علت آپنه خواب – آپنه تنفسی خواب چرا و چگونه ؟

علت آپنه خواب

 

حتی اگر با اختلال آپنه خواب آشنا هستید، ممکن است اطلاع نداشته باشید که چگونه در بدن چه اتفاقی می افتد.

آپنه خواب چگونه رخ می دهد؟ دقیقا چه اتفاقی می افتد که این وقفه های تنفسی به کرات به وجود می آیند؟

با توجه به شدت، چگونه یک روند یکسان می تواند باعث خروپف، هیپوپنه و یا آپنه خواب شود؟

پاسخ همه این سوالات یکی است: کشف تفاوت ها و چگونگی آناتومی دستگاه تنفسی منجر به بروز طیف وسیعی از اختلالات در طول خواب می شود.

به منظور پاسخ به این سوالات، به بررسی مجله UpToDate – یک مرجع الکترونیکی پزشکی معتبر که توسط ارائه دهندگان خدمات درمانی و بیماران به طور یکسان استفاده می شود، پرداخته ایم. سپس، در ادامه درباره آن دسته از اطلاعاتی که برای شما مهم است، شرح خواهیم داد.

گلو توسط عضلاتی احاطه شده است که کنترل صحبت کردن، بلعیدن و تنفس را به عهده دارند. این عضلات در طول خواب کمتر فعال هستند و این امر موجب می شود که گلو تنگ و باریک شود. در اکثر افراد این تنگی، تنفس را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

اما در برخی افراد می تواند موجب خروپف، گاهی اوقات با جریان کاهش یافته هوا و یا کاملا مسدود شده همراه باشد. مسدود شدن کامل راه هوایی بدون جریان داشتن هوا، آپنه خواب انسدادی نامیده می شود. اما انسداد جزئی به همراه جریان کاهش یافته هوا، هیپوپنه نامیده می شود. فرد ممکن است در طول خواب، به صورت همزمان به آپنه و هیپوپنه دچار شود.

“تنفس ناکافی ناشی از آپنه خواب یا هیپوپنه سبب کاهش میزان اکسیژن و افزایش میزان دی اکسید کربن می شود. از آنجا که راه هوا مسدود شده است، تنفس سریع تر یا سخت تر به بهبود سطح اکسیژن کمک نمی کند تا راه های هوایی باز شود. معمولا برای فعال شدن عضلات فوقانی راه هوایی، لازم است که فرد بیدار شود. هنگامی که فرد بیدار می شود، ممکن است بحرکت کوچکی داشته باشد، خرناس بکشد، خروپف کند و نفس عمیقی بکشد. به ندرت ممکن است فرد با احساس خفگی و نفس نفس زدن، به طور کامل بیدار شود.

اگر فرد به سرعت به خواب برود، این رویداد را به یاد نمی آورد. بسیاری از افراد مبتلا به آپنه خواب، از تنفس غیر طبیعی خود در خواب بی اطلاع هستند و از این رو همه بیماران از پذیرش این که خواب شان تا چه حد برای دیگران مختل کننده است، خودداری می کنند. این بیدار شدن های مکرر در طول خواب، موجب خستگی و خواب آلودگی روزانه شود.

در سراسر بدن شما، حتی در مکان های غیر منتظره مانند گلو، عضلاتی وجود دارد. دو نوع اصلی عضله، یعنی ماهیچه اسکلتی و ماهیچه صاف وجود دارد. عضله اسکلتی در دهان و بالای گلو یافت می شود،

در حالی که عضله صاف پایین تر است و مری و نای را پوشش می دهد. یکی از تفاوت های کلیدی این عضلات این است که عضله اسکلتی به صورت آگاهانه تحت کنترل شماست. این بدان معنی است که شما می توانید آن را به میل خودتان منقبض کنید، مانند زمانی که تصمیم به بلعیدن غذا یا سرفه کردن دارید.

این امکان هم وجود دارد که به صورت رفلاکتیو فعال شود. این دو گروه عضلات با همکاری یکدیگر کمک می کنند تا راه های هوایی تان را باز نگه دارید و از افتادن آن جلوگیری کنید.

 

علت آپنه خواب و تغییرات آناتومی راه هوایی

آپنه خواب و آناتومی
ارتباط آپنه خواب با آناتومی راه هوایی

با این حال، در طول خواب، ماهیچه های زبان و راه های هوایی شل می شوند. این حالت به ویژه در هنگام حرکت سریع چشم (REM) درست زمانی که ذهن فعال است، اما بدن فلج، رخ می دهد.

چندین عضله از فلج جلوگیری می کنند، از جمله آن دسته از عضلاتی که چشم ها و دیافراگم را حرکت می دهند، و حکم یک سیلندر را در پر کردن ریه ها دارند. بسته به آناتومی شما، این شل شدن عضلات ممکن است نشان از یک مشکل اساسی باشد.

اگر راه هوايی را به شکل یک لوله فلاپي تصور می کنید، در حالت نرمال، عضلات مانع از سقوط و افتادن آن می شوند. اما در طول دوره خواب یا در صورتی که راه هوایی بیش از حد باریک و یا تنگ شده باشد (مانند مواردی چون چاقی و اضافه وزن) ممکن است سقوط به راحتی اتفاق بیافتد.

بدین ترتیب، جریان هوا مختل می شود. هنگامی که این اختلال اتفاق می افتد، ممکن است منجر به ایجاد صدای ارتعاشی شود که همه ما آن را به عنوان خروپف می شناسیم.

تاثير عمل بينی در درمان خروپف و آپنه خواب، از زبان دکتر مصطفی امیری، فلوشیپ اختلالات خواب:

 پیامد های آپنه خواب برای آناتومی دستگاه تنفس و خواب

علت خروپف
ارتباط آناتومی و آپنه خواب

هنگامی که تنفس تان تحت تاثیر سقوط راه هوایی قرار گیرد، ریه های تان به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کنند و شما نمی توانید دی اکسید کربن را از بدن دفع کنید. راه حل این موضوع، باز کردن لوله است. این امر اغلب مستلزم این است که فرد مبتلا در مراحل سبک تر خواب بیدار شود، حتی به صورت خیلی مختصر. این بیدار شدن ممکن است توسط فردی که در معرض ابتلا به آپنه خواب قرار دارد، احساس نشود. با این حال این تغییرات مزمن در مراحل خواب سبک تر منجر به خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و عواقب دیگری می شود.

بدن به این وقفه ها در تنفس با هراس پاسخ می دهد. همانطور که در صورت غرق شدن در زیر آب، می توانید بدن تان هر کاری برای نجات تان انجام می دهد، به همان ترتیب تلاش می کند که تنفس تان را به حالت نرمال باز گرداند.

ترشح هورمون استرس (کورتیزول نامیده می شود) و ضربان قلب تان افزایش می یابد و فشار خون نیز ممکن است افزایش پیدا کند، زیرا بدن تان زنگ خطر را بیشتر می کند. زمانی که بیدار شدید، عضلات راه های تنفسی تان دوباره تنزل پیدا می کنند و عضلات شل و افتاده را باز می کنند.

اما همین که مجددا به خواب روید، فشارهای مشابه ممکن است سبب شل شدن و  افتادگی مجدد شوند. بنابراین، این چرخه معیوب به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن تنفس در تمام طول شب ادامه می یابد، بدن تان بیدار می شود، و به محض این که مجددا به خواب می روید، باز هم تنفس تان مختل می شود.

برای افرادی که فرد مبتلا به آپنه خواب را در این وضعیت مشاهده می کنند، ممکن است متوجه دوره ای از سکوت و پس از آن یک خرناس بلند و یا صدای خفگی شوند. پس از یک دوره آپنه، بدن تنفس خود را تنظیم می کند.

این اتفاق ممکن است صدها بار در طول شب رخ دهد. در یک تست خواب استاندارد مانند پلی سومنوگرافی، اختلال تنفس ممکن است با شاخصی به نام آپنه-هیپوپنه (AHI) اندازه گیری شود.

 

سایر عوامل که علی رغم آناتومی در علت آپنه خواب دخیل هستند

علت خروپف
چاقی و اضافه وزن

عوامل متعددی وجود دارند که علت آپنه خواب به شمار می روند که نمی توان آن ها را کنترل کرد، مانند ساختار آناتومی دستگاه ایمنی بدن. با این حال، گزینه های خاصی وجود دارد که کاملا تحت کنترل ماست و ممکن است منجر به سقوط راه هوایی شود مانند مصرف الکل. علاوه بر این، خوابیدن به پشت تان نیز ممکن است دخیل باشد.

اگر دارای اضافه وزن هستید یا به طور چاق هستید، ممکن است به این مشکلات نیز مواجه شوید. علاوه بر این، گزینه های درمانی موثر برای آپنه خواب نیز مانند فشار مداوم مثبت هوایی (CPAP) وجود دارد که با باز نگه داشتن راه هوایی عمل می کند. همچنین تحقیقات جدید در مورد استفاده از دستگاه هایی مانند محرک های عصبی هیپوگلیسمی وجود دارد که عضلات هوایی را در طول خواب فعال می کنند.

اگر در مورد تنفس خود یا یکی از عزیزان تان در طول خواب نگران هستید، باید با یک متخصص اختلالات در مورد وضعیت و گزینه های درمان خود مشورت کنید.

 

ما می توانیم به شما در پیدا کردن علل آپنه خواب و درمان آن کمک کنیم!

دکتر متخصص درمان خروپف
دکتر مصطفی امیری متخصص اختلالات خواب
چنانچه شما نیز از علائم آپنه خواب رنج می برید، همین امروز با کلینیک خواب ما تماس حاصل نمایید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا