مهمترین مواد غذایی که منجر به خروپف می شوند یا آن را مهار می کنند!!!

خروپف
خروپف

خروپف، بیش از نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است در اثر آنچه که می خورید، ایجاد شود.

از قدیم گفته می شود شما آن چیزی هستید که می خورید، درست است؟ خوب، بله دست است. اما آیا ممکن است در اثر چیزی می خورید، خروپف کنید؟ بله، این هم درست است. مواد غذایی زیادی وجود دارد که بخشی از رژیم غذایی روزانه ما را تشکیل داده و ممکن است خود علت اصلی خروپف باشد. بسیاری از مواد غذایی که در برنامه غذایی مان سالم و مفید در نظر گرفته می شوند، همچنین می توانند قدرتی داشته باشند که خروپف را مهار و یا فعال کنند. اجازه دهید باهم به بررسی برخی از مواد غذایی که منجر به خروپف می شوند و همچنین برخی مواد غذایی که از خروپف جلوگیری می کنند، بپردازیم.

در ویدئوی زیر، دکتر مصطفی امیری، متخصص اختلالات خواب شما را با روش های کاهش خروپف آشا می کنند:

 

مواد غذایی که باعث خروپف می شوند

شیر و فرآورده های لبنی
عامل خروپف
شیر و لبنیات

نوشیدن شیر قبل از خواب یا هر زمان دیگری در روز، ممکن است ریشه اصلی مشکل خروپف تان باشد. بسیاری از افراد در هضم شیر گاو یا هر محصول دیگری که از شیر گرفته شده است، مشکل دارند. به طور کلی محصولات لبنی به طور قابل توجهی باعث ایجاد مخاط در گلو می شوند که می تواند یک جداره در راه هوایی ایجاد کنند که منجر به انسداد جریان هوا می شود. این انسداد در راه هوایی باعث می شود که بافت های این ناحیه حین تلاش هوا برای عبور به ارتعاش در بیایند و صدای خروپف ایجاد کنند. تولید مخاط بیش از حد می تواند نقش مهمی در ایجاد خروپف داشته باشد. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، خامه ترش، ماست و خامه غلیظ، پس از مصرف، یک لایه مخاط از خود به جای می گذارند. بسته به این که چقدر لبنیات می خورید و چه نوع خاصی از لبنیات را مصرف می کنید، غلظت مخاط متفاوت است. مخاط می تواند به اندازه غلیظ باشد که موجب ایجاد خروپف شود. مخاط همچنین می تواند در بینی و سینوس ها تجمع یابد و جریان هوا از طریق بینی در طول شب را محدود سازد، که این مورد نیز به نوبه خود می تواند ایجاد خروپف کند.

سعی کنید از خوردن بستنی، پنیر یا سایر محصولات لبنی در شب، به ویژه قبل از خواب، بر حذر باشید. اگر با صدای بلند خروپف می کنید، سعی کنید همه نوع لبنیات را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید و مصرف آن را تنها به یک بار در هفته معطوف کنید. در این صورت به طرز شگفت آوری خواهید دید که خروپف تان به طور کامل ناپدید شده است. اگر تصمیم دارید که مصرف لبنیات را متوقف سازید، به سایر مواد غذایی هم توجه کنید؛ زیرا شیر را می توان به شکل پودر تبدیل کرد که آن هم در بسیاری از مایه های نان جعبه ای، مایه های خشک و غذاهای آماده شده گنجانده شده است.

شیر نه تنها باعث ایجاد خلط و مخاط در گلو می شود، بلکه می تواند باعث التهاب در بدن ما، به ویژه در دهان و گلو، و نقاطی که در آن مصرف و هضم شود، گردد. التهاب یکی دیگر از علل خروپف است، چرا که بافت های گلو را ملتهب می سازد و از نظر فیزیکی، جریان هوا را مسدود می کند.

 

گوشت قرمز
علت خروپف
گوشت قرمز

گوشت قرمز مملو از چربی اشباع شده است. چربی اشباع منجر به التهاب ماهیچه ها در بدن ما شده و باعث می شود که بینی و گلو نیز ملتهب شوند. هنگامی که گذرگاه بینی و راه هوایی ملتهب می شود، جریان هوا مسدود می شود. انسداد یا محدود شدن جریان هوا همیشه منجر به خروپف می شود.

اگر تحت شرایطی مجبور به خوردن یک وعده غذایی دیر وقت در اواخر شب شدید، سعی کنید از خوردن گوشت قرمز اجتناب کنید. شما می توانید گوشت قرمز را با انتخاب هایی چون ماهی کم چرب جایگزین کنید. برخی از ماهی ها نیز چرب هستند اما حاوی اسید های چربی هستند که درست برعکس چربی های اشباع شده که باعث التهاب می شوند، منجر به کاهش التهاب می گردند.

 

سویا
دلیل خروپف
سویا

باور کنید یا نه، اما گیاهخواران هم باید از مصرف سویا درست قبل از خواب اجتناب کنند، چرا که این یکی از موادی است که به شدت موجب تشکیل ترشحات می گردد. لازم نیست برای گیاهخواری به خوردن سویا روی بیاورید؛ سویا تقریبا در هر غذای فرآوری شده ای که می خورید، مورد استفاده قرار گرفته است. سویا تبدیل به یک عنصر “پرکننده” اساسی شده است، زیرا می توان از طریق بسیاری از کارها، را آنها دستکاری کرد و اساسا طعم آن را از بین برد. اجتناب از مصرف سویا ممکن است دشوار باشد زیرا این روزها در همه چیز وجود دارد، اما اگر بتوانید قبل از خواب از مصرف آن اجتناب کنید، هم برای خودتان و هم شریک زندگی تان بیشتر مفید خواهد بود و خروپف متوقف می شود.

 

کافئین
علل خروپف
کافئین

چای، قهوه، نوشیدنی های ملایم و نوشیدنی های انرژی زا، همگی محرکی برای خروپف به شمار می روند و می توانند شما را در شب بیدار نگه دارند. اکثر مصرف کنندگان فکر می کنند که چای، کافئین ندارد، اما این طور نیست. واقعیت این است که کافئین آن به اندازه قهوه نیست، اما همچنان یک محرک به شمار می رود. کافئین به عنوان عامل بی خوابی نیز شناخته می شود و منجر به التهاب در بدن می شود. همانطور که قبلا توضیح داده شد، هنگامی که بافت های گلو و دهان شما ملتهب می شوند، جریان هوا را مسدود می کنند که منجر به خروپف می شود. بهتر است از محصولات حاوی کافئین، به ویژه قبل از خواب، اجتناب کنید. اگر از 4 بعد از ظهر به بعد از مصرف کافئین اجتناب کنید، ممکن است به طرز شگفت آوری متوجه شوید که خروپف تان بهبود یافته است.

 

برای جلوگیری از خروپف چه مواد غذایی قبل از خواب بخوریم؟

یک قاعده کلی خوب این است که شب ها قبل از رفتن به رختخواب هیچ چیز نخورید. اگر شب ها 2-3 ساعت قبل از خواب هیچ چیزی نخورید، می توانید خواب خوب و بدون خروپفی داشته باشید. فقط به یاد داشته باشید که غذا به تنهایی دلیل خروپف نیست. ممکن است مسئله دیگری وجود داشته باشد که سبب خروپف شما شده باشد، مانند آپنه خواب یا یک اختلال خواب جدی دیگر.

 

چای گرم بدون کافئین
درمان خروپف
چای بدون کافئین

چای گرم دارای مزایای بسیاری برای سلامت است و ممکن است خروپف را کاهش دهد. با این حال، بر خلاف باور عموم، اکثر چای ها کافئین دارند. حتی چای سبز هم کافئین است، با این تفاوت که در مقایسه با چای سیاه یا سایر چای ها بسیار کمتر است. به دنبال چای های بدون کافئین در خرید بعدی خود از فروشگاه مواد غذایی باشید یا به چای ها و دمنوش های گیاهی دیگر که کم کافئین یا بدون کافئین هستند را تهیه کنید.

 

چای گرم با لیمو

نوشیدن چای گرم (به یاد داشته باشید بدون کافئین!) در شب خوب است، به خصوص با لیمو. لیمو یک ماده ضد انعقاد طبیعی است و می تواند گذرگاه های بینی و سینوس های شما را باز کند.

 

چای گرم با عسل

چای گرم بدون کافئین به همراه عسل نیز گزینه خوبی برای نوشیدن در شب یا قبل از خواب است. عسل یک ماده ضد التهابی است و ممکن است تورم در گلو را کاهش دهد. آیا می دانستید که آواز خوان های حرفه ای و خوانندگان اپرا به طور منظم از عسل برای باز کردن راه هوایی خود و آکورد تارهای صوتی خود را استفاده می کنند؟

 

آب گرم
رفع خروپف
آب گرم

اگر طرفدار نوشیدن چای نیستید، اما دوست دارید شب ها قبل از خواب، یک نوشیدنی گرم میل کنید، یک لیوان پر از آب گرم بنوشید. آب گرم، مخاطی را که ممکن است موجب مسدود شدن راه هوایی شود، از بین می برد و می تواند از خروپف جلوگیری کند.

 

 پیاز
رفع خرخر
پیاز

اگرچه پیاز به طور شگفت آوری اشتها آور مصرف آن درست قبل از خواب درست نیست، اما حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی است که التهاب را در بدن کاهش می دهند. پیاز همچنین مخاط و خلط موجود در سینوس ها را مورد هدف قرار می دهد و به جلوگیری یا توقف خروپف کمک می کند. شما می توانید پیاز را در هنگام پخت و پز شام، یا آب آن را به عنوان یک نوشیدنی قبل خواب میل کنید.

 

سخن پایانی

دکتر متخصص درمان خروپف
دکتر مصطفی امیری متخصص اختلالات خواب

به طور خلاصه، یک سری مواد غذایی وجود دارد که می توانید آن ها را قبل از خواب استفاده کنید تا به کاهش یا جلوگیری از خروپف کمک کند. از آن جایی همه آنها به طور علمی اثبات نشده اند، بهتر است 2-3 ساعت قبل از زمان خواب تان، به ویژه قبل از خوابیدن از مصرف آن ها خودداری کنید.

اگر خروپف تان حتی پس از مصرف مواد غذایی خاص ادامه پیدا کرد، باید با پزشک خود در مورد هر گونه مشکل جدی دیگر که ممکن است باعث خروپف شما شده باشد، مشورت کنید. پزشک یا متخصص اختلالات خواب شما می تواند هر نوع اختلال خروپف، از جمله آپنه خواب را تشخیص داده و درمان کند.

مسیر علمی و صحیح برای بیشتر افرادی که خروپف می کنند، این است که به کلینیک خواب مراجعه نمایید تا ارزیابی فیزیکی انجام شود و در صورت لزوم، درمان تخصصی با روش های کمک تنفسی و یا جراحی و… انجام شود.

نکته حائز اهمیت این است که درمان خروپف در همه افراد یکسان نیست و کاملا بستگی به نتیجه تست خواب شبانه و معاینه پزشک متخصص اختلالات خواب دارد.

در ویدئوی زیر، دکتر امیری شما را با تست خواب و چگونگی انجام آن آشنا می کند:

تست خواب شبانه یا پلی سومنوگرافی، آزمونی است که در آن مجموعه ای از تجهیزات شما به متصل می شود تا اطلاعات متنوعی از فعالیت مغز، حرکات چشم، ضربان قلب، فشار خون، حرکات بدن و موارد دیگر ثبت و اندازه گیری شود. در پلی سومنوگرافی علی رغم مشکل خروپف، تقریبا تمام اختلالات خواب از جمله اختلالات تنفسی حین خواب مانند آپنه انسدادی خواب، اختلالات حرکتی خواب، اختلالات ریتم خواب و بیداری، پاراسومنیا ها، پرخوابی، بی خوابی و بسیاری موارد دیگر تشخیص داده می شود.

دوست عزیز، چنانچه به طور مداوم از مشکل خروپف رنج می برید و این امر موجب ناراحتی همسر و عزیزان تان شده است، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا