تست سنجش خواب آلودگی طی روز(MSLT) چیست؟

تست سنجش خواب آلودگی طی روز(MSLT) : چگونه باچرت زدن می توان اختلالات خواب را تشخیص داد

 

تست سنجش خواب آلودگی طی روز چیست؟

 

MSLT یک آزمایش تشخیصی است که برای تشخیص اختلالات خواب استفاده می شود چرا که خواب آلودگی روزانه یکی از اصلی ترین شکایت هاست.

به طور معمول این  تست یکی از آزمایشهایی است که در متابعت از تست پلی سومنوگرافی شبانه،  برای جلوگیری از اختلالات خواب مانند آپنه خواب، سندرم پاهای بیقرار، پاراسومنیاها و دیگر موارد صورت میگیرد.

شایع ترین اختلالات خوابی که  توسط تست سنجش خواب آلودگی طی روز MSLT  تشخیص داده می شوند، نارکولپسی  (حمله خواب )و هایپرسومنیا (پر خوابی) ایدئوپاتیک هستند. MSLT همچنین در تمایز بین دو اختلال خواب مفید است، زیرا علائم آنها  ماهیت مشابهی دارند.

 

چگونه تست سنجش خواب آلودگی طی روز انجام می شود؟

مدت کوتاهی پس از  انجام تست پلی سومنوگرافی( PSG)، بیماران برای تست سنجش خواب آلودگی طی روز می آیند که در طی آن  5 تا چرت زدن  بیست دقیقه ایی برنامه ریزی شده خواهند داشت  که هر چرت با دو ساعت فاصله از هم خواهد بود. هدف از آزمایش این است که  احتمالا چگونه بیمار در طول روز   به سرعت در یک محیط آرام و ساکت و تاریک به خواب می روند.

در طی این نوبت های خواب، بیماران در فضای تاریک، آرام و راحت هستند که هیچ مانع و محرکی که باعث حواس پرتی، یا عوامل محیطی نیستند که ممکن است موجب نخوابیدن آنها شود.

بیماران در طول زمان خواب خود به همان تجهیزات مانیتورینگ  و نظارتی که در طول تست پلی سومنوگرافی PSG شبانه هستند،  متصل می شوند. این تجهیزات شامل الکترودها و مانیتورهایی هستند که وظیفه ی جمع آوری کردن اطلاعات متنوعی از جمله:

  • سیم ها با الکترودهای جام مانند کوچکی به پوست سر بیمار با یک خمیر رسانا متصل می شود که  فعالیت مغز را اندازه گیری کند. این اجازه می دهد تا فن آوری در خصوص زمانی که به خواب می روید و این که در چه مرحله از خواب قرار دارید اطلاعات را در اختیار داشته باشد. 
  •  سیم های الکترودهایی که روی صورت شما در نزدیکی چشم و چانه چسبانده می شوند برای این است که فعالیت عضلانی را نشان دهند. این الکترودها برای اندازه گیری حرکات چشم مورد استفاده قرار می گیرند که مدرک و سرنخی است برای اینکه متوجه شوند بیمار در چه مرحله از خواب قرار دارد . و همچنین حرکات  عضلات چانه ای  را بررسی میکند که ببینند دندان قروچه شبانه احتمالی نداشته باشد و  همینطور سایر اختلالات خواب مرتبط با فعالیت عضلانی را مشاهده کنند.

 

  • 2 کمربند الاستیکی در اطراف سینه و شکم بیمار برای اندازه گیری تلاش وتقلا در تنفس.
  • یک کانولای بینی (لوله پلاستیکی واضح) و یک مانیتور جرارتی کوچک اندازه گیری فعالیتهای تنفسی.
  • سیم های الکترودی بر روی هر پا برای اندازه گیری حرکتات بدن / فعالیت های عضلانی.
  • قرار دادن یک مانیتور روی انگشت بیمار برای تشخیص سطوح اکسیژن در طول تست .
  • 2-3 عدد مانیتور  سربی EKG  برای نشان دادن ضربان  و ریتم قلب.
  • قرار گیری یک میکروفون کوچک بر روی گلو برای نمایان ساختن خروپف .

 

یک تکنسین متبحر به پلی سومنوگرافی (RPSGT) داده ها را در اتاق مجاور نظارت و ثبت می کند و بیمار را در زمان های نشانه گذاری شده ی 20 دقیقه ای بیدار می کند و هر دوره چرت زدن را به پایان می رساند.

چونگی تست سنجش خواب آلودگی طی روز
چونگی تست سنجش خواب آلودگی طی روز

 

تست  سنجش خواب آلودگی طی روز چه چیزی را اندازه گیری می کند؟


تفکری که در پس تست سنجش خواب آلودگی طی روز وجود دارد این است که  افراد خواب آلود احتمال بیشتری دارد  که زودتر از دیگران به خواب بروند ، به ویژه هنگامی که اختلال خواب ریشه اصلی مشکل باشد.
تابع اصلی تست این است که تاخیر زمان خواب تعیین شود(زمان انتقال از هوشیاری به خواب) و شروع مرحله ی خواب REM (چگونه وبه چه سرعتی بیمار وارد  مرحله ی خواب REM می شود).
در اغلب افراد زمان به خواب رفتنشان بین  5-15 دقیقه معمولا طول می کشد، که از هوشیاری به مرحله ی اول خواب وارد بشوند. برای بیماران مبتلا به هایپرسومنیای (پر خوابی )ایدئوپاتیک (IH) و نارکولپسی،  تاخیر  زمان خواب بسیار سریعتر رخ میدهد.  در بیماران مبتلا به IH معمولا زمان خوابی مابین 8 دقيقه یا کمتر را نشان داده و  در بيماران مبتلا به نارکولپسی مدت زمان خواب 5 دقيقه يا کمتر را دارا می باشند.برای  افراد با خواب نرمال، اولین چرخه خواب REM حدود 70 تا 90 دقیقه پس از  شروع خواب رخ می دهد.

 همین امر برای افراد مبتلا به هایپرسومنیای ایدئوپاتیک  نیز درست است. با این حال، یکی از مهم ترین تفاوت های بین نارکولپسی و پر خوابی ایدئوپاتیک  این است که افرادی که مبتلا به نارکولپسی هستند،  ورود به دوره خواب REM در آنها بسیار سریع تر رخ میدهد و اصولا در کمتر از 15 دقیقه  آن را تجربه می کنند.در غیاب کاتاپلکسی (یک عارضه بسیار رایج از نوع نارکولپسی 1)، تست سنجش خواب  آلودگی طی روز اغلب بهترین راه برای تمایز بین نارکولپسی و هایپرسومنیای (پر خوابی)ایدیوپاتیک است.

بر اساس یافته های  موجود در تست خواب، یک دکتر متخصص خواب یا دکتر معالج بیمار می تواند برای او بهترین مسیر را برای درمان اختلالات خواب تعیین و مشخص کند.

اگر از خواب آلودگی بیش از حد در طول روز رنج می برید و معتقدید که ممکن است نارکولپسی، هایپرسومنیای ایدئوپاتیک یا هر اختلال خواب دیگری داشته باشید، علائم خود را با پزشک معالج  خود در میان بگذارید.

اگر در ایران زندگی می کنید و آماده تست خواب برای ریشه ی مشکلات  خوابتان هستید، با یک مرکز یا کلینیک خواب تماس بگیرید و برای مشاوره حضوری  با دکتر متخصص اختلالات خواب مراجعه کرده تا تعیین شود که آیا شما نیازمند تست خواب هستید یا نه .

تست سنجش خواب آلودگی طی روز
تست سنجش خواب آلودگی طی روز

آمادگی برای تست سنجش خواب آلودگی طی روز

عوامل مختلفی ممکن است بر نتیجه این تست تاثیر بگذارند که عبارتند از:

  • اضطراب
  • تنش
  • افسردگی
  • سن
  • کافئین
  • مواد مخدر و داروها
  • میزان خواب قبل از تست

به همین دلیل ممکن است پزشک توصیه قبل از انجام تست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پزشک ممکن است از شما بخواهد اطلاعات خواب خود را به مدت 2 هفته در یک دفتر یادداشت بنویسید. این اطلاعات شامل زمانی است که شما به طور معمول به خواب می رود و بیدار می شود. این داده ها به پزشک تان سرنخ هایی در خصوص عوامل ایجاد کننده، تشخیص و انتخاب روش درمان می دهد.
  • قبل از انجام تست خود در مورد استفاده از محرک ها از جمله کافئین با پزشک خواب خود مشورت کنید. چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید، پزشک خواب تان در این خصوص به شما کمک خواهد کرد که چه موقع می توانید از داروهای خود پیش از تست استفاده کنید. مصرف داروها می تواند نتایج تست سنجش خواب آلودگی طی روز شما را تغییر دهد.
  • شب قبل از تست سنجش خواب آلودگی طی روز باید یک تست خواب شبانه انجام دهید. برای این که تست دقیق باشد، باید در طول تست خواب شبانه حداقل شش ساعت بخوابید. این نوع تست، یک پلی سومنوگرافی است. تست خواب، بهترین روش برای ارزیابی خواب است. این تست، نمودار امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس در طول خواب را نشان می دهد.
  • همچنین حرکات دست و پا را ثبت می کند. تست خواب نشان خواهد داد که آیا به سایر اختلالات خواب مانند آپنه خواب مبتلا هستید یا خیر. این روش، همچنین شدت مشکل را نشان می دهد.
  • ممکن است لازم باشد در صبح روزی که تست دارید یک آزمایش اعتیاد انجام دهید. این آزمایش از آن رو است که اطمینان حاصل شود تست سنجش خواب آلودگی طی روز دقیق پیش می رود. برخی از داروها می توانند نتایج تست خواب را تحت تأثیر قرار دهند. نتایج آزمایش اعتیاد، به صورت خصوصی بین شما و پزشک تان خواهد ماند.

پس از پایان این مراحل، برای تست سنجش خواب آلودگی طی روز آماده خواهید شد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا