق تخصص اختلالات خواب در کلینیک خواب

 

ما همیشه در یک تخت خواب می خوابیدیم؛ چرا به تازگی در اتاق های جدا می خوابیم؟

اکثر زوج ها، ممکن است از خودشان بپرسند: “واقعاً از چه زمانی ما اتاق های مان را جدا کردیم؟” و بله، متاسفانه ممکن است برای برخی زوجین این اتفاق سالها رخ داده باشد. اکثر افراد در  سنین جوانی که به دانشگاه می روند، فعال، سالم و دارای تناسب اندام هستند. به احتمال زیاد مشکل خروپف در آن ها، آنچنان که در افراد مسن و افرادی که وزن بیش از حد دارند، به طور منظم الکل می نوشند و ممکن است آپنه خواب داشته باشند، رخ نداده است. حال سوال اینجاست که آیا در واقع بالا رفتن سن عامل اصلی خروپف است؟

در ادامه علل تحریک کننده خروپف را شرح داده ایم.

افزایش وزن
علت خرخر
چاقی

یکی از دلایلی که ممکن است شما را متوجه نیاز به خواب در اتاقی جدا از شریک زندگی تان کند، این است که ممکن است همسر تان طی سال های اخیر، اضافه وزن پیدا کرده باشد. افزایش وزن، به ویژه چربی تجمع یافته در اطراف گردن و صورت، می تواند ارتباط تنگاتنگی با خروپف داشته باشد. بافت چربی می تواند در اطراف گلو و گردن تجمع پیدا کند و در هنگام شب، هنگامی که زبان شما شل و ریلکس می شود، راه هوایی را مسدود سازد. این انسداد باعث می شود که بافت های موجود در دهان تان مسیر هوایی را به ارتعاش در بیاورد که موجب ایجاد صدایی بلند که همه ما با عنوان خروپف می شناسیم، می شود. بسیاری از زوج ها متوجه شده اند که وزن شان در طول سال ها افزایش یافته است و اگر همسر شما هم اتاق خوابش را از شما جدا کرده است و شما هم چند کیلو اضافه وزن پیدا کرده اید، مطمئن باشید که افزایش وزن ممکن است ریشه اصلی مشکل خروپف تان باشد.

آپنه خواب
علت خروپف
آپنه خواب

یکی دیگر از دلایل این که قبلا خروپف نمی کردید، اما اکنون به آن دچار شده اید، این است که ممکن است آپنه انسدادی خواب داشته باشید. هرچه سن شما افزایش پیدا کند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی، دیابت، مشکلات مربوط به آسم، حملات قلبی یا فشار خون بالا هستید. همه این شرایط پزشکی که ممکن است قبلا بدان مبتلا نبوده اید، اما اکنون در شما پدیدار شده می توانید با آپنه خواب ارتباط مستقیم داشته باشد و موجب آن شده که همسر تان را مجبور به کوچ به اتاق دیگری کرده باشد. علائم آپنه خواب معمولا خروپف با صدای بلند و به دنبال آن یک دوره خروپف نکردن است، در واقع وقتی که تنفس متوقف می شود، شروع به خرخر کردن می کنید. این اتفاق به این دلیل می افتد که در واقع راه هوایی تان مسدود شده است. این یک وضعیت بسیار جدی است و باید به آن توجه کافی داشت. اگر فکر می کنید همسر شما دارای آپنه خواب است، باید با یک متخصص خواب مشورت کنید و تست خواب انجام دهید.

در طول پلی سومنوگرافی یا تست خواب چه اتفاقی می افتد؟

نوشیدن الکل
نوشیدن الکل مسبب خروپف
اجتناب از مصرف الکل

اگر شما و شریک زندگی تان در یک رختخواب می خوابید، احتمالا در سال های اولیه خود به طور مرتب الکل مصرف نکرده اید. مادامی که سن تان افزایش می یابد باید با تصمیم گیری ها و استرس های بیشتری مقابله کنید. در این صورت ممکن است تمایل به نوشیدن الکل در شما بیشتر شود. نوشیدن الکل تأثیر مستقیمی روی خروپف دارد و همچنین ممکن است باعث شود که شما و همسر تان در اتاق خواب های جداگانه بخوابید. هنگامی که الکل می نوشید، عضلات بدن تان شل و ریلکس می شوند. و هنگامی که ماهیچه های گلو و زبان تان شل می شود، به سمت پشت گلو سوق پیدا می کنند، و به این ترتیب موجب شل شدن عضلات گلو شده و وقتی که هوا از راه هوایی عبور می کند، دچار ارتعاش می شود. نوشیدن بیش از حد الکل می تواند منجر به خروپف بیش از حد شود و برای خواب آرام شبانه بهتر، همسر تان را مجبور به ترک اتاق و سپری کردن شب روی یک تخت دیگر یا روی مبل کند.

 

راه حل های رفع خروپف: چگونه می توان مجددا در یک تخت خوابید؟

بله، خوابیدن در اتاق های جداگانه می تواند رابطه زناشویی را به مخاطره بیاندازد، اما حقیقت این است که چنین وضعیتی نباید برای همیشه ادامه داشته باشد. اگر دلیل اصلی از یکدیگر جدا خوابیدن تان واقعاً خروپف، صدها محصول مختلف در بازار موجود است که در درمان خروپف تان و خوابیدن در کنار شریک زندگی تان موثر است.

دکتر متخصص درمان خروپف | دکتر متخصص بی خوابی

 

محصولات بدون نیاز به نسخه

نوار بینی

رفع خروپف
نوار بینی

یک راه حل برای خروپف، استفاده از نوار بینی است. این نوارها درست به زیر حفره های بینی و بالای لب تان متصل می شوند. این نوارها جریان هوای داخل و خارج بینی را کنترل می کنند تا جریان هوا را از طریق بینی و خارج از دهان افزایش دهند، بدین ترتیب خروپف کاهش می یابد.

نوار چانه خروپف

روش های رفع خروپف
نوار چانه خروپف

نوار چانه خروپف را می توان همراه با بهبود دهنده های تنفس از بینی خریداری کرد تا تنفس از راه بینی راحت تر شود و دیگر از دهان نفس نکشید. نوار چانه، دهان را بسته نگه می دارد تا با دهان باز خرخر نکنید.

بالش ضد خروپف

روش درمان خروپف
بالش ضد خروپف

بالش های ضد خروپف متنوعی در بازار وجود دارد که می توانند خروپف را متوقف کنند. برخی از افراد با استفاده از این بالش ها خواب بهتری را تجربه می کنند. عملکرد این بالش ها به این ترتیب است که مانع از شل شدن عضلات گلوی تان می شوند و جریان هوا را در شب مسدود نمی کنند. بالش های دیگر تا حدودی ارتفاع سر تان از زمین را افزایش می دهند، به طوری که مسیر هوایی در طول تمام شب باز می ماند. به این ترتیب شدت خروپف به طور چشمگیری کاهش می یابد.

گوش گیر

خروپف
گوش گیر

یکی دیگر از محصولاتی که مشکل خروپف را حل نمی کند، اما موجب می شود شب ها در کنار همسر عزیزتان بخوابید، گوش گیر طبی است. گوش گیر، معمولا اولین گام در جهت تلاش برای جلوگیری از ترک کردن اتاق خواب از سوی همسر تان است. در اغلب موارد، گوش گیر در کوتاه مدت موثر است و راه حل های بلند مدت توقف خروپف باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

 

جراحی برای درمان خروپف

سومنوپلاستی

روش های درمان خروپف
سومنوپلاستی

سومنوپلاستی یک جراحی سرپایی است که در آن یک سوزن، زیر سطح بافت های گلو قرار می گیرد و انرژی کم قدرتی اعمال می شود و ضایعاتی را ایجاد می کند. این ضایعات مانع از ارتعاش بافت های گلو حین جریان هوا می شود، و بدین ترتیب از بروز خروپف جلوگیری می کند.

روش پیلار

روش های درمان خروپف
روش پیلار

روش پیلار، یک عمل جراحی است که در آن میله های پلی استر کوچکی زیر سطح بافت های نرم کام قرار می گیرند. سپس همانند سومنوپلاستی، بافت ها سخت تر می شوند و هر لرزشی را که معمولا در هنگام خروپف رخ می دهد، متوقف می کند.

 

محصولات مبتنی بر نسخه
درمان آپنه خواب و خروپف
ابزارهای دهانی

ابزارهای دهانی یکی از روش های درمان آپنه خواب و خروپف محسوب می شوند. این وسایل و ابزار ها معمولا پیش از رفتن به رختخواب استفاده می شوند. این دستگاه ها بسیار مشابه محافظ ورزشی دهان و دندان یا نگهدارنده ارتودنسی (ریتینر) می باشند.

ابزارهای دهانی به وسیله نگه داشتن زبان یا هل دادن فک به سمت جلو، مانع از انسداد راه های هوایی می شوند. به منظور موثر بودن هر چه بیشتر، این ابزار ها باید به صورت سفارشی برای شخص شما طراحی و ساخته شوند. جهت درمان آپنه خواب یا خروپف، خرید دستگاه های آماده موجود در دراگ استور ها توصیه نمی شود.

تنها پزشک متخصص خواب می تواند تصمیم بگیرد که شما کاندید مناسبی برای استفاده از ابزارهای دهانی هستید یا خیر. در ابتدا متخصص خواب باید آپنه خواب را از طریق گرفتن تست خواب تشخیص دهد. پس از آن و در صورت صلاح دید پزشک می توانید از یک ابزار دهانی مناسب خود استفاده نمایید. معمولا طراحی و ساخت ابزارهای دهانی را دندان پزشکانی بر عهده دارند که در زمینه درمان آپنه خواب به خوبی آموزش دیده اند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص این دستگاه ها می توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

بهترین روش درمان خروپف چیست؟

روش های مختلفی برای متوقف ساختن خروپف وجود دارد که به شما و شریک زندگی تان کمک می کند تا خواب خوبی داشته باشید و در یک تخت خواب بخوابید. سعی کنید تحقیقات زیادی کنید تا بهترین راه حل توقف خروپف برای خود را انتخاب کنید. همیشه سعی کنید با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر شما یا همسر تان، علائم آپنه خواب از خود نشان می دهید. لازم به ذکر است که هیچ یک از راه حل های فوق، آپنه خواب را درمان نمی کند، زیرا آپنه خواب باید با انجام تست خواب تشخیص داده و توسط پزشک متخصص خواب بررسی شود.

چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا