آپنه خواب یا وقفه تنفسی حین خواب چیست؟ + فیلم

تشریح آپنه خواب

علت مرگ ناگهانی
آپنه خواب

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب، یک اختلال خواب شایع و جدی است که مانع از نفس کشیدن شما در طول خواب می شود. طی این رخداد، راه هوايی بارها و بارها مسدود می شود و میزان هوايی که به ریه ها می رسد را محدود می سازد. زمانی این اتفاق می افتد که سعی می کنید نفس بکشید، اما با صدای بلند خروپف و یا صدای خفگی تولید می کنید. بدین ترتیب، مغز و بدن شما از دریافت اکسیژن محروم می شود و شما ممکن است در این حین بیدار شوید. این اتفاق ممکن است چند بار در شب، و یا در موارد شدید تر، چند صد بار در شب اتفاق بیافتد.

در بسیاری از موارد، آپنه خواب یا وقفه تنفسی، به وسیله افتادن بافت پشت گلو ایجاد می شود. هنگامی که به خواب می روید، ماهیچه های راه هوایی فوقانی، شل و ریلکس می شوند. اگر بر روی کمر تان بخوابید، گرانش می تواند زبان را به عقب بر گرداند. این امر، راه هوایی را تنگ می کند، و به موجب آن، میزان هوایی که می تواند به ریه های شما برسد را کاهش می دهد. راه هوایی تنگ، با به ارتعاش در آوردن بافت پشت گلو حین تنفس، موجب خروپف می شود.

آپنه خواب می تواند موجب بیدار شدن شما در صبح با احساس خستگی و کسالت شود، حتی اگر یک شب کامل را به خوبی خوابیده باشید. از این رو، ممکن است در طول روز احساس خستگی و مشکل در تمرکز داشته باشید یا حتی ممکن است به طور ناخواسته به خواب بروید. این بدان علت است که بدن شما چندین بار در طول شب بیدار شده است، هر چند ممکن است شما از این بیداری آگاه نباشید.

کمبود اکسیژن در بدن تان می تواند پیامد های بلند مدت منفی برای سلامت شما در پی داشته باشد. این عواقب و پیامد ها شامل موارد زیر هستند:

افراد بسیاری به آپنه خواب مبتلا هستند که تشخیص داده نشده یا درمان نشده اند. یک متخصص خواب با تجربه می تواند آپنه خواب را با استفاده از تست خواب در کلینیک و یا آزمایش آپنه خواب در منزل تشخیص دهد. آپنه خواب را می توان با استفاده از فشار جریان هوایی مداوم مثبت یا به اختصار سی پَپ (CPAP)، درمان اولیه آپنه خواب، درمان با ابزار های مربوط به دهان و دندان یا جراحی کنترل کرد.

در ویدئوی زیر ببینید: آپنه خواب، خفگی حین خواب یا وقفه تنفسی حین خواب چیست؟

انواع آپنه خواب

آپنه خواب دارای در دو نوع اصلی طبقه بندی می شود:

آپنه انسدادی خواب
آپنه خواب
آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی در خواب (OSA)، یک اختلال خواب شایع و جدی است که مانع از نفس کشیدن شما در طول خواب می شود. طی این رخداد، راه هوايی بارها و بارها مسدود می شود و میزان هوايی که به ریه ها می رسد را محدود می سازد. زمانی این اتفاق می افتد که سعی می کنید نفس بکشید، اما با صدای بلند خروپف و یا صدای خفگی تولید می کنید. بدین ترتیب، مغز و بدن شما از دریافت اکسیژن محروم می شود و شما ممکن است در این حین بیدار شوید. این اتفاق ممکن است چند بار در شب، و یا در موارد شدید تر، چند صد بار در شب اتفاق بیافتد.

در بسیاری از موارد، آپنه یا وقفه تنفسی، به وسیله افتادن بافت پشت گلو ایجاد می شود. هنگامی که به خواب می روید، ماهیچه های راه هوایی فوقانی، شل و ریلکس می شوند. اگر بر روی کمر تان بخوابید، گرانش می تواند زبان را به عقب بر گرداند. این امر، راه هوایی را تنگ می کند، و به موجب آن، میزان هوایی که می تواند به ریه های شما برسد را کاهش می دهد. راه هوایی تنگ، با به ارتعاش در آوردن بافت پشت گلو حین تنفس، موجب خروپف می شود.

آپنه خواب می تواند موجب بیدار شدن شما در صبح با احساس خستگی و کسالت شود، حتی اگر یک شب کامل را به خوبی خوابیده باشید. از این رو، ممکن است در طول روز احساس خستگی و مشکل در تمرکز داشته باشید یا حتی ممکن است به طور ناخواسته به خواب بروید. این بدان علت است که بدن شما چندین بار در طول شب بیدار شده است، هر چند ممکن است شما از این بیداری آگاه نباشید. بیشتر بخوانید…

آپنه خواب مرکزی
انواع آپنه خواب
آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی (CSA) یک اختلال تنفسی است که موجب می شود بدن شما در طول خواب با کاهش یا توقف تنفس همراه باشد. این اتفاق در یک چرخه خاموش و روشن رخ می دهد. این امر در نتیجه مشکلی در عملکرد مغز یا قلب است. این اختلال با آپنه انسدادی خواب (OSA) تفاوت دارد، زیرا مشکل در اثر انسداد راه هوایی ایجاد نمی شود.

مغز و قلب معمولا بر هدایت و تغییر مقدار هوایی که نفس می کشیم، دخیلند. مشکل در سندرم آپنه خواب  مرکزی این است که مغز و قلب به طور غیر طبیعی، مقداری هوا را به سمت ریه ها هدایت می کنند. بیشتر بخوانید…

 

علائم و نشانه های آپنه خواب

خروپف
علائم آپنه خواب

شایع ترین علامت آپنه ی خواب، خروپف است. با این حال، هر کس که خروپف می کند به آپنه خواب مبتلا نیست. خروپف احتمالا نشانه ای زا آپنه خواب است که با وقفه های تنفسی بی صدا، صدای خفگی و یا نفس نفس زدن همراه است.

افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب خواب آلودگی روزانه یا خستگی مفرط را تجربه می کنند.

علائم معمول و شایع آپنه خواب عبارتند از:

بررسی علل آپنه خواب در ویدئوی زیر:

تشخیص آپنه خواب

بهترین کلینیک تست خواب
بهترین کلینیک تست خواب

یک متخصص مجرب در زمینه اختلالات خواب به راحتی می تواند توسط انجام تست خواب در کلینیک، از ابتلای شما به آپنه خواب مطلع شود. چنین پزشکی در زمینه تشخیص و درمان آپنه خواب آموزش های لازم را دیده است.

پزشک باید علائم و نشانه ها را در شما بشناسد و یا اینکه تشخیص دهد آیا این علائم از هنگامی شروع شد که اضافه وزن پیدا کردید یا ورزش را متوقف ساختید. اگر می توانید، از همکلاسی، هم اتاقی یا یکی از اعضای خانواده خود که تا به حال صدای بلند خروپف یا تولید صدای خفگی و نفس نفس شما را حین خواب شنیده اند، بخواهید همراه شما به کلینیک بیاید.

ممکن است لازم باشد به مدت 2 هفته، خواب خود را در دفترچه یادداشتی ثبت کنید. این یادداشت ها باید شامل اطلاعاتی درباره زمانی که هر شب به رختخواب می روید، زمانی که هر روز صبح بیدار می شوید و این که چند بار در طول شب از خواب بیدار می شوید، باشد. این امر به پزشک تان کمک خواهد کرد تا الگوهای خواب شما را بررسی کند که می تواند حاوی نکاتی درباره نحوه تشخیص و اصلاح مشکل خواب شما باشد.

ممکن است قبل از این که پزشک تان، وجود آپنه خواب در شما را تشخیص دهد، ارزیابی عینی خواب تان لازم و ضروری باشد. اصلی ترین روش تشخیص اختلالات خواب، تست خواب است.

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسورها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. پزشکان اغلب انجام تست خواب را در موارد پیچیده تر توصیه می کنند. معمولا انجام تست خواب در کلینیک، گزینه گران تری محسوب می شود. اما به طور دقیقی علل و عوامل آپنه خواب را در شما تشخیص می دهد و به فرایند درمان کمک شایانی می کند. تست خواب شبانه همچنین اطلاعات کامل تری در مورد خواب تان در اختیار پزشک متخصص تان قرار می دهد.

متخصص درمان آپنه خواب به چه فردی گفته می شود؟

 

درمان آپنه خواب

cpap سی پپ
cpap سی پپ

درمان آپنه خواب از تغییرات سبک زندگی مانند از دست دادن وزن یا تغییر موقعیت خواب گرفته تا درمان با CPAP، یا عمل جراحی متفاوت است.

گاهی ممکن است با ایجاد تغییراتی در عادات و سبک زندگی خود، قادر به درمان آپنه خواب در موارد خفیف باشید. تغییراتی چون:

  • کاهش وزن
  • اجتناب از مصرف الکل و قرص های خواب آور
  • تغییر موقعیت خواب برای بهبود تنفس
  • ترک کردن سیگار. سیگار کشیدن ممکن است موجب افزایش تورم در راه هوایی فوقانی شود که همین امر می تواند خروپف و آپنه خواب را تشدید کند.
  • اجتناب از خوابیدن بر روی کمر تان

با اصلی ترین روش های درمان آپنه خواب آشنا شوید

چنانچه تصور می کنید که ممکن است آپنه خواب داشته باشید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس بگیرید.

شاد و سلامت باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا