آیا موسیقی می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید؟!

گوش دادن به موزیک قبل از خواب
درمان بی خوابی با موسیقی

مشکلات خواب می توانند اثرات و پیامد های منفی بر روی سلامت شما داشته باشد؛ از این رو، مساله خواب را باید بسیار جدی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، مشکل بی خوابی باعث می شود که شما در پشت فرمان اتومبیل امنیت کمتری داشته باشید و خطر بروز مشکلات پزشکی بلند مدت از قبیل چاقی و بیماری های قلبی شما را بیشتر تهدید کند. اگر چه کمک های پزشکی و مصرف داروهای خواب ممکن است به تسریع بخشیدن به رفع مشکل بی خوابی تان کمک کند، اما در عین حال می تواند عوارض جانبی در بر داشته باشند و در بلند مدت اثر بخشی خود را از دست بدهد. خوشبختانه درمان های دیگری برای بی خوابی شبانه وجود دارد که ارزان هستند، وابستگی به وجود نمی آورند و هیچ عارضه جانبی منفی ندارد. یکی از این درمان ها، چیزی نیست جز: موسیقی.

از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

موسیقی فرا تر از یک قطعه هنری است که از گوش دادن به آن لذت بی اندازه ببریم. موسیقی اثر مستقیمی بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک ما دارد. این سیستم عصبی، بدن ما را آرام و آماده خواب می کند. سالمندانی که قبل از خواب، 45 دقیقه موسیقی آرامش بخش گوش می دهند، سریع تر به خواب می روند، خواب بیشتری دارند، در طول شب کمتر بیدار می شوند، و در مقایسه با شب هایی که موسیقی گوش نمی کنند، خوابی آرام تر و با کیفیت را تجربه می کنند. به طور مشابه، هنگامی که بزرگسالان جوانی که پیش از خواب موسیقی ملایم و آرامش بخش گوش می دهند، در مقایسه با افرادی که به موسیقی کلاسیک، کتاب های صوتی و یا هر چیز دیگر گوش می کنند، بیشترین بهبود کیفیت خواب را تجربه می کنند.

موسیقی درمانی برای بی خوابی
گوش دادن به موسیقی قبل از خواب

چنانچه احساس می کنید از گوش دادن به موسیقی قبل از خوب لذت می برید و احساس آرامش می کنید، باید بدانید که این جزء تصورات شما نیست و جنبه کاملا علمی دارد. در واقع، موسیقی این توانایی را دارد که سرعت ضربان قلب و تنفس شما را کاهش دهد، فشار خون تان را پایین آورد و حتی ممکن است عضلات شما را آرام و ریلکس کند. این تغییرات زیست شناختی جزیی، برخی از توابع بدن را که هنگام خوابیدن در معرض آن قرار می گیرد، تغییر می دهد، و موسیقی آماده سازی های لازم برای خوابی بهتر و آرامش بخش تر را فراهم می کند.

تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

انتخاب نوع موسیقی یک ترجیح شخصی است و اغلب باید هنگام گوش دادن به موسیقی از آن لذت ببرید و شما را آرام سازد. اما این نکته را نیز به یاد داشته باشید که موسیقی های ملایم، همیشه ایده آل هستند. بنابراین به دنبال یک ریتم تقریبا 60 تا 80 بیت در دقیقه (BPM) باشید که احتمالا آن را در بین موسیقی های کلاسیک، جاز یا موسیقی های محلی پیدا خواهید کرد.

هنگامی که گوش دادن به موزیک را به یک عادت روتین پیش از خواب درمی آورید، نباید آن را دست کم بگیرید. پیامدهای مثبت گوش دادن موسیقی بر روی خواب می تواند در طول زمان حاصل شود. پس صبور باشید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

چنانچه از مشکل بی خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می برید، همین امروز با کلینیک ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا