تست سنجش خواب آلودگی در طول روز (MSLT) چیست و چه کاربردی دارد؟ + فیلم

تشریح تست سنجش خواب آلودگی در طول روز (MSLT)

تست خواب
تست سنجش خواب آلودگی در طول روز

تست سنجش خواب آلودگی در طول روز (MSLT) ابزاری است جهت اندازه گیری میزان خواب آلودگی بیش از حد روزانه که در محیطی آرام و بی صدا و در طول روز صورت می گیرد. تست سنجش خواب آلودگی در طول روز که با نام تست چرت زدن روزانه نیز شناخته می شود، معیار استانداردی جهت تشخیص نارکولپسی (حمله خواب) و پرخوابی ایدیوپاتیک محسوب می شود.

 

تست سنجش خواب آلودگی در طول روز یک تست کامل روزانه است که مشتمل بر 5 برنامه خواب کوتاه با فواصل استراحت 2 ساعته می باشد. در طول هر خواب کوتاه (چرت) به آرامی بر روی تخت دراز می کشید و سعی می کنید به خواب بروید. به محض این که چراغ ها خاموش شوند، مدت زمانی که طول می کشد تا به خواب بروید، اندازه گیری می شود. پس از یک چرت 15 دقیقه ای بیدار تان می کنند. چنانچه پس از گذشت 20 دقیقه به خواب نروید، تست خاتمه خواهد یافت.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

هر چرت در محیط خوابی آرام و تاریک صورت می گیرد که جهت راحتی هر چه بیشتر بیمار طراحی شده است و شما را از عوامل بیرونی که می توانند بر توانایی به خواب رفتن تان تاثیر بگذارند، دور می کند. در حالی که شما خواب هستید، یک سری سنسور در حالت فعالیت و اندازه گیری هستند. این سنسور ها مرحله خواب شما را نیز تعیین می کنند.

خواب آلودگی بیش از حد روزانه هنگامی رخ می دهد که درست در مواقعی که نیاز به هوشیاری دارید، احساس خواب می کنید. در مواردی که پزشک به خواب آلودگی بیش از حد ناشی از نارکولپسی یا پرخوابی مشکوک باشد، انجام این تست را توصیه می کند. در حال حاضر، مراکز تست خواب گوناگونی برای انجام این فرایند وجود دارد و مقررات سختگیرانه ای برای این مراکز تنظیم شده است. این از آن رو است که مطمئن شوند بیماران مبتلا به اختلالات خواب، بالاترین سطح مراقبت را دریافت می کنند. در این مراکز، تست سنجش خواب آلودگی در طول روز همیشه توسط یک متخصص خواب با تجربه بررسی می شود.

 

آمادگی برای تست سنجش خواب آلودگی در طول روز
سنجش خواب آلودگی در طول روز
تست خواب آلودگی در طول روز

عوامل مختلفی ممکن است بر نتیجه این تست تاثیر بگذارند که عبارتند از:

  • اضطراب
  • تنش
  • افسردگی
  • سن
  • کافئین
  • مواد مخدر و داروها
  • میزان خواب قبل از تست

به همین دلیل ممکن است پزشک توصیه قبل از انجام تست اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. پزشک ممکن است از شما بخواهد اطلاعات خواب خود را به مدت 2 هفته در یک دفتر یادداشت بنویسید. این اطلاعات شامل زمانی است که شما به طور معمول به خواب می رود و بیدار می شود. این داده ها به پزشک تان سرنخ هایی در خصوص عوامل ایجاد کننده، تشخیص و انتخاب روش درمان می دهد.
  2. قبل از انجام تست خود در مورد استفاده از محرک ها از جمله کافئین با پزشک خواب خود مشورت کنید. چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید، پزشک خواب تان در این خصوص به شما کمک خواهد کرد که چه موقع می توانید از داروهای خود پیش از تست استفاده کنید. مصرف داروها می تواند نتایج تست سنجش خواب آلودگی در طول روز شما را تغییر دهد.
  3. شب قبل از تست سنجش خواب آلودگی در طول روز باید یک تست خواب شبانه انجام دهید. برای این که تست دقیق باشد، باید در طول تست خواب شبانه حداقل شش ساعت بخوابید. این نوع تست، یک پلی سومنوگرافی است. تست خواب، بهترین روش برای ارزیابی خواب است. این تست، نمودار امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس در طول خواب را نشان می دهد. همچنین حرکات دست و پا را ثبت می کند. تست خواب نشان خواهد داد که آیا به سایر اختلالات خواب مانند آپنه خواب مبتلا هستید یا خیر. این روش، همچنین شدت مشکل را نشان می دهد.
  4. ممکن است لازم باشد در صبح روزی که تست دارید یک آزمایش اعتیاد انجام دهید. این آزمایش از آن رو است که اطمینان حاصل شود تست سنجش خواب آلودگی در طول روز دقیق پیش می رود. برخی از داروها می توانند نتایج تست خواب را تحت تأثیر قرار دهند. نتایج آزمایش اعتیاد، به صورت خصوصی بین شما و پزشک تان خواهد ماند.

پس از پایان این مراحل، برای تست سنجش خواب آلودگی در طول روز آماده خواهید شد.

 

فرایند تست سنجش خواب آلودگی در طول روز
تست سنجش خواب آلودگی روزانه
تست MSLT

انجام این تست، بیشتر زمان روز شما را به خود اختصاص می دهد. در طول یک روز، باید 5 مرتبه به خواب کوتاه بروید. هر نوبت از این چرت ها با یک استراحت دو ساعته از یکدیگر جدا می شوند. بسته به نتایج، یک تست مشتمل بر 4 خواب کوتاه نیز بسنده می کند. با این حال باید خود را برای 5 بار خوابیدن در یک روز آماده کنید.

اولین مرتبه خواب 1.5 تا 3 ساعت پس از زمان بیداری طبیعی تان انجام می شود. حدود یک ساعت قبل از اولین آزمایش، باید یک صبحانه سبک میل کنید.

سپس تکنسین خواب سنسور هایی روی سر، صورت و چانه شما قرار می گیرند. این سنسور ها، سیگنال های الکتریکی کوچکی را به کامپیوتر ارسال می کنند. سیگنال ها، زمان خوابیدن و بیدار شدن و داده های مورد استفاده جهت تعیین زمان خواب REM را در طول تست نشان می دهند. در طول تست هیچ احساس دردی نخواهید داشت. سنسور ها به آرامی روی پوست شما قرار می گیرند و به کامپیوتر متصل می شوند. کابل ها به اندازه کافی بلند هستند تا شما بتوانید به راحتی در رختخواب حرکت کنید.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

به محض برقراری اتصال دستگاه، از شما خواسته می شود که چشمان خود را حرکت دهید، دندان های تان را قفل کنید و سرتان را تکان دهید. این امر بدان جهت است که اطمینان حاصل کنند سنسور ها به درستی عمل می کنند. یک دوربین ویدئویی با نور کم به تکنسین اجازه می دهد که از اتاقی نزدیک، شما را ببینید.

تست چرت زدن زمانی آغاز می شود که چراغ ها خاموش می شوند. در این لحظه شما باید سعی کنید در رختخواب مانده و سعی کنید به خواب بروید. مدت زمانی که طول می کشد به مرحله خواب REM برسید نیز اندازه گیری می شود.

پس از این که 15 دقیقه خوابیدید، تکنسین شما را بیدار می کند. چنانچه پس از 20 دقیقه قادر نباشید به خواب بروید، تست سنجش خواب آلودگی در طول روز خاتمه می یابد. پس از این مدت، 2 ساعت زمان استراحت در اختیار دارید. در این مدت، باید از تخت خارج شوید و خودتان را مشغول کاری کنید تا بیدار بمانید. درست بعد از پایان آزمایش دوم (حوالی ظهر) باید یک ناهار سبک میل کنید.

پس از آخرین آزمایش چرت زدن، مجددا توسط سنسور ها آزمایش می شوید، و سپس آنها را از شما جدا می سازند. این آزمایش آخر، تست را تکمیل خواهد کرد و شما می توانید بروید.

 

نتایج
تست خواب
تست سنجش خواب آلودگی روزانه

آماده شدن نتایج تست سنجش خواب آلودگی در طول روز حدود 2 هفته طول می کشد. در طول این مدت، اعضای تیم خواب نتایج تست را بررسی خواهند کرد.

تکنسین خواب، اولین فردی است که به بررسی داده های حاصل از تست می پردازد. او زمان خواب و بیداری تان را به شما نشان می دهد. سپس نتایج به یک پزشک متخصص خواب ارجاع داده می شود. پزشک جهت ارزیابی میزان خواب آلودگی روزانه تان به سادگی این تست را بررسی خواهد کرد.

11 تا از مهمترین نکات تست خواب که هرکسی باید بداند

افراد مبتلا به پرخوابی ایدیوپاتیک معمولا در طول ابن تست به راحتی به خواب می روند، اما به مرحله خواب REM نمی رسند.

پزشک پس از بررسی و تفسیر تست، نتایج را با شما در میان خواهد گذاشت. به محض این که پزشک تشخیص دهد به چه اختلال خوابی مبتلا هستید، با شما تماس خواهد گرفت تا درباره یک طرح درمان با یکدیگر صحبت کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در اینباره و مشاوره، همین امروز با کلینیک ما تماس حاصل فرمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا